שתף קטע נבחר

 

דרמה בפרסי אופיר: "הבלתי רשמיים" מועמד לסרט הטוב, אבל לא יוכל להתחרות באוסקר

סרטו של אלירן מלכה מועמד ל-14 פרסי אופיר, אך גם אם יזכה בקטגוריית הסרט הטוב ביותר, לא יוכל להתחרות באוסקר. הסיבה: תאריך היציאה שלו היה מוקדם מהמותר על פי התקנון. יו"ר האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה, מוש דנון: "לא היה מחדל, אנו בקשר עם האקדמיה האמריקאית לפתור את הסוגיה"

המועמדים הסופיים לפרסי אופיר התפרסמו אמש (ב'), והסרט "הבלתי רשמיים" של אלירן מלכה, על ראשית ימיה של מפלגת ש"ס, גרף את מספר הרב של המועמדויות - 14 בסך הכל. מלבד פרסי הבימוי, המשחק והצילום, הסרט מועמד גם לפרס הסרט הטוב ביותר, קטגוריה שהזוכה בה נבחר לייצג את ישראל במירוץ לאוסקר. אולם בדיקה של תקנון התחרות של האקדמיה האמריקנית לקולנוע ולטלוויזיה מגלה כי הסרט אינו עומד בתנאים של התחרות וגם אם יזכה בפרס הסרט הטוב ביותר לא יוכל להישלח כנציג ישראל.

מתוך
מתוך "הבלתי רשמיים"(צילום: ירון שרף)

 

על פי תקנון פרסי אופיר, "הסרט הזוכה בקטגוריה הסרט העלילתי הטוב ביותר ייצג את ישראל וישתתף בתחרות האקדמיה האמריקנית לקולנוע המתקיים בלוס אנג'לס (להלן: 'טקס פרסי האוסקר'), בקטגוריית 'פרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר' ובלבד שיעמוד בתקנון האקדמיה האמריקאית לקולנוע".

 

על מנת להשתתף בתחרות האוסקר הבא, סרט חייב לצאת לכל המוקדם ב-1 באוקטובר 2018 ולכל המאוחר ב-30 בספטמבר של 2019. "הבלתי רשמיים" לעומת זאת, יצא לאקרנים בישראל בקיץ שעבר, ב-26 ביוני 2018. זוהי כמובן לא הפעם הראשונה שסרט שזוכה בפרס הסרט הטוב נפסל מתחרות האוסקר. בשנת 2007 היה זה "ביקור התזמורת" של ערן קולרין שנפסל משום שחלקו הארי היה באנגלית (דבר המנוגד בקטגורית הסרט הזר) ובמקומו נשלח "בופור" של יוסף סידר.

 

מתוך התקנון של תחרות פרסי האוסקר
מתוך התקנון של תחרות פרסי האוסקר

 

יוני פארן, שהפיק את הסרט ואחראי על הרשמתו לתחרות, אמר בשיחה עם ynet: "הנושא הובא לידיעתנו לאחרונה ושכרנו עורך דין כדי לראות בדיוק מה התקנון אומר וללמוד את הנושא. זה בזירה המשפטית. אבל מעבר לכך חשוב לי לחדד נקודה. אנחנו מתחרים בפרסי אופיר, זה הפרס של האקדמיה הישראלית שאמור ללכת לסרט הטוב ביותר ולפי המועמדויות ומספר הצופים כנראה שיש לנו סיכוי טוב". פארן הוסיף: "אני חושב שהדבר האחרון שהגיוני זה שבגלל תקנון של האוסקר האמריקני אנחנו לא נזכה למה שמגיע לנו, אם מגיע לנו. שזה דרך אגב, באופן אירוני, בדיוק הסיפור של יעקב כהן ב'הבלתי רשמיים', שבסוף לא זכה להיבחר עם המפלגה ורק הביא אותה לקו הגמר ואני חושב שזה עוול גדול". פארן הוסיף והדגיש כי "במידה ונבחר לסרט הטוב ביותר ולא נצליח להסתדר עם התקנון האמריקני, אין שום בעיה שהסרט הבא אחרינו ישלח במקומנו. אבל אנחנו צריכים להתמקד בזה שהפרס הוא של האקדמיה הישראלית וזה לא הגיוני שעל הדבר הזה, חבר אקדמיה הישראלית לא יצביע לנו".

 

בתגובה לטענה שבתקנון של פרסי אופיר מצויין שהסרט חייב לעמוד בתנאי ההשתתפות לאוסקר, אמר פארן: "תראי עד כמה העוול גדול. השנה היחידה שבה שינו את התקנון של האקדמיה הישראלית הייתה שנה שעברה. מה שבעצם יצר את העוול הגדול שלא יכולנו להתמודד כי פתאום החליטו לסגור את ההרשמה במאי במקום ביולי כמו בכל שנה. ורק בשנה שלנו אכלנו אותה כי הסרט היה מוכן שבועיים מאוחר מדי ובגלל שהתקנון שונה לא יכלנו להתמודד. אז עכשיו אנחנו צריכים להיענש פעמיים על שינויים שעשו לנו? אני אגב לא מכיר את התקנון שאומר שסרט לא יכול להתמודד, ואם סרט לא יכול להתמודד אז למה בחרו בנו? זה נשמע כמו אינטרסים אחרים. אם אני לא יכול להתמודד אז איך אני מתמודד? האקדמיה רשמה אותי ונתנה לי להתמודד אז כנראה שמותר לי להתמודד אחרת הם היו אומרים לי. זה ההגיון הבריא".

 

יושב ראש האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה, מוש דנון, מסר בתגובה לדברים: "עקרונית הסרט צריך לעמוד בתקנון של האוסקר, ואנו מיידעים את המפיקים בטופס ההרשמה על כך, שיבדקו לפני ההרשמה אצלנו. אין לי מושג במקרה של סרט ספציפי כזה או אחר, נבדוק". לאחר בדיקה קצרה דנון הוסיף: "פרסי אופיר הם פרסי הצטיינות לסרט הישראלי ולשם כך התחרות ולכן שום סרט לא נפסל. הבלתי רשמיים נמצא בחמישיית המצטיינים. לגבי מי ילך לאוסקר זו סוגיה משנית ונתמודד איתה בהמשך. אנו בקשר עם האקדמיה האמריקאית לפתור את הסוגיה הזו. לא היה שום מחדל".

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון שרף
מתוך "הבלתי רשמיים"
צילום: ירון שרף
לאתר ההטבות
מומלצים