מורים לחיים: 5 המורים המשלימים את הרשימה הסופית של גמר "המורה של המדינה"
הם משרתים את המערכת בתחושת שליחות, משקיעים את מיטב זמנם ויכולותיהם בקידום התלמידים ומאמינים שאפשר לשנות סדרי עולם בתוך בית הספר ובקהילה, ולהציב את החינוך בקדמת הבמה הראויה לו. תכירו את חמשת המורים המשלימים את רשימת 15 המצטיינים שהגיעו לשלב הסופי בתחרות "המורה של המדינה"
בשיתוף מפעל הפיס והסתדרות המורה
"מדבר עם התלמידים בגובה העיניים ועושה הכל בשבילם"
המורה לשל"ח ולידיעת הארץ יוסף עבדאלחק (48) מבית ספר אלוג'דאן כסרא סמיע, מצליח לחולל שינוי, יוזם פרויקטים ומטפח דו-קיום
יוסף עבדאלחק (48) אוהב לקחת את התלמידים והתלמידות שלו לטייל ברחבי הארץ, ולהנחיל להם ערכים ואת אהבת המדינה. את ההשראה הוא שואב מאביו, סעיד עבדאלחק, מי שהיה האלוף-משנה הדרוזי הראשון. "אבא, בעל העוצמה והאישיות, עיצב את האישיות וראיית העולם שלי. למדתי המון מהניסיון האדיר שלו והוא כיוון אותי להוראה. רציתי ללכת בעקבותיו ולעשות קריירה צבאית, אבל הוא אמר לי ללכת לחינוך".
כיום עבדאלחק הוא מורה אהוב ומוערך, שלא מפסיק ליזום פרויקטים, להתנדב ולטפח דו-קיום.
מה משך אותך להוראה?
"אהבת בני נוער ורצון לחולל שינוי בתפיסה שלהם בדרך שלי. לשמחתי מאוד הצלחתי".
בזכות מה אתה מורה טוב?
"בזכות זה שאני אמיתי וישר ומדבר עם התלמידים בגובה העיניים. אני מקשיב ומייעץ להם ואין לי מסכה על הפנים. עושה הכל בשבילם".
מה החזון שלך?
"שהתלמידים ישאפו למצוינות ויהיו אזרחים מאוד טובים ומנהיגים במדינה".
ספר על חוויה מרגשת מעבודתך.
"אחד התלמידים שלי נהרג בתאונת דרכים. זה קרה בחופשת הקיץ ובני הכיתה שלו קיבלו את זה מאוד קשה. השגתי תרומות וארגנתי להם טיול ברמת הגולן. במשך שלושה ימים הוצאתי אותם מהאווירה העצובה, בעזרת פעילויות ואטרקציות בטבע. עד היום ההורים של התלמידים זוכרים זאת ומודים לי".
מה תרם לך המקצוע?
"לא מתעשרים מהחינוך, אבל מרוויחים דברים שלא חלמת עליהם בחיים. מקצוע החינוך הוא אוצר במלוא מובן המילה".
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"להטמיע אצל בני הנוער ערכים של התנדבות, נתינה ויצירתיות. להשקיע ולעבוד איתם יותר מחוץ לכותלי בית הספר. שילמדו על הארץ דרך הרגליים ויעזבו את המדיה והסמארטפונים שהם צמודים אליהם".
"בעזרת ההוראה אפשר להציל נפשות"
המורה למקצועות קודש, היסטוריה ומתמטיקה חי גרינבאום (36) מישיבת השומרון זמין בכל עת לתלמידיו ומלווה אותם בכל אירועי החיים
"אם היו כל עצי היער קולמוסים, כל מימיו לדיו וכל הארץ לקלף, לא היו מספיקים לכתוב על האיש הזה". כך נכתב באחת משלל ההמלצות היפות והחמות שקיבל חי גרינבאום (36) מתלמידיו ומהוריהם. "בעיניי אפשר בעזרת ההוראה להציל נפשות", מעיד גרינבאום, שעסק בעבר בעבודה סוציאלית.
"יש דיון תמיד ביני לבין אשתי, שהיא אחות בבית חולים, לגבי העבודות שלנו. אשתי תמיד אומרת לי שאם היא עושה טעות חלילה, בן אדם יכול למות. ואני תמיד מסביר שאם בחינוך עושים טעויות, יכולים חס וחלילה לפגוע בנפש של ילד, ובכך אני רואה כמה המקצוע הזה חשוב ומשמעותי", הוא מספר.
מה משך אותך להוראה?
"בשירות הצבאי שלי הרגשתי שאחת החוזקות שלי היא היכולת להשפיע, להנהיג, להוביל, והחלטתי שאקח את התכונות האלו ואבחר לעבוד בחינוך".
בזכות מה אתה מורה טוב?
"בזכות היכולת להיות כמו אבא לתלמידים שלי. אני זמין עבורם 24 שעות ביממה ומלווה אותם בכל אירועי החיים, שותף מלא לכל מה שהם עוברים".
מה החזון שלך?
"שמורה יאמין בתלמיד, לא יוותר לו, ייתן לו את הכוחות ללכת קדימה, ילמד אותו להאמין בעצמו".
ספר על חוויה מרגשת מעבודתך.
"יום אחד הגעתי לחנות כלי עבודה, שאותה מנהל מי שהיה פעם תלמיד שלי. מדובר בתלמיד שבמערכת החינוך אמרו שלא ייצא ממנו כלום. עברתי איתו תהליך ארוך, והוא סיים אצלנו בגרות מלאה. כשהגעתי לחנות וראיתי אותו מנהל צוות, עובד מול לקוחות, רוויתי נחת והתרגשות גדולה לראות כמה הוא הצליח".
מה תרם לך המקצוע?
"גרם לי להיות אדם ואבא טוב יותר, מלא באהבה, ולדעת מה הדברים החשובים באמת בחיים".
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"שמורים יגיעו לכיתה מלאי מוטיבציה, שידעו שהציונים חשובים אבל הם רק אמצעי".
"שהתלמידים יממשו את הפוטנציאל ויקדמו שיח מכבד"
המחנך והמורה לאזרחות דודי הרשקו (29), מתיכון דרכא רמון בגדרה, גאה בחיבור המיוחד שיצר עם בני הנוער וביכולת לעצב את דור העתיד
דודי הרשקו (29) שירת כקצין ביחידה 8200 בחיל המודיעין. במסגרת שירותו עסק בתפקידי מודיעין ופיקד על קורסים, סגלי הדרכה והוראה. "הרצון להיות מורה ולעסוק בהוראה תמיד היה שם, ובסופו של דבר החלטתי לוותר על הקריירה הצבאית אותה התחלתי והלכתי בעקבות הרצון הפנימי שלי לחנך ולעצב את דור העתיד".
הרשקו האנרגטי, האכפתי, היוזם, מוצא את עצמו אחרי ותק של שלוש שנים בלבד מתמודד על התואר "המורה המבטיח", מסלול חדש שנוסד השנה בתחרות "המורה של המדינה". כשקוראים את השבחים שהרעיפו על הרשקו, קשה שלא להתפעל ולהתרגש.
מה משך אותך להוראה?
"בעולם החינוך אתה כל בוקר קם ליום שאיני יודע איך יסתיים. כל יום הוא הפתעה חדשה ואתה לומד משהו חדש. זוהי עבודה מלאת עניין".
בזכות מה אתה מורה טוב?
"יש לי קשר מיוחד וחיבור עם התלמידים והתלמידות. אני גם מקפיד על גיוון דרכי ההוראה ומוביל פרויקטים ייחודים".
מה החזון שלך?
"שתלמידיי ותלמידותיי יממשו את הפוטנציאל האישי, יהיו אזרחים פעילים, חושבים, ביקורתית ומקדמים שיח סובלני ומכבד".
ספר על חוויה מרגשת מעבודתך.
"היה לי תלמיד שלא האמין בעצמו בכלל. המוטיבציה שלו ללמידה הייתה נמוכה מאד ונראה היה שלא יצליח לעבור את בחינת הבגרות. לאחר תהליך עבודה ארוך ויצירת קשר אישי הוכחתי לו שהוא מסוגל. לאחר שעבר את בחינת הבגרות הוא ניגש אליי, חיבק אותי ואמר תודה. זה היה שיעור לחיים עבורו, ומובן שהוא חווה תחושת סיפוק גדולה, וכך גם אני".
מה תרם לך המקצוע?
"אני קם מאושר בכל בוקר ונהנה ללכת לעבודה. בכל יום אני לומד משהו חדש ומצליח להשפיע על האחר".
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"מורים ומורות מלאי מוטיבציה ורצון לצאת מהקופסה, לגלות יצירתיות ולחולל שינוי".
"מזהה שינוי ואת ההשפעה של עבודתי עם התלמידים"
המורה לאנגלית דנה בן-ברק (29), ממקיף י"ג ע"ש יצחק נבון בראשל"צ, דוגלת בלמידה שמשלבת רגישות חברתית ומגוון הפעלות עם בני הנוער
דנה בן-ברק (29) מלצרה במשך שש שנים בבר מסעדה שכונתי בשם "ברנרד" בראשון לציון. "העבודה שם נתנה לי הרבה ביטחון בעמידה מול 'קהל', ביכולת להעביר מסר ולתקשר עם אנשים מרקעים ועולמות שונים", היא מספרת.
"נשארתי שם הרבה זמן בגלל האווירה שהמקום נתן לי, והרגיש כמו בית. בסופו של דבר החלטתי ללכת לעולם, שהיה תמיד חלק ממני – עולם ההוראה: הייתי מרכזת בצופים ומש"קית חינוך בצבא. גם בביה"ס בו אני מלמדת יש תחושה משפחתית", מוסיפה דנה.
בן-ברק המתחרה במסלול "המורה המבטיחה", מעידה שמה שהיה שונה במעבר מהעבודה בבר להוראה, "זה הערך המוסף שאני מקבלת מהתלמידים, קשר רציף לטווח הארוך שבו אני ממש יכולה לראות שינוי ואת ההשפעה של עבודתי".
מה משך אותך להוראה?
"נמשכתי להוראה מגיל קטן – בתור האחות הבכורה בבית הושבתי את האחים והבובות שלי מול לוח גיר קטן ושיחקתי בלהיות מורה".
בזכות מה את מורה טובה?
"רגישות חברתית, היכולת להבין מצבים, למידה שמשלבת הפעלות".
מה החזון שלך?
"התקווה שיופחתו ההפרעות וההתנגדויות אצל המורה ואצל התלמיד בזמן הלמידה כדי שתתאפשר למידה והוראה מוצלחת ומשמעותית".
ספרי על חוויה מרגשת מעבודתך.
"תלמידה שמאוד בולטת ומשתתפת אצלי בשיעור ניגשה אלי ואמרה: 'דנה, את יודעת שתמיד שיעור אנגלית היה השיעור הכי פחות אהוב עלי? ושאף פעם לא הרגשתי טובה באנגלית?'. מאוד התרגשתי מדבריה, כי אני מרגישה שהצלחתי להשיג את המטרה שלשמה בחרתי ללמד דווקא אנגלית - לגרום לילדים לאהוב את השפה ולא להירתע ממנה".
מה תרם לך המקצוע?
"הבנת חשיבותן של עקביות, יסודיות והתמדה, כמו גם להבין את כוחה של מילה - כמה השפעה יש לנו בתור מורים על חיי התלמידים וכמה חשוב שננצל את זה לטובה בחיזוק ובעידוד".
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"מעמד המורה צריך להשתפר, זה שינוי שצריך לבוא מהשורש ולא כפלסטר. לאפשר הערכה של תלמיד גם על פי כישוריו ויכולותיו, ולא רק על מקצועות".
"הזכות להיות המבוגר המשמעותי הנוסף בחיי התלמידים"
רכזת השכבה והמורה לאזרחות והיסטוריה הגר ארבל (32), מחטיבת הראשונים בגני תקווה, מאמינה שצריך גם לחשוף את בני הנוער למיומנויות שיעזרו להם בחיים האמיתיים
הגר ארבל (32) המתחרה במסלול "המורה המבטיח" הגיעה להוראה אחרי שירות של 10 שנים בתפקידי פיקוד והדרכה "מתוך רצון להשפיע ולחנך את דור העתיד".
"אני מאמינה שהבחירה שלי להגיע להוראה אחרי שעברתי מסלול משמעותי בחיי האישים והמקצועיים היא זו שעוזרת לי לראות את הדברים הטובים בדרך ולהיות שלמה עם המסלול שלי. בצבא הסמכות שלי לא הייתה מוטלת בספק ואני מאמינה שכך גם בהוראה, התלמידים לא צריכים לחשוש ממני אלא לכבד ולדעת שגם אני מכבדת אותם", היא מוסיפה.
מה משך אותך להוראה?
"הזכות להיות המבוגר המשמעותי הנוסף בחיי התלמידים, בתקופה בה הם זקוקים להכוונה וסיוע".
בזכות מה את מורה טובה?
"אני רואה את התלמידים שלי באמת - כשקשה להם, כשהם שמחים, כשעובר עליהם משהו שונה, כשהם מתחדשים בבגד שרצו וכשניצחו במשחק כדורסל חשוב".
מה החזון שלך?
"שהילדים יוכלו ללמוד מקצועות בחירה המעוררים בהם השראה ועניין ושנחשוף אותם למיומנויות שהם ידרשו אליהן בעולם האמיתי".
ספרי על חוויה מרגשת מעבודתך.
"פנייה של תלמידה אליי בערב שישי לבקשת עזרה הבהירה לי שההשפעה שלי משמעותית עבורם לא פחות ממה שייחלתי וקיוויתי. הבנתי שהתלמידים רואים בי כאמא נוספת שלהם".
מה תרם לך המקצוע?
"התלמידים צמאים לידע בהמון נושאים וזה מדרבן גם אותי ללמוד מהם, ובכלל לרכוש ידע בהמון תחומים שלא קשורים להכשרתי המקצועית".
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"יותר קשר בין המבוגרים לילדים, יותר בחירה במקצועות הלימוד, לחשוף את התלמידים לעולמות ולאנשים משפיעים ושונים ממה שהם מכירים".
המורים הזוכים יוכרזו בטקס שייערך ב-13.6.
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"
בשיתוף מפעל הפיס והסתדרות המורים