אהבה מודרנית: צילומים של מאן ריי ודורותיאה לאנג בתערוכה חדשה
התערוכה "אהבה חדשה: שיאי הצילום המודרני" שתיפתח במוזיאון ישראל תציג מיצירותיהם של 200 צלמים מובילים בתקופה המודרנית, בהם שמות כמו רוברט קאפה ומאן ריי. הנה הבולטים שבהם
מאן ריי, דורותיאה לאנג, אלפרד סטיגליץ, רוברט קאפה ועוד: השמות הגדולים בתחום הצילום המודרני של המאה ה-20 מתכנסים יחד לתערוכה החדשה "אהבה חדשה: שיאי הצילום המודרני". התערוכה תיפתח במוזיאון ישראל ב-16 ביולי ותציג עבודות נבחרות שנוצרו בין 1900-1945, וקנו לעצמן מקום של כבוד בקרב חובבי צילום וחוקרי אמנות.
בין 200 התצלומים בתערוכה שאצר ד"ר נעם גל, אפשר למצוא את התצלום המפורסם "שחור ולבן" של מאן ריי שעיטר את שער מגזין ה"ווג" ב-1926 ומאז צוטטה פעמים רבות, ולצידו הגרסה המרוטשת שיצר האמן שנה לאחר מכן ובה "שיפץ" את פני האישה. כמו כן מוצגות בתערוכה העבודה "שפחה לשעבר עם זכרון ארוך" של דורותיאה לאנג, עבודתו של אז'ן אטז'ה שצילם את פינות הרחוב וחלונות הראווה של פריז, ועוד רבות. הנה כמה יצירות בולטות בתערוכה:
גלוריה סוונסון הייתה הפנים של הוליווד כשאדוארד סטייקן צילם אותה עטופה בתחרה שחורה. מבטה הטורף של מלכת הסרט האילם לוכד את תשומת הלב גם בימינו (צילום: אדוארד סטייכן)
סיפורה המרתק של הצלמת היהודיה ליזלוטה גרז'בינה שברחה מגרמניה הנאצית לתל אביב ויצרה עבודות עשירות המתארות את הוויי החיים הארצישראלי בשנות ה-30-40, לא מוכר ברבים. בדומה לה, יצירתן של נשים רבות בתולדות הצילום עוד מחכה לחשיפה ומחקר (צילום: ליזלוטה גרז'בינה )
אם מניחים את המשקפיים בצד הראייה מיטשטשת, אבל גם זוכים לנטוש לרגע את המציאות שבחוץ ולהתבונן פנימה. אולי זה מה שעבר בראשו של פונקה כשיצר את הצילום הזה בפראג לפני כמאה שנה (צילום: ירומיר פונקה)
כמו היום, גם לפני מאה שנה מהגרים ופליטים משכו את תשומת לבם של צלמים. אלפרד סטיגליץ ראה באונייה העמוסה הזו מבנה מורכב של תנועה בין אנשים לחלל (צילום: אלפרד סטיגליץ)
איך ניגשים לצלם מישהו בלי לפגוע בו? הצלמת פורצת הדרך קונסאלו קאנאגה הצליחה להימנע ממציצנות, ועדיין להעביר אינטימיות בדיוקנאות שיצרה. היא הייתה בין הראשונים שהתייחסו לאפרו-אמריקנים באמנות (צילום: קונסואלו קאנאגה)
אז'ן אטז'ה צילם את פינות הרחוב וחלונות הראווה של פריז במשך שנים, ויצר אלפי תמונות בלי לדעת שהשפעתן על אמנות המאה העשרים תהיה עצומה. אחרי מותו הפך אטז'ה לאגדה של ממש, איש לפניו לא צילם כך עיר מודרנית, ריקה מבני אדם ומלאה בצורות יפהפיות (צילום: אז'ן אטז'ה)