מול הנ"מ המתקדם: F-35 בתרגיל מלחמה מול חיזבאללה
צפו במטוסי החמקן החדישים משתתפים בפעם הראשונה בתרגיל שמדמה לחימה רב-זירתית - אל מול אלפי טילים ורקטות, ומערכות שמדמות S-300 ו-S-400, ותוך כדי התמודדות עם פגיעה במסלולי המראה. קצין בכיר התגאה בחימושים המהירים: "הצוותים פועלים כמו בפורמולה 1"
אלפי טילים ורקטות ביממה, התמודדות עם פגיעה במסלולי המראה בבסיסים - ומולם הפעלה ראשונה במצב מלחמתי של מטוסי "אדיר" (F-35). חיל האוויר עורך בימים אלה תרגיל מלחמה רב-שנתי עם קריצה די ברורה לאתגרים בזירה הצפונית.
בתמרון, שהחל ביום ראשון ויסתיים מחר (יום ד'), מתרגלים כלל זרועות החיל ובכללן טייסות הקרב, המסוקים וכלי הטיס הבלתי מאוישים לצד כל סוללות ההגנה האווירית מלחמה בכמה זירות.
לראשונה מופעלת כאמור בתרגיל טייסת "אדיר" עם מטוסי החמקן שהתקבלו בשנתיים האחרונות מארה"ב, ומטרתם להביא לחיל ערך מוסף בכל הקשור למהירות השמדת האויב מכמה מוקדים במקביל מבלי שיזוהו.
הכוחות מתרגלים תרחישים מול טכנולוגיות ואמצעי לחימה שעדיין לא הגיעו לחיזבאללה או שטרם הופעלו בעצימות מלאה על ידי צבא סוריה. בין היתר מדובר על כמות גדולה של טילים מדויקים ומערכות ההגנה האווירית המתקדמות S-300 ו-S-400.
בחיל מתרגלים גם פגיעה במרכזי תקשורת של חיל האוויר וכן פגיעה במסלולי המראה ונחיתה. במצבים אלה נבחנת היכולת להמשיך לתפקד ולהילחם.
"אנו מתרגלים תקיפה והשמדה קטלנית של האויב בהספקים גבוהים ובכמה ממדים, כולל בממד הסייבר וכן שיתופי פעולה הדוקים עם כוחות הקרקע, כאשר הטייסים שלנו והמפקדים נדרשים לפעול במצבים של חוסר ודאות אל מול הנמצא מולם בזירה", הסביר קצין בכיר בחיל האוויר.
הקצין הוסיף כי "אנחנו מתכנסים פעמיים ביום כדי לתחקר, להפיק לקחים תוך כדי מלחמה. למרות שאנחנו לא מטילים חימושים אמיתיים בתרגיל, יש לנו יכולת למדוד את הקטלניות שלנו באמצעות המהירות שבין קבלת המטרה למטוס עד לרגע שהמטוס תוקף.
"אנחנו מתרגלים גם נפילות של כלי טיס שלנו, וכוחות בימוי האויב שלנו מפעילים סוללות נ"מ כולל אמצעים צורניים לדימוי מכמ"י האויב. אנחנו מתרגלים גם הטלות של חימושים כבדים תוך צמצום ככל הניתן בפגיעה מחפים מפשע אבל זו לא התניה לתקיפה".
הקצין התייחס בדבריו גם לקצב המהיר של חימושי מטוס הקרב תוך כדי לחימה: "הצוותים הטכניים שלנו מחמשים במהירות את המטוסים במהלך מלחמה, כאשר מתקיפה לתקיפה לא עוברת שעה וחצי ואנו פועלים אף לצמצם את הזמן הזה, כאשר בזמן הנטו המטוס נמצא על הקרקע פחות משעה והצוותים סביבו פועלים כמו בפורמולה 1".