המכונית המעופפת הישראלית נחשפת
גיא קפלינסקי מסיר את המסתורין מאחורי NFT שמפתחת בנתניה ובקליפורניה, מכונית שתוכל לטוס 550 ק"מ במהירות של 240 קמ"ש
המכונית המעופפת הישראלית יוצאת לאור: כך נראה כלי הרכב המהפכני שמפתחת חברת NFT מנתניה, ואב טיפוס שלו מתוכנן להמריא כבר בשנה הבאה. החברה, New Future Transportation, הוקמה לפני כארבע שנים בידי גיא קפלינסקי ורעייתו היפנית מאקי. קפלינסקי כבר הקים בעבר ביפן חברה שמאפשרת יצירה קלה של יישומי אינטרנט לתעשייה, אשר נמכרה לג'נרל אלקטריק תמורת 40 מיליון דולר. בחברה החדשה השקיע הון ראשוני והוא צפוי לצאת לגיוס ממשקיעים חיצוניים בשנה הבאה. עובדים בה כבר כ-20 איש, רובם בארץ והשאר במטה שלה במאונטן ויו, קליפורניה.
קיצור תולדות פיתוח מכונית מעופפת:
2018: מכונית הישראלית שתמריא מהגג
2017: ניסוי ראשון למונית המעופפת2016: טסה על איילון: היכונו למכונית המעופפת
2015: המכונית שתהפוך בקלות למטוס
2015: מכונית-מטוס ללא נהג-טייס
2010: זה לא מטוס או מסוק, זו מכונית-סירה
2004: אל העתיד במכונית מעופפתהמכונית של החברה הנחשפת כאן לראשונה נקראית "אסקה", ציפור מעופפת ביפנית. היא מצוידת ב-14 מדחפים סגורים המאפשרים לה המראה אנכית, כמו מסוק, ובכנפיים מתקפלות הנשלפות לקראת המראה ומתקפלות בסיומה. ארבע מהן משנות את זווית התקיפה ודוחפות את הכלי קדימה כאשר הוא באוויר. רוחב המכונית הוא כשני מטרים ורוחב הכנפיים - במצב פרוס - עומד על כ-12 מטר.
את הבסיס למיזם מעניקים מהנדסים שגויסו מהתעשיות הביטחוניות, ובראשון התעשייה האווירית ואלביט מערכות, לצד מעצבים ותיקים מפורשה וב.מ.וו העולמיות. "הישראלים חושבים מחוץ לקופסה, זה היתרון הגדול שלנו, לצד מהנדסים יפנים ופיתוחים ייחודים שלנו בתחום התעופה", מסביר קפלינסקי*.
לדבריו, "הפקקים במטרופולינים הולכים וגדלים ועלות טיסות קצרות במסוק שיעקוף אותם עומדת על מאות דולרים לכל טיסה, כדי לחסוך 30-40 דקות. אפילו באזור סן פרנסיסקו, רק אנשי עסקים או עשירים יכולים לעמוד בזה. אנחנו רוצים להציע כלי נגיש שיאפשר טיסה מהבית עד למשרד, אבל בעלות נמוכה משמעותית, גם לרכישה וגם להפעלה. כלי שהוא באמת מכונית מעופפת, שנוסע בכביש עד לנקודה שבה הוא יורד למסלול של 20-30 מטר בלבד וממריא. הוא גם יאפשר לאנשים לגור רחוק יותר מהמשרד, באזור כפרי יותר, לשלם 300 אלף דולר במקום מיליון דולר לדירה או בית, אבל בלי להיענש בשעתיים וחצי נסיעה. במונחים ישראלים אנשים יוכלו לגור בגליל או בערבה ולהגיע בחצי שעה לעבודה במרכז".
מכונית מעופפת היא המהפכה הבאה שמחכה אחרי המכונית החשמלית והאוטונומית. מדובר בחלום טכנולוגי ותיק, אך פיתוחים חדשים בתחום ההנעה והשליטה אמורים לאפשר לו סוף סוף להתממש בשנים הבאות. לפי הערכות, היקף שוק כלי התעופה המאוישים שמבוססים על מנועים חשמליים צפוי להגיע לשבעה מיליארד דולר בשנת 2028. גם חברות כמו אובר, בואינג איירבאס וחברות ענק נוספות, עובדות על פרויקטים משלהן בתחום, בטכנולוגיות שונות, רובן דומות יותר לרחפנים גדולים, אחרות למטוסים קטנים. התחרות קשה, וגם למתחרות של NFT לא קל. טראפיוגה האמריקאית, למשל, שהבטיחה לייצר מכונית מעופפת השנה, נמכרה למשקיעים סיניים ולאחרונה הוחלפה ההנהלה המקורית שלה.
NFT היא אחת היחידות שבאמת בונה מכונית מעופפת: שתיסע בכביש ותמריא ממסלולים של 20-30 מטר, גודלו של מגרש חנייה קטן. הדגם הראשון של החברה מתוכנן להטיס שלושה אנשים לטווח של 200 עד 550 ק"מ, במהירות של 160 עד 240 קמ"ש. הוא יהיה חשמלי עם מנוע בנזין לטעינת הסוללות ("מאריך טווח") בדומה למכוניות היברידיות שונות - זאת עד שמחירן של הסוללות יירד ואפשר יהיה לבנות כלי חשמלי מלא.
המחיר המשוער בתחילת הייצור יעמוד על כ-200-300 אלף דולר, והוא צפוי לרדת ככל שקצב הייצור יעלה ולהגיע לבסוף לפחות משליש המחיר המקורי. "הדגש העיקרי בתכנון - לצד הבטיחות - הוא על הפחתת עלויות תוך שימוש ברכיבים מהמדף, זולים ומוכחים, כאשר המכונית תהיה בייצור סדרתי מלא, המחיר לא יהיה גבוה משמעותית משל מכונית משפחתית רגילה", מסביר קפלינסקי, שיציג לראשונה את המכונית בתערוכת אקומושן השבוע באקספו ת"א ביום שלישי.
ההטסה תהיה אוטונומית כאשר המכונית באוויר לאחר שנתוני היעד יוזנו לה על-ייד הנוסע. לא יידרש אישור בקר אווירי כדי להמריא והכל יתנהל אוטומטית, אלא במקרה חירום שבו יתערב וילווה את הטיסה בקר אנושי. נאס"א ומנהל התעופה האמריקאי, ה-FAA, כבר בוחנים ומפתחים כעת בארה"ב רגולציה למכוניות מעופפות, בעלות יכולות טיסה אוטונומית, ועם בקרה אווירית מתאימה ו-NFT נבחרה להשתתף בניסויים. תקנות מתאימות צפויות עד 2025, המועד שבו מכוניות מעופפות ראשונות צפויות לצאת לשוק.
לחברה יש כבר שותפים, ספקים מענף הרכב, והיא תציע לחברות אחרות להשתמש בטכנולוגיות שפיתחה, כולל יכולות נהיגה וטיסה אוטונומיות. המטרה: לחבור ליצרני רכב קיימים עבור שלב הייצור הסדרתי. בהמשך תהיה אפשרות להפעיל את הכלי במודל של תחבורה שיתופית, כך שהוא יוכל להטיס אחרים בזמן שהבעלים לא משתמש בו. "ספקים מעולם הרכב מבינים שזו המהפכה הבאה ורוצים להיות חלק ממנה", מסכם קפלינסקי.
* תיקון: במקור פורסם כי גיא קפלינסקי הוא קרוב משפחה של סגן הרמטכ"ל לשעבר, משה קפלינסקי. כך גם צוין בכתבה הראשונה שפורסמה אודותיו לפני כשנה. כעת ביקש גיא קפלינסקי לתקן זאת ואומר כי לא כך הדבר.