התגובה ההגיונית כשהילדה מסרבת להופיע במסיבת סיום
אתם מתכוננים למסיבה, השתבצתם כבר ברשימת הכיבוד והסוללה בטלפון מוכנה לצילומים אבל אז הילד המוכשר שלכם מודיע שהוא לא רוצה להופיע. קיבצנו כמה עצות שיעזרו לכם להגיב נכון
מה עושים כאשר הילד אינו מעוניין לשתף פעולה ולהופיע? אולי דווקא בעידן בו כולם מסביב נראים כמו כוכבים, יש מקום לאפשר לילד להיות שונה ולא כמו כולם, לכבד את דעתו ורצונו שלא להיחשף ברבים?
קודם כל כדאי לקחת לרגע פאוזה ולא לפעול מתוך בלבול או לחץ. גדולתו של ההורה היא ביכולת להוביל וזו ההזדמנות של ההורים דווקא לראות את הערך האמיתי בילד שעומד על דעתו ורצונותיו.
למעשה, מרבית ההורים רוצים שהילד שלהם יהיה כמו כולם, וברגע שהם מזהים אצלו משהו קצת שונה או שאינו מתנהג או אוהב אותם דברים בדיוק כמו חבריו, הם מיד נלחצים. נסו להבין מה הופך את הילד שלכם לייחודי, איזו אותנטיות יש בו וכמה הוא מחובר לרצונות שלו.
לכבד את ההחלטה של הילדים
אנו אמנם נמצאים בעידן שבו הדמויות הנערצות על הילדים הם לרוב כוכבי ריאלטי ובידור, המופיעים תדיר על המסך, אך זה עדיין לא אומר שכל הילדים רואים עצמם ככוכבי העתיד וודאי שלא כולם מעוניינים לעלות על במה.
קראו עוד:
4 מיומנויות של ילדים שמצליחים חברתית
האם כדאי שתהיה מגירת חטיפים בבית?
אם אתם כהורים מזהים אצל הילד חרדה מתפקיד שקיבל לקראת מסיבת סיום השנה, שבואיתו ונסו להבין מאין היא נובעת, ואם הוא לא ילד ביישן בדרך-כלל ופשוט לא רוצה להופיע, בדקו מה הסיבה (תפקיד שרצה ולא קיבל, ריקוד עם מישהו שהוא לא חבר קרוב שלו/שלה וכדומה) ואם אין באמת סיבה, אולי פשוט כדאי לשחרר ולכבד את הרצון שלו.
עצם העובדה שילדים אומרים "לא רוצה להשתתף בהצגה/מופע", זו התנסות ראשונית שלהם בחיבור לרצונות שלהם וגם אם ההחלטות שלהם כרגע קצת מלחיצה אותנו כהורים, כדאי להסתכל על הבחירה של הילד, על הדרך שבה הוא מממש את זכותו ולכבד את ההחלטות והרצונות שלו.
יכול להיות בהחלט שהילד ירצה דברים שלא משרתים אותו או שלדעת הוריו אינם נכונים, אך זה שלו לגמרי וצריך לכבד אותו כאדם, שיבחר את דרכו וגם אם ישגה, הוא ירוויח עצמאות, התנסות וקבלת החלטות. הערך האמיתי הוא ביכולת של הילד לחשוב בדרך שלו ולעמוד על רצונותיו, וחוץ מזה אתם יכולים לשמוח שיש לכם ילד עם חשיבה מקורית וייחודית ולא כמו כולם.
אל תעשו השוואות
הורים לעתים חושבים כמו ילדים, ושוכחים את התפקיד החשוב שלהם, דבר שיוצר מצב של שיח הדומה לשיח של שני ילדים ולא של הורה וילד. מצב זה עלול לבלבל את הילד ולטשטש את הגבולות ולכן רצוי להימנע ממנו.
אם אתם כילדים חוויתם כישלון במופע כיתה או שמאוד רציתם להשתתף ולא היתה לכם הזדמנות וכיום אתם מנסים לשכנע את הילד לעשות את זה, זה כאילו שאתם מבקשים ממנו לתקן את חוויות העבר שלכם וזה לא תפקידו. בנוסף, נסו להיזכר בילדות שלכם - מה רציתם אז ואיך הרגשתם כשדרשו מכם להשתתף בפעילות שלא רציתם בה?
חשוב מאוד גם לא לבצע השוואות מול חברים אחרים בגן או בכיתה. לומר לילדה "תראי איך רוני לא מתביישת להופיע ותראי איזה יופי היא שרה ורוקדת" או "חבל שלא תופיעי, לא תהיה לנו מזכרת יפה מהמסיבה שלך בגן". משפטים כאלו לא יגרמו לבת שלכם לשמוח וגם אם היא תשתכנע להשתתף, היא עלולה לחוות את זה באופן שלילי ולא תהנה מזה.
לכן, בררו מאיפה זה נובע, מה הסיבות להחלטה ותנו לילדים שלכם את הזכות לבחור. ברגע שאנו כהורים נשנה את זווית המבט, יתכן ונגלה דברים נפלאים על הילדים שלנו, שכלל לא ידענו עליהם כי כל הזמן היינו עסוקים בלגרום להם להיות כמו כולם.
רונית ורדי היא מנהלת פדגוגית ארצית לגיל הרך בחברה למתנ"סים הארצית