מרצדס: הצצה למערכת בטיחות עתידית
היצרנית הגרמנית חושפת אב טיפוס לדור הבא של מערכת בטיחות המסוגלת להתריע על סכנות למשתמשי דרך אחרים - נהגים, רוכבי אופניים והולכי רגל ולהקטין משמעותית את הסיכוי לפגיעה. בנוסף כריות אוויר מתקדמת וכיסא בטיחות חדש לתינוקות יקטינו את הפגיעה בנוסעים במקרה של תאונה
מרצדס חושפת שורה של מערכות בטיחות מתקדמות וחדשניות שיגיעו בקרוב לייצור סדרתי. המערכות המותקנות על אב טיפוס על בסיס ה-GLE
החדש מאפשרות לראשונה התרעות חיצוניות – לנהגים האחרים בכביש, להולכי רגל ולרוכבי אופניים - וגם מציגות שיפור לרמת הבטיחות הפסיבית של המכונית עצמה.
החידוש העיקרי בקונספט הוא יכולת העברת התרעות על ידי שימוש בנורות לד על הגג, ביחידות פנסי האיתות, בסבכה קדמית ועל השמשה האחורית, שמשמשות כמסך עליו מוקרנים סמלים בדומה לתמרורים. כך למשל, בהתקרבות לעומס תנועה או עצירה להולך רגל יוצג הסימול לכך על השמשה האחורית ולאחר מכן יוקרן צילום ישיר ממצלמת החזית על מה שיאפשר לרכב שמאחור מודעות לנעשה מלפנים. המסך על גבי הסבכה הקדמית יכול להזהיר הולך רגל מפני רכב שמגיח בנתיב החציה, כולל התרעה קולית.
בהגעה למכונית התקועה בנתיב הנסיעה (בגלל תאונה או תקלה) באופן המחייב עצירה יפתח משולש אזהרה על גג הרכב הנראה למרחק רב. משולש אזהרה נוסף, המותקן על גבי רובוט, יצא עצמאית מחלקו האחורי של הרכב וימוקם על הכביש בכדי להזהיר רכבים נוספים המגיעים בכיוון הנסיעה, על מנת לחסוך מהנהג את הסכנה של יציאה מהרכב והתקנת משולש האזהרה בעצמו.
בזמן שימוש בבקרת שיוט אדפטיבית הרכב יוכל להקרין על הדרך את המרחק בין הרכבים, לזהות הולכי רגל בשולי הכביש ולהקרין חץ לכיוונם ואף להקרין קווים מנחים על הכביש בנסיעה בדרך לא סלולה. בקרת השיוט האדפטיבית תדע לזהות מצב של התנגשות מאחור בהגעה לגודש תנועה למשל ולהתקדם עד כמה שניתן לרכב מלפנים על מנת לאפשר את מרחק העצירה המקסימלי לרכב שמאחור.
שיפור נוסף מגיע בכל הקשור לבטיחות הפסיבית בזמן תאונה. בנהיגה במצב אוטונומי ההגה והדוושות מתקפלות לפנים והמושב מושען לאחור מה שמפחית את הסיכוי לפגיעה בהם. חגורות הבטיחות מחוברות למושב עצמו ויש להן מותחנים אדפטיביים הפועלים בעוצמה המותאמת לגודלו ומשקל הנהג והנוסע. המותחנים תוכננו כך שבמקרה תאונה הם יסייעו להציב את הנוסע בתנוחה טובה יותר שתגן עליו במקרה תאונה ובנסיעה שגרתית החגורות ימתחו קלות בהתאם לתנאי הדרך (לקראת עיקול למשל או בדרך משובשת).
כרית האוויר של הנהג תמוקם על גבי הדשבורד ולא בהגה כמקובל כיום, בגלל האפשרות לקיפול ההגה לפנים במצב של נהיגה אוטונומית. ברגע בו כרית האוויר תתנפח, ההגה יתרחק מהנהג ב-10 ס"מ לטובת ניפוח יעיל של כרית האוויר. כרית האוויר החדשה תוכל להתנפח במספר לחצים שונים בהתאם למיקום הנהג ברכב. כריות אוויר נוספת תיפתח משני צידי המושב בצורת כנפיים במטרה להגן עליו מפני בתאונה צידית וגם מפגיעה אפשרית מנוסעו או בנהג במושב שלצידו. לראשונה מציגה מרצדס גם כריות אוויר קדמיות ליושבים מאחור המותקנות בגב המושבים הקדמיים.
בנוסף הציגה מרצדס כסא בטיחות מתקדם לפעוטים. בכניסה לרכב פונה הכיסא ב-90 מעלות, מה שמאפשר הכנסה קלה ונוחה של התינוק ולאחר מכן הצבתו בכיוון הנסיעה או כנגד כיוון הנסיעה. על הכסא עצמו קיים חיווי, המאשר אם הכיסא הותקן באופן מדויק. חגורת חמש הנקודות של הילד מתהדקת כאשר נוצר סיכון לתאונה ואם מדובר בתאונת צד מסתובב הכיסא ב-90 מעלות לכיוון פנים הרכב על מנת לספק הגנה טובה יותר לפעוט. הכיסא גם מצויד בקורא מדדי גוף ובמצלמה להצגת וידאו ומידע על מצב הילד במערכת המולטימדיה.
הכותב חבר מערכת iCar
מערכות בטיחות מרצדס