שתף קטע נבחר
 

טסלה: בעל הרכב נהרג עשר שניות לאחר הפעלת "נהג אוטומטי"

פרטים ראשונים שמפרסם ה-NTSB על התאונה הקטלנית, שבה הייתה מעורבת טסלה, מגלים שהיא קרתה רק עשר שניות אחרי שהנהג הפעיל את מערכת הנהיגה האוטומטית

פרטים חדשים על התאונה הקטלנית של טסלה: ג'רמי ברן באנר הפעיל את בקרת השיוט האדפטיבית בטסלה מודל 3 שלו, "אוטו פיילוט" (נהג אוטומטי) כפי שמכנה אותה החברה. מדובר במערכת מתוחכמת, מהמתקדמות ביותר בתעשיית הרכב, שאמורה לזהות מכשולים מסביב, להאט ואף לעצור לגמרי את הרכב בעת הצורך. רק עשר שניות לאחר מכן הייתה המכונית החשמלית שלו מרוסקת מתחת למשאית שחצתה צומת שאליו התקרבה. ברן (50) נהרג במקום.

 

תאונה טסלה מודל 3 (צילום: NTSB)
(צילום: NTSB)

 

בימים האחרונים פרסמה ה-NTSB, הרשות האמריקאית הלאומית לבטיחות בתחבורה, פרטים ראשוניים מחקירת התאונה הקטלנית שהתרחשה ב-1 במרץ בקליפורניה. לפי הנתונים באנר הפעיל את המערכת, השולטת בתאוצה, בהאטה ובהיגוי של המכונית, ובשמונה השניות האחרונות לנסיעה אין סימן שידיו היו על ההגה עד לפגיעה, שהתרחשה במהירות של 110 קמ"ש. לפי החוקרים אין סימן שהנהג ניסה להתערב בנהיגה בשניות האחרונות, אבל הם טרם פירסמו אם הוא קיבל אזהרות כלשהן מהמערכת. להשלמת חקירת התאונה יידרשו 12 עד 24 חודשים.

 

זו אינה הפעם הראשונה שמערכת "אוטו פיילוט" של טסלה נכשלת בזיהוי למצב חירום ובתגובה אליו. למעשה, התאונה הקטלנית הראשונה שבה הייתה מעורבת מכונית של טסלה נגרמה בתרחיש דומה. ג'ושואה בראון (40) מאוהיו נהג במודל S כשמערכת ה"אוטו פיילוט" פועלת. זו כשלה כנראה, ולא זיהתה משאית שפנתה על הכביש המהיר בוויליסטון, פלורידה.

 

כבר לאחר התאונה ב-2016 הואשם אילון מאסק, יו"ר ומייסד טסלה, כי בחברה יצרו את הרושם שהמכוניות שלה כבר מאפשרות נהיגה אוטונומית בכביש מהיר ללא התערבות נהג - יכולת שעדיין אין להן, ושהחוק עדיין לא מאפשר. זה גם היה הרקע להפסקת החוזה של טסלה עם מובילאיי הישראלית, שסיפקה את מערכת הראייה הממוחשבת לבקרת השיוט שלה. במובילאיי רמזו אחרי התאונה כי מאסק הציג בפני הלקוחות מצג שווא לגבי יכולות המערכת.

 

כל זה לא מנע ממנו להצהיר בחודש שעבר כי טסלה תשיק בשנה הבאה שירות של מיליון מוניות אוטונומיות, וכי לכל מכוניות טסלה כבר יש חומרה לנהיגה אוטונומית, ועליהן לקבל רק עדכוני תוכנה נדרשים כדי לנהוג בעצמן. "אני מרגיש די בטוח בעצמי כשאני חוזה שבשנה הבאה לטסלה יהיו רובו-מוניות", אמר בכנס של החברה בקליפורניה. "הן לא יפעלו בכל מקום, מכיוון שאין לנו אישורים רגולטוריים בכל מקום, אבל אני בטוח שיהיו לנו אישורים רגולטוריים כבר בשנה הבאה. בעלי טסלה יוכלו להרוויח כסף מהמכוניות שלהם".

 

קובי מרנקו, מנכ"ל הסאטרט אפ Arbe (לשעבר "ארבה רובוטיקס") המפתח מכ"ם לרכב אוטונומי אמר בשיחה ל-ynet כי "מערכת החיישנים הנוכחית של טסלה, הכוללת 6 מצלמות ומכ"ם בודד, לא מסוגלת לאפשר לנהג לעזוב את ידיו מההגה. למצלמה יש בעית אומדן לטווח רחוק, ובהערכת העומק של התמונה שהיא 'רואה'. יש ויכוח בתעשייה האם רכב אוטונומי צריך בנוסף גם חיישן לייזר, אבל מה שבטוח שכדי להציע נסיעה אוטומטית בטוחה, הקונצנזוס בתעשייה הוא שיש צורך במספר מכ"מים שיבטיחו כיסוי של 360 מעלות, ובכושר עיבוד מתאים למידע מכל החיישנים".

 

לדבריו, הקושי כעת בהשלמת מערכות הנהיגה האוטונומית נמצא בפיתוח היכולת שלו להתמודד עם מצבי קיצון מורכבים. "90% מהבעיה כבר פתורה, אבל 10% הנותרים הם האתגר הטכנולוגי הגדול. חוסר היכולת של המערכות כיום להבטיח פעולה בטוחה בכל מזג אוויר, במצבים של עבודות בכביש, או רכב שחונה בצד ובולט מעט אל שטח הנתיב".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: NTSB
תאונה טסלה מודל 3
צילום: NTSB
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים