שתף קטע נבחר
 

אור ירוק מבג"ץ להקמת שדות תעופה בינ"ל ברמת דוד ובנבטים

בית המשפט העליון דחה שתי עתירות שהוגשו נגד ההחלטה לבחון אפשרות להקים שדות תעופה משלימים לנתב"ג ביישובים אלה. המשמעות: מינהל התכנון ימשיך לקדם תוכניות מפורטות להקמתם חרף ההתנגדויות. לשדה בנבטים התנגדה מערכת הביטחון ולשדה ברמת דוד התנגדו תושבי עמק יזרעאל

אור ירוק מבג"ץ להקמת שדות תעופה בינלאומיים ברמת דוד ובנבטים: בית המשפט העליון דחה אתמול (ד') עתירות שהוגשו נגד הליך בחירת חלופות לשדה תעופה משלים לנמל התעופה בן גוריון ברמת דוד שבצפון הארץ ובנבטים שבדרום. הקמת שדות אלה מתעכבת מזה כעשור, אם מבעיות תכנון או התנגדות תושבים ואם מהסתייגויות של משרד הביטחון.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו 

 

משרד רה"מ נגד דחיית סגירת שדה דב: "הבעיה של אילת - מלונות מלוכלכים"

צניחה במספר הטיסות לאילת

שדה תעופה בעיר: מטרד או הכרח?

 

בעתירה שהוגשה בינואר האחרון נגד הליך בחינת החלופות שתוכנן במינהל התכנון על ידי העמותה נגד שדות התעופה בעמק יזרעאל ומגידו, ביקשו העותרים לבטל את החלטות המועצה הארצית לתכנון מפורט לשדה תעופה בינלאומי ברמת דוד ובנבטים, ולערוך בחינת חלופות מחודשת. העתירה השנייה הוגשה על ידי אדריכל מיכה רטנר נגד דחיית חלופת חיפה בהליך.

בסיס רמת דוד (צילום: זהר שחר) (צילום: זהר שחר)
בסיס רמת דוד(צילום: זהר שחר)
 

שופטי העליון - ענת ברון, יוסף אלרון ועופר גרוסקופף - דחו את העתירות, לאחר שקבעו כי לא קיימת טענה עניינית נגד מיקום השדות. אשר לדחיית חלופת חיפה, טענו כי "נחה דעתנו כי רשויות התכנון נתנו דעתם פעם ועוד פעם ואת התייחסותם העניינית והמקצועית לחלופה זו על שלל היבטיה וכי לעת הזו אין עילה להתערבותנו גם בנושא זה".

 

החלופה לשדה התעופה בהרצליה - מזרח חדרה

תחילת הפרשה ב-2009, אז החליטה הממשלה על הקמת שדה תעופה בינלאומי באזור מגידו שבצפון. ב-2014 הקימה ועדה מייעצת, שתכלול את מינהל התכנון ושורת משרדים שתקדם את התוכניות לכך. בעקבות זאת, הוקם צוות עבודה שבחן 21 אתרים בכל הארץ ובדק אותם לפי קריטריונים של התאמה אווירית, קרקעית, סביבתית וכלכלית-חברתית.

 

הצוות מצא כי קיימים שני אתרים אפשריים להקמת השדה - נבטים ורמת דוד. האחרון קיבל את הניקוד הגבוה ביותר בכל הקריטריונים, ונקבע כי קיימת היתכנות גבוהה יותר לחלופה זו על פני החלופה בנבטים אליו התנגדה מערכת הביטחון. כמו כן, נמצא כי הקמת שדה תעופה בצפון הארץ ישמש ציבור נוסעים גדול יותר.

 

עם זאת, בסוף 2017 קבעה המועצה הארצית לתכנון ובנייה שיש לקדם תוכניות מפורטות להקמת שדה הן ברמת דוד והן בנבטים, "כדי למנוע מצב של פקק טיסות שפירושו פגיעה כלכלית, תיירותית ומסחרית במדינת ישראל". בממשלה אמורים להכריע בין החלופות, כאשר משרד הביטחון מתנגד לחלופת נבטים בנימוק שיפריע למרחב האווירי בדרום, המשמש לאימונים.

 

תושבי עמק יזרעאל המתנגדים להקמת שדה תעופה ברמת דוד מסרו: "אנחנו שמחים שבית המשפט קיבל את עמדתנו לפיה כאשר הנושא יידון שנית, המדינה לא תוכל לטעון לשיהוי נגד הוספת חלופות נוספות. בהתאם, בית המשפט גם הכיר בחשיבות של הקמת שדה תעופה בנגב ובצורך לבחון חלופות נוספות, בהן הקמת אי מלאכותי בים. כמו כן, בית המשפט הורה להעביר את התכנון המפורט לכשיתסתיים להערות הציבור. בנסיבות האלו ומשהתקבלה טענתנו ונשמרו זכויותינו החלטנו להקפיא את העתירה הנוכחית לקראת העתירה הבאה".

 

גם לגבי חלופה לשדה התעופה בהרצליה התקבלה אתמול החלטה על ידי הות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות), שדחתה את יוזמת ארגוני הסביבה לפזר את פעילויות השדה בין מספר שדות תעופה קיימים. רוב חברי הוועדה קבעו כי יש להותיר את ההחלטה שהתקבלה בשנה שעברה, לפיה השדה - שאמור להתפנות בשנים הקרובות לטובת הקמת מיזמי נדל"ן - יעבור למזרח חדרה.

 

חלופת חדרה - מזרח נבחרה על ידי הות"ל ביולי 2018, תוך דחיית שתי חלופות נוספות, במושב עין ורד השייך למועצת לב השרון, ובמושב בית הלוי השייך למועצה האזורית עמק חפר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: זהר שחר
בסיס רמת דוד
צילום: זהר שחר
מומלצים