שתף קטע נבחר

 

חיל האוויר קרקע מטוסים: "מחדלים של התעשייה האווירית"

האשמות יוצאות דופן: בעקבות תאונת ההרקולס בתחילת השנה נערכה ביקורת, שלפי צה"ל הראתה "רמה מקצועית לא מספקת" וחריגה מנהלים כתובים מצד אנשי התעשייה האווירית. מטוסי "ראם" ו"קרנף" הושבתו מאימונים. התעשייה האווירית: "נעשה כל שיידרש על מנת לתקן את הליקויים"

חיל האוויר נגד התעשייה האווירית: מפקד חיל האוויר, עמיקם נורקין, החליט לקרקע את מערכי מטוסי ה"ראם" (מטוסי התדלוק והתובלה הותיקים מסוג בואינג 707) וה"קרנף" (ההרקולסים הוותיקים) מטיסות אימונים, על רקע ממצאים חמורים בביקורת פתע שנערכה בחיל בשבוע שעבר. כך נמסר היום (ה') בהודעת דובר צה"ל. הביקורת נערכה בעקבות תחקיר תאונת הידרדרות מטוס ההרקולס בבסיס נבטים שבדרום, בסוף חודש ינואר.

 

באותו מקרה, במהלך טיפול אחזקתי שגרתי במטוס התובלה, המטוס התקדם במסלול בזמן שהיה צריך להיות בעצירה מלאה, וזאת לאורך כ-100 מטרים, תוך שהוא סוטה אל צד המסלול. שני עובדי התעשייה האווירית (תע"א), שאנשיה טיפלו במטוס, נפצעו באורח קל בתקרית הבטיחות.

תאונת מטוס בבסיס ()
תאונת המטוס בנבטים בתחילת השנה
 

לפי צה"ל, תחקיר האירוע, שנוהל על-ידי סא"ל במיל' ג' ובשיתוף עם חוקר תאונות מטעם התעשייה האווירית, העלה שורה של ליקויים חמורים בדרכים בהם מטפלת תע"א במטוסי ההרקולס. בעקבות ממצאי הועדה נערכה הביקורת מטעם חיל האוויר למערך האחזקה בחיל, שלפי חוזה אחראים לו בפועל אנשי תע"א. החוזה כולל תחזוק מטוסי תובלה כבדים של החיל, לפי הוראות היצרן ומדיניות המערך הטכני של החיל, וכולל טיפול בתקלות והרצת מנועים.

 

"הביקורת העלתה כי הרמה המקצועית לא מספקת ונהלי חיל האוויר להם מחויבת התעשייה האווירית לפי חוזה – אינם ממומשים", נמסר מצה"ל, "כמו כן, לא נעשתה עבודה לפי ספרות ונהלים כתובים וישנם פערים בניהול כלים, ציוד וחומרים של התעשייה האווירית".

 

לגבי התאונה עצמה, נמסר כי התחקיר העלה שהיא נגרמה כתוצאה מהרצת מנועים עם לחץ חלקי במערכת הבלימה של המטוס ובשל תפעול שגוי של פעולות החירום שהובילו לחוסר הצלחה בבלימת המטוס. עוד עלה כי תהליכי הבקרה והבטחת האיכות של התעשייה האווירית לקו בחסר ולא אפשרו זיהוי של החריגות מההוראות והסטנדרטים של חיל האוויר, להם מחויבת התעשייה.

 

"כל תאונה היא ברת מניעה", קבע האלוף נורקין. "תרבות האחזקה ורמת הבקרה של התעשייה האווירית כפי שהשתקפו בדו"ח החקירה הינה לתחת לרף הנדרש", הוסיפו בצה"ל.

 

חלקים גדולים באחזקת מערכות לחימה ומטוסים בחיל האוויר מטופלים זה שנים רבות בשיטת מיקור חוץ, על-ידי חברות חיצוניות, מטעמי התייעלות כספית ומקצועית. ההאשמות החמורות של חיל האוויר בעקבות האירוע נחשבות לחריגות ויוצאות דופן. בצה"ל ה"ירוק" הלכו בשנים האחרונות בעקבות חיל האוויר, והחלו להפריט מערכים טכניים רבים גם בצבא היבשה, למרות ביקורות פנימיות רבות בנושא, שנחשפו גם ב-ynet.

 

עיתוי הפרסום של צה"ל מעניין עוד יותר על רקע ההחלטה הכמעט סופית בחיל האוויר, לבחור במטוסי התדלוק החדשים של חברת בואינג האמריקנית במקום במטוסים משומשים למשימה זו, שיושבחו על-ידי התעשייה האווירית. זאת כחלופה למטוסי הראם הותיקים, בני למעלה מ-50 שנה.

 

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה: "התעשייה האוירית מספקת שירותים לשביעות רצון משרד הביטחון מזה עשרות שנים. החברה הייתה שותפה מלאה לתחקיר ושיתפה פעולה באופן מלא. התעשייה האווירית עושה ותעשה כל שיידרש על מנת לתקן את הליקויים ולהמשיך לשרת את מערכת הביטחון לשביעות רצונה כפי שנעשה מאז קום המדינה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים