ת"א-חיפה בחצי שעה: מסילות החוף יוכפלו ויחושמלו
13 רכבות בשעות השיא במהירות של כ-250 קמ"ש: הוועדה לתשתיות לאומיות תקדם את התוכנית להכפלת המסילות בין שפיים למפרץ חיפה. הצפי לסיום העבודות: שנת 2030
מכפילים ומחשמלים את המסילות בצפון: הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) החליטה היום (ב') לקדם את התכנית להכפלת מסילת החוף המחברת בין שפיים למפרץ חיפה.
על-פי התוכנית, עד שנת 2030 יתווספו עוד שתי מסילות רכבת מהירות למקטע הרכבת שבין שפיים לחוף הכרמל. במסילות אלו, שיהיו חשמליות ומהירות יותר, ייסעו על-פי התוכנית בשעות השיא 13 רכבות במקום שבע הרכבות שחולפות בקו כיום. הרכבות הללו ינועו במהירות של כ-250 קמ"ש - ויעצרו רק בתחנת חדרה. בכך יגיעו הנוסעים עמן מחיפה לתל אביב בתוך כחצי שעה.
בוות"ל טענו היום כי מטרת התכנית היא לחבר בין המטרופולינים בישראל ולסייע לשינוי אורחות החיים, בהתייחס לצמצום השימוש ברכב הפרטי ומעבר למערכות הסעת המונים.
בכדי לממש את התוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לפיתוח רשת המסילות לשנת 2030, נקבע תחילה כי ייסללו שתי המסילות המהירות, ורק לאחר מכן יחלו העבודות על מסילות 5 ו-6 - שיונחו בין נתניה לשפיים וישרתו בהמשך את מסילות 5 ו-6 באיילון.
הוועדה החליטה כי יש לאפשר את קידום התכנית בשלבים, זאת בשל מורכבותה והיקפה. הוועדה החליטה כי יש לקדם תחילה את התוואי במישור החוף, המהווה נתיב קריטי בתכנית האסטרטגית לשנת 2030 ומאחר שהליכי התכנון בה קרובים לסיום.
כמו כן, הוועדה מינתה פורום בין-משרדי בראשות משרד התחבורה ובהשתתפות מינהל התכנון, משרד האוצר ועיריית חיפה, שילווה את עבודת רכבת ישראל ויגבש המלצה לחלופה מוסכמת בתחום חיפה. הפורום ידווח לוועדה בתוך שנה על החלופה המומלצת על ידו.
הוועדה הדגישה כי בתחום העיר חיפה, החלופות שיוצעו ישרתו את מרכז העיר ולא יכללו הכפלת המסילה בתוואי עילי על חוף הים, זאת בהתאם להחלטת הוועדה מראשית מרץ 2018.
מסילת הרכבת החולפת בתוך חיפה היא אבן נגף בפיתוח העיר לכיוון הים. למעשה, בשל הנסיבות ההיסטוריות, חוצצת המסילה בין העיר לבין חופיה.
בשנים האחרונות - במקביל לפעילות המתוכננת להכפלת מסילות החוף וחישמולן - פועלת העירייה למצוא חלופות למיקום הנוכחי של המסילה, אם בשיקוע, שחלקים ממנו כבר אושרו ותוקצבו, או בדרכים אחרות.
אחת החלופות שנבחנות: מנהור המסילות
אחת החלופות שנבחנו ברצינות בשנה האחרונה היא אופציית המנהור. על פי תוכנית זו, תחנה בקרבת קריית הממשלה (כיום זו תחנת חיפה-מרכז השמונה) תיבנה כתחנה תת-קרקעית, וממנה תמשיך המסילה דרך התווך התת קרקעי לכיוון היציאה מהעיר ותחנת חוף הכרמל.
חלופה אחרת הייתה במנהרה שתיכרה במקביל למנהרות הכרמל הקיימות היום, אולם המשמעות היא כי לא תהיה תחנת רכבת בתוך העיר והרכבת למעשה תעקוף את חיפה.
ברכבת ישראל בירכו על קידום פרויקט הכפלת המסילות בין שפיים לחיפה - "מסילות בהן נרשמים כבר היום עומסים של מעל 120-130 אחוזי תפוסה ברכבות, זאת בשל המחסור במסילות להפעלת רכבות נוספות".
עם זאת, מדגישים ברכבת, כי "על מנת לעמוד ביעדי התכנית האסטרטגית לפיתוח רשת מסילות ברזל עד שנת 2040 ולספק מענה לגידול הצפוי במספר הנוסעים מ- 67 מיליון בשנת 2018 לכ-300 מיליון בשנת 2040 - נדרשת גם הכפלת המסילות בתחום העיר חיפה.
"ביצוע הפרויקט המלא יאפשר הגדלה דרמטית של תדירות הרכבות בפרוזדור החוף, חיבור רכבתי מהיר בין המטרופולינים ושיפור נרחב רמת השירות לנוסע".