ארבע משפחות הרוסות: בן 33 מבאר שבע - קורבן נוסף מאסון המנוף
סרגיי סמיונוב בן 33 מבאר שבע הוא ההרוג הרביעי באסון התרסקות המנוף ביבנה. הוא הותיר אחריו אלמנה. הפורום למניעת תאונות עבודה מסר שהלווייתו תתקיים מחר ב-15:30 בבית העלמין האלטרנטיבי בבאר שבע. אחה"צ הובאו למנוחות יונתן סבג ובן דקלו, אתמול נטמן גיל חזאזי
ארבעה הרוגים, ארבע משפחות הרוסות - ההרוג הרביעי באסון התרסקות המנוף באתר הבנייה ביבנה הוא סרגיי סמיונוב בן 33 מבאר שבע. הוא הותיר אחריו אלמנה. הפורום למניעת תאונות עבודה מסר כי הלווייתו תתקיים מחר ב-15:30 בבית העלמין האלטרנטיבי בבאר שבע. אחר הצהריים הובאו למנוחות שני הרוגים נוספים באסון: יונתן סבג בן 33 מאור יהודה שנטמן בבית העלמין ירקון ובן דקלו בן 22 שנטמן בבית העלמין בפרדס חנה. גיל חזאזי בן 51 מחדרה הובא למנוחות אתמול.
דקלו השתחרר לפני כשנה משירות בגזרת ים סוף של חיל הים, שם היה חייל מצטיין, ובחודשים האחרונים עסק בתחום המנופים. "קשה מאוד להבין איך ילד שמשתחרר מצה"ל, רוצה לחסוך, ללמוד ולטוס, הולך לעבוד בעבודה שיכולה לפרנס אותו ולהגשים את החלומות שלו, ואז מודיעים לך שהוא הלך", סיפר אחיו.
חזאזי, בן 51 ואב לשלוש בנות, נהרג גם הוא באסון. בעבר הוא פתח חנות למכירת אופנועים, אך העסק לא הצליח והוא שב לעבוד בתחום המנופים. "גיל היה אבא שנתן את הנשמה לבנות שלו ולאחותי. הוא דאג לה לכל אורך הדרך ותמך בה", ספד גיסו.
יונתן סבג מאור יהודה, מנהל חברת ההובלות והמנופים "האחים סבג" שנהרג גם הוא באסון, חגג באותו היום את יום הולדתו ה-33. "הוא היה בחור אחראי ומסור שאהב את עבודתו עם המנופים. תמיד דאג לבטיחות הסובבים שלו בעבודה וגם לבטיחותו האישית", סיפרה המשפחה. "יונתן היה בעל לב גדול שתמיד נחלץ לעזרת הסובבים שלו ותמיד עשה זאת בחיוך ובאהבה".
בתוך כך, במשטרה ממשיכים בחקירת האסון שגרם למות ארבעת הפועלים. אבל למרות הצוות המיוחד שהוקם ביחידת "פלס", המשותפת ללהב 433 ומשרד הרווחה, ספק רב אם בסופה של החקירה הממושכת מישהו ישלם את המחיר בדמות כתב אישום.
מה שצפוי להכריע את גורל החקירה הוא הקביעה של מכון התקנים לגבי תקינות העגורן. חוקרי המכון קיבלו לידיהם את חלקיו ועורכים בדיקות למצבו ולרמת התחזוקה שלו. במקביל, ערכה המשטרה שימוע לבעלי החברה הקבלנית, שבמהלכו ניתן צו סגירה מנהלי לאתר לתקופה של 30 ימים.
גורמים במשטרה מעריכים כי אם בדיקת מכון התקנים לא תצביע על ליקויים במנוף שהורד לצורך החקירה, יהיה קשה מאוד להאשים מישהו ברשלנות. הסיבה לכך, למעשה, היא בעיקר היעדר הנהלים והתקנות הנוגעות לעבודה במנופים.
כמעט כל מי שהיה קשור למנוף, לעגורן ולפיקוח באתר הבנייה זומן ללהב 433, וחוקרי העבודה ניסו להתחקות אחר הנהלים בפירוק עגורנים. התברר שהעוסקים בתחום המורכב לא נדרשים לעשות כל מבחן או לעמוד בתקנות כאלה ואחרות כדי להפעיל חברת פירוק עגורנים.
בינתיים החברות שהיו מעורבות במיזם הבנייה מטילות את האחריות אחת על השנייה. קריסת המנוף התרחשה באתר בנייה השייך לחברה היזמית רמי שבירו, שבו פועלת החברה המבצעת נאות שמיר. אך בחברה הטילו את האחריות לאסון על מפעילת המנוף, רמ"א מנופים, שאנשיה הביעו צער על התאונה הקשה, וטענו כי פרטי המקרה עדיין בבדיקה.
"הרכבת המנוף, הפעלתו ופירוקו נעשים כולם על-ידי חברת רמא מנופים ובאחריותה הבלעדית" טענו בנאות שמיר, שהוקמה על ידי שבירו ב-2016 לביצוע פרויקטים ביבנה. עם זאת, עו"ד ישראל אסל מהפורום למניעת תאונות עבודה סובר אחרת: "מבחינת תקנות הבטיחות בעבודה, האחראי באתר הבנייה הוא מבצע העבודה, נאות שמיר. הם טוענים שאין להם אחריות כי הם הזמינו צוות מקצועי שיבוא ויפרק את הכלי. נכון שהם לא מומחים בעגורנים, אבל הם צודקים ולא צודקים, כי יש להם אחריות מלמעלה על כל מה שקורה באתר".
בחברת רמא אמרו: "אנחנו המומים ומלאי צער נוכח התאונה הקשה, ובשעה זו ליבנו עם משפחות ההרוגים והפצועים. פרטי המקרה נמצאים כרגע בבדיקה ואין באפשרותנו להגיב על המקרה עד לבירור הפרטים". בני כץ, סניגור החברה מפעילת המנוף, שמספר מאנשיה נעצרו, מסר: "סומכים על המשטרה שתעשה את עבודתה, ויימצא כי לא נפל דופי בתהנהלותם".