פיזור הכנסת או מנדט לח"כ אחר? כל התרחישים האפשריים
במשך 42 ימים ניסה נתניהו להקים את ממשלתו החמישית ללא הצלחה. אם עד 23:59 הוא לא יצליח, הוא יאבד את המנדט. הכנסת יכולה לפזר את עצמה גם לאחר מכן. מחצות הנשיא יוכל להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על כל ח"כ מכהן, אך מה יקרה אם הכנסת לא תפוזר וגם הוא ייכשל?
כמעט חודש אחרי ההשבעה, וחברי הכנסת ה-21 מתכנסים בימים האחרונים לצורך הדיונים על פיזורה וכינון בחירות חדשות. על פניו נראה שמדובר בסבירות לא קטנה שהבחירות הבאות מעבר לפינה, אך בפוליטיקה הישראלית תמיד יש הפתעות ויש סיכוי שהכנסת לא תתפזר. מה יקרה אז? ynet מסביר כל התרחישים האפשריים.
ממשלת נתניהו החמישית
השעה המכרעת מבחינת הליכוד וראש הממשלה בנימין נתניהו היא חצות, או ליתר דיוק 23:59. ברגע שהיום יחלוף יסתיים המנדט שניתן לנתניהו להקים את ממשלת ישראל ה-35.
אבל עד שהשעון לא יראה חצות בדיוק – הכל עוד אפשרי. עד שהחוק לא יעבור בקריאה שנייה ושלישית הכל פתוח. כך היה למשל בשנת 2012, רגע לפני שהמליאה אישרה סופית את חוק פיזור הכנסת, הגיעו ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו ושאול מופז, יו"ר קדימה וראש האופוזיציה באותה תקופה, להחלטה על הקמת ממשלת אחדות.
המנדט חוזר לנשיא
אם נתניהו לא יודיע עד חצות שהצליח להרכיב ממשלה – המנדט חוזר אל נשיא המדינה ראובן ריבלין. גם אם נתניהו לא יודיע לנשיא שלא הצליח במשימתו, המנדט חוזר אליו באופן אוטומטי ברגע שהתקופה שניתנה מסתיימת.
ריבלין כבר הבהיר היום שיעשה כל שביכולתו כדי למנוע בחירות נוספות, ולכן לא מן הנמנע שהוא יעביר את המנדט להרכבת הממשלה לחבר כנסת אחר. לרשות נשיא המדינה עומדים שלושה ימים שבהם הוא צריך להחליט למי להביא את המנדט להרכבת הממשלה. על פי החוק הוא גם רשאי להתייעץ עם הסיעות בנושא.
המועמד שיכול לקבל את המנדט חייב להיות חבר בכנסת ה-21, אך לא חייב לעמוד בראש אחת הרשימות שהתמודדו לכנסת. (לצורך העניין, המנדט יכול לעבור לגדעון סער מהליכוד או ליו"ר כחול לבן, בני גנץ). לרשות מי שייבחר לנסות להרכיב את הממשלה יעמדו 28 ימים, שבסופם יצטרך להודיע לנשיא אם הצליח במשימה או לא.
בחירת הח"כים
אם גם המועמד השני לא מצליח להרכיב ממשלה, או שהנשיא מודיע ליו"ר הכנסת כבר אחרי הפעם הראשונה שאין סיכוי להרכבת ממשלה, הכוח עובר לחברי הכנסת. במשך 21 ימים יכולים הח"כים לבקש מנשיא המדינה להטיל את המלאכה על אחד מחברי הכנסת. הימים נספרים מהרגע שעברה התקופה השנייה להרכבת הממשלה או שניתנה הודעה של הנשיא או של המועמד על כך שלא ניתן להרכיב ממשלה.
כדי שהמהלך יצא לפועל יש צורך בגיוס של רוב הח"כים (לפחות 61 חברים) שיהיו חתומים בכתב על הבקשה ושהמועמד אותו הם מבקשים לקדם יסכים בכתב לקבל עליו את המשימה. אין כל מגבלה על זהות חבר הכנסת שיופיע בבקשה, זה יכול נתניהו, גנץ או אחמד טיבי.
מהרגע שהוגשה הבקשה יש לנשיא המדינה יומיים כדי להטיל את הרכבת הממשלה על אותו חבר הכנסת שמופיע בבקשה הכתובה. במקרה הזה עומדים לרשות המועמד רק 14 ימים לכינון ממשלה חדשה.
חוזרים אל הקלפי
ואם אחרי כל התהליך הזה עדיין לא קמה ממשלה – אין מנוס מקיום בחירות חדשות לכנסת ה-22.
השפעת החוק לפיזור הכנסת על הרכבת הממשלה
בניגוד להליך הרכבת הממשלה, שתחום בזמן, אין הגבלה או הנחיה מסוימת שמגבילה את הזמן שבו ניתן לפזר את הכנסת. לכן זה לא משנה אם החוק יעבור לפני חצות או שתי דקות מאוחר יותר, בכל מצב הכנסת מתפזרת וישראל חוזרת אל הקלפי.
מנגד, לעובדה שפיזור הכנסת כבר החל ברמה הרשמית, מכיוון שהחוק עבר בקריאה ראשונה, אין שום משמעות חוקתית. לכל היותר ניתן לייחס לכך משמעות פוליטית.
"לחוק, ובמיוחד חוק פיזור הכנסת, אין שום השפעה כל עוד הוא בתהליכי חקיקה ולא הושלם", הסביר ד"ר אסף שפירא, ראש התוכנית לרפורמות פוליטיות במכון הישראלי לדמוקרטיה. "אפשר להגיד שמבחינה פוליטית תהיה לזה השפעה מסוימת וזה אולי יגביר את הסיכוי שהנשיא יודיע בסופו של דבר שאין לו מישהו אחר להטיל עליו את הרכבת הממשלה".