"שלמה המלך ובוב דילן יחד": שיר חדש למאיר אריאל
דמיינו מה היה קורה לו מאיר אריאל היה פוגש את פינק פלויד ואייר באולפן. כך נשמע האלבום החדש של אריאל עליו עובד פטריק סבג בימים אלה, וממנו מגיע השיר החדש "משורר". "זה יישמע הזוי אבל היו לי הרבה שיחות איתו", הוא אומר בריאיון ומספר איך זה לעבוד על אלבום של אמן שנפטר
"משורר / לוקח את המצב הכי ירוד בחיים / ועושה מזה שיא של אמנות"
את המילים הללו כתב מאיר אריאל עבור ערב שירי משוררים בשנת 1987. כעת הן הפכו לשיר חדש בהפקתו של פטריק סבג. אבל האם האיש שכתב ודקלם על הבמה, תפס את עצמו כמשורר? לא בטוח. על אף הקונצנזוס סביב היצירה של אריאל והתפיסה המקובלת שלו כמשורר בחסד, האיש עצמו שמר על צניעות בנושא. ואולי הייתה זו דווקא יהירות.
בפגישה הראשונה והיחידה בין סבג לאריאל אי שם בשנת 1996, אחרי הופעה של כשניקו תתחיל לדבר, ההרכב של סבג אז, שחר אריאל הפגיש בינו לאביו. "תכיר, זה פטריק, הוא כתב את 'צל כבד' השיר הזה שאהבת", אמר לו. וסבג בהתרגשות של מי שגדל על מילותיו של אריאל מילדות אמר לו שהוא חושב שהוא המשורר הלאומי. "אולי אני לאומי, אבל משורר זה כבר משהו אחר", ענה לו אריאל בנימה הייחודית שלו.
"בתור נער חלמתי לעבוד עם מאיר אריאל, הוא פתח לי מלא עולמות, חיבר אותי למוזיקה עברית, הכיר לי את דילן", מספר סבג בריאיון לכבוד השיר החדש ומסביר כיצד הוא נולד. "קוטנר חגג 20 שנה לרישומי פחם, והשמיע ברדיו ריאיון של שעה עם אריאל. הייתי בדרך חזרה הביתה ולא עצרתי, התחלתי להסתובב סביב הבניין שלנו. כי ממש נהניתי לשמוע את מאיר מדבר. פתאום קלטתי שהוא מדבר כמו ראפר, ספוקן וורד - הקריצות הקטנות, משחקי המילים, המשקלים. למחרת באתי לסטודיו והייתי חייב לחפש עוד, בהתחלה חשבתי לדגום כל מיני אלמנטים מהריאיון עצמו. במטרה ליצור איזו דמות וירטואלית של מאיר. הרבה פעמים העבודה שלי היא כמו במאי בסרט".
סבג מצא את הדקלום מערב המשוררים, ניקה אותו באמצעים טכנולוגיים ועטף אותו בצלילים עדכניים - כך הוא הביא את המוזיקה של אריאל היישר ללב המאה ה-21. אבל זה לא נגמר בשיר אחד, בימים אלה הוא עובד על אלבום אי.פי שהקו המקשר בין שיריו הוא דמותו של אריאל כנביא עם טקסטים והקלטות גנוזות מתקופות שונות. "היה לי חלום, מה קורה אם פינק פלויד ואייר היו פוגשים את מאיר אריאל".
עוד בערוץ המוזיקה:
מוניקה סקס: "המפתח הוא יחסים פתוחים"
חוה אלברשטיין: "עולם המוזיקה עדיין מאוד גברי"
בלי פוזה: יערות מנשה הוא מגנט לאנשים שפשוט אוהבים מוזיקה
אלבומים שיוצאים לאחר המוות של אמן הפכו בשנים האחרונות לז'אנר בפני עצמו, פרינס וכריס קורנל הן דוגמאות עדכניות. וסבג מציין גם את american prayer של ג'ים מוריסון והיצירות שג'ף לין הוציא לאחר מותו של ג'ון לנון כהשראה. הרבה פעמים מדובר בהקלטות טבעיות, לא מעובדות, שמביאות את האמן בגרסתו הנקייה.
"בגלל שהם מאוד לו-פיי, המפגש של ההקלטות עם לייבל חדשני יוצר אלמנט מיוחד של זמן, של דו סטריות, משהו ישן ומשהו חדש. הזמן פה הוא אחר, משהו באנרגיה עם העבר, ההווה והעתיד. וזה גם משחק לך על הזיכרון. פוגש את המאזין בכמה נקודות זמן - זה האתגר".
אתה מפיק המון אמנים, איך עובדים על אלבום של אמן שנפטר? הרי אין לך אדם לעבוד איתו
"בשבועיים הראשונים כל מה שהיה לי זה לנסות להתחבר לרוח של מאיר, זה יישמע הזוי אבל היו לי הרבה שיחות איתו. ברמה שאישתי התלוננה בפני שחר שאבא שלו גנב את בעלה. גם כמה פעמים השמעתי לשחר אריאל את הדברים לראות שאני לא חוטא לדרכו ושחר מאוד עודד. אתה משתמש בידיעה שהבנאדם לא כאן, אתה משתמש בגעגוע".
"בשירים שלו הוא מתעסק במשהו אישי וגם מאוד אוניברסלי, זה תמיד התכתב עם המציאות. יש שם משהו מאוד אנושי. הוא היה קוסם של מילים, הוא היה צייר, הוא ממש המציא מילים שלא היו קיימות. הוא היה מאוד מאוד ישראלי, בהוויה ובדיבור. זה אינסופי ההתעסקות בשירים שלו. צללתי לתוך הטקסטים והם משחקים לך בתודעה. זה מאוד מזכיר טקסט של רבנים".
קצת רב חילוני
"כן. שלמה המלך ובוב דילן ביחד".
פטריק סבג יופיע במופע "שרים מאיר אריאל" שיציין 20 שנה למותו בלייב פארק בראשון לציון ב-16 ביולי לצד רבים וטובים.