"אל תהיו חולי סרטן בלאומית"
אלינור נוי, אשר לקתה בלוקמיה, מספרת כי קופת חולים לאומית בה היא מבוטחת מעבירה אותה ייסורים בירוקרטיים. "מעבירים אותך מנציג לנציג ולא נותנים תשובות. לא נשאר לי כוח להיאבק במחלה. כל האנרגיות שלי מושקעות בלהילחם בבירוקרטיה ובאטימות של קופת החולים"
אלינור נוי (40) אובחנה כחולה בסרטן הדם בחודש פברואר האחרון. לדבריה, המאבק שלה בבירוקרטיה של קופת חולים לאומית בה היא מבוטחת, קשה ומתסכל יותר מהמלחמה במחלה הקשה.
"המשמעות של להיות חולת סרטן בקופת חולים לאומית היא שלא מותירים לך כוח למלחמה בסרטן", מטיחה נוי, "כל כך הרבה אנרגיות הולכות כדי להילחם בבירוקרטיה, בטפסים, באטימות. אני לא נאבקת במחלה. אני נאבקת בקופת החולים שלי. אין לי פנאי לשום דבר אחר".
נוי, אשר מתגוררת בגבעתיים, מטופלת במחלקה ההמטולוגית של בית החולים בני ציון בחיפה. היא מתארת כי מזה שלושה חודשים שהיא מנסה לקבל החזרים מהקופה בסכום של יותר מ-2,000 שקלים בגין טיפולים ונסיעות, אך הקופה החזירה לה פחות מ-300 שקלים בלבד.
קיראו עוד:
סרטן בישראל: ירידה בקרב גברים, יציבות אצל נשים ופחות תמותה
מחקר: עשרות אלפי מקרי סרטן בשנה - בשל תזונה לא בריאה
"רמות תסכול שמביאות לדמעות"
"הגשתי את הכל הטפסים והטבלאות מסודרים בזמן. אני מפיקה במקצועי. לא תמצא אדם מסודר ממני", מפרטת נוי. "עשיתי מאות טלפונים כדי להבין למה לא מחזירים לי את הכסף שאני זכאית לו. אף אחד לא יודע לומר לי, אפילו למה לא הוחזר הסכום.
"מעבירים אותי מגורם אחד לשני, מהשני לשלישי, ומהשלישי חזרה לראשון. ואין תשובות. מתייחסים אליי כמו אל מטרד".
החולה מוסיפה ומאשימה כי "אין פירוט לגבי מדוע הוחזרו לי כ-300 שקלים, או מדוע יתר הסכום לא הושב. לפחות שיסבירו למה, כדי שאוכל להשלים את מה שדרוש, אבל פשוט אין מענה. לפקידים לא אכפת. אלו רמות תסכול שמביאות אותי לדמעות. מדובר בהוצאה לא קטנה עבור חולה. אני מיואשת".
"לא מבקשת שום דבר חריג"
נוי מוסיפה כי בניגוד לחלק מהקופות האחרות, חולי סרטן בלאומית לא מקבלים טופס התחייבות לכלל הרבעון. "בכל שבוע אני נדרשת להגיש את כל הטפסים מחדש. זו אותה תרופה ביולוגית שאצטרך ככל הנראה לקחת עד סוף חיי. בכל פעם אני נדרשת להתקשר לתזכר או לוודא שהפקידים הגישו הכל כפי שצריך".
נוי מתארת כי למרות שיש בגבעתיים בה היא מתגוררת בית מרקחת שעובד בהסדר עם קופת חולים לאומית היא נדרשת לרכוש את התרופה למחלתה בבית מרקחת בעיר רמת גן הסמוכה.
"בלאומית לא הסכימו לשלוח את התרופה לבית המרקחת שנמצא 2 דקות הליכה מהבית שלי. לצערי, בבית מרקחת ברחוב ביאליק ברמת גן לא עונים לטלפונים. הטלפון מצלצל אבל הם לא מרימים. בכל חודש אני נדרשת לנסוע פעמיים לבית המרקחת – פעם אחת כדי להזמין את התרופה ובפעם השנייה כדי לאסוף אותה. אני חולת סרטן. יש ימים שקשה לי לקום מהמיטה. למה ב-2019 אי אפשר לעשות דברים באמצעות טלפון או אפילו דואר אלקטרוני?", תוהה נוי.
"אני לא מבקשת שום דבר חריג. רק שלא יקשו עלי", מסכמת החולה, "כל חודש הקופה מעבירה אותי ייסורים בירוקרטיים שגורמים לי לייאוש ותסכול שקשה לי לתאר. אפילו שאני מתפרקת בבכי מול נציגים הם נשארים אדישים. המלצתי: אל תהיו חולי סרטן בלאומית".
מקופת חולים לאומית נמסר בתגובה: "לאומית ביצעה בדיקה מקיפה לגבי ההחזרים אותם ביקשה המבוטחת, הן בנושא הנסיעות והן בנושא התרופות: לגבי הנסיעות – נבדקו בקפידה מול הסיכומים מבית החולים. המטופלת קיבלה את כל ההחזרים להם היא זכאית על פי החוק.
"אנו מבקשים להבהיר כי הזכאות להחזרים על פי החוק הינה בגין הדרכה לחולים אונקולוגיים, וחולים אונקולוגיים זכאים למפגש אחד של הדרכה והחזר נסיעות בגינו המתקיים לפני תחילת הקורס הטיפולי, על מנת להסביר למטופל את התוכנית, משך הזמן שלה, תופעות לוואי, תרופות נלוות לטיפול ומהותם. לא מדובר במפגשים שבועיים וביקורת עם האונקולוג ששם אין זכאות. כאמור, המטופלת קיבלה את כל ההחזרים המגיעים לה על פי החוק.
"לגבי התרופות – לאחר בדיקת הנושא, אנו נדאג להזמנה קבועה של התרופה המבוקשת בעבור המטופלת, אחת לחודש לסניף ביאליק ברמת גן, כל עוד אין בעיה של מלאי בשוק בישראל. לצערנו, לא ניתן לקבל תרופות מסוג זה בבתי מרקחת פרטיים שבהסדר עם הקופה, מכיוון שכפי שנוהגות כל הקופות בישראל, הן מוגדרות כבתי מרקחת קופה בלבד. אנו מאחלים ללקוחה בריאות ורפואה שלמה".