שתף קטע נבחר

 

מסלולי זיגזג, המראות מעל עזה. כך התגלתה תקלת ה-GPS

אפליקציות המעקב אחר תנועת המטוסים התחילו להציג לפני כשלושה שבועות מסלולי זיגזג לא-הגיוניים, המראות מעל רצועת עזה ונחיתות מעל אשקלון. גורמים בישראל אומרים כי אין אינדיקציות שמקור השיבושים ב-GPS קשור לפעילות הצבא הרוסי בסוריה

 

שיבושי GPS בנתב"ג. סיקור באולפן ynet    (צילום: אלי סגל)

שיבושי GPS בנתב"ג. סיקור באולפן ynet    (צילום: אלי סגל)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

כבר לפני שלושה שבועות, החלו אפליקציות מעקב אחרי תנועות מטוסים באוויר לסמן את בצורה מוזרה מסלולי המראה ונחיתה בנתב"ג. מטוסים שהמריאו מישראל לאירופה, "חלפו" מעל רצועת עזה ומטוסים שנחתו בנתב"ג עשו זאת במסלול דרך אשקלון. מטוסים סומנו במסלולי זיגזג לא-הגיוניים. אלו היו הסימנים המוקדמים לשיבושי קליטת ה-GPS בישראל, שמשפיעים על טייסים.

 

בהמשך התריעו טייסים על שיבושי GPS במערכות הטייס האוטומטי במטוסים שאילצו אותם לבצע סדרת פעולות תפעוליות לפני הנחיתה. לאחר ההכחשה הרוסית, גם בישראל הופתעו מהדיווח הבוקר בגלי צה"ל על כך שפעילות הצבא הרוסי בסוריה אחראית לשיבושים הללו. "כששמעתי שהרוסים אחראים לזה הרמתי גבה", אמר דובר רשות שדות התעופה, עופר לפלר.

טיסת לופטנזה לפרנקפורט מנתב
טיסת לופטהנזה לפרנקפורט שהמריאה לכאורה מעל רצועת עזה(צילום: Flightradar24)

סימון מסלול חריג בטיסה ממוסקבה לנתב
מטוס "אורל איירליינס" במסלול "שבור"(צילום: Flightradar24)
 

טיסת איזיגט ללונדון מעל סיני (צילום: Flightradar24)
המראה לכאורה ללונדון דרך סיני. עדות לשיבוש ב-GPS(צילום: Flightradar24)

שיבוש באפליקציות מעקב טיסות (צילום: VirtualRadar)
מסלול זיגזג לא-הגיוני(צילום: VirtualRadar)

 

אפליקציות המעקב אחר תנועות מטוסים באוויר מסמנות כאמור מזה כשלושה שבועות בצורה לא-שגרתית נחיתות והמראות בנמל התעופה בן גוריון. כך לדוגמה, מטוסים זוהו בהמראה לאירופה מעל רצועת עזה ומטוסים שנחתו בנתב"ג חלפו מעל אשקלון, אולם בפועל מסלולי הגישות בישראל התנהלו כרגיל. גם נתיבי הנחיתות בנמל התעופה בן גוריון סומנו באפליקציות כשבורות, ומסלולי נחיתה נראו מקוטעים בזוויות ישירות, דבר המצביע על כשלים בנתוני ה-GPS באזור.

 

אפליקציות המעקב, המתבססות כאמור על נתוני GPS, עושות זאת באמצעות קליטת נתוני ADS-B מהמטוסים ובאמצעות טכנולוגיית MLAT שמזהות את המטוסים שאינם משדרים ברציפות. ב-15 ביוני, למשל, סומנה טיסת איזיג'ט ללונדון חולפת מעל רצועת עזה וסיני וטיסת לופטהנזה לפרנקפורט עברה ב-19 ביוני מעל רצועת עזה. כמו כן נראו סימני שבירה של מסלולים בזוויות ישרות, שאינן אפשרויות בתעופה: מטוס של חברת התעופה אורל ממוסקבה לתל אביב נראה "מזגזג" לפני הנחיתה.

 

גורמים בישראל אומרים כי אין אינדיקציות שמקור השיבושים קשור לפעילות הצבא הרוסי בסוריה. בעקבות הדיווח הבוקר בגלי צה"ל מסרו הרוסים כי מדובר ב"פייק ניוז". דובר רשות שדות התעופה עופר לפלר אמר היום באולפן ynet כי תנועת המטוסים בנמל התעופה מתבצעת באמצעות טכנולוגיית ILS שננעלת על המטוס ומובילה אותו אל מסלול הנחיתה, ללא צורך במערכת GPS. "אף אחד לא יודע מאיפה מגיעה התופעה הזאת. שמעתי את הדיווח הבוקר על הרוסים והרמתי גבה - מדי יום נוחתים וממריאים מעל 20 מטוסים שממריאים ליעדי רוסיה ולא נראה שהם ינסו לפגוע במטוסים שלהם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Flightradar24
המראה לכאורה מעל עזה. שיבוש של ה-GPS
צילום: Flightradar24
מומלצים