יוצא לדרך: פיילוט העלייה לרכבת עם כרטיס אשראי
במקום התור לקופות או הטענת הרב קו: רכבת ישראל וישראכרט יאפשרו לשלם על הנסיעה באמצעות העברת כרטיס אשראי בשערי הרכבת. הניסוי לא יכלול אוטובוסים, בגלל חוסר תיאום עם משרד התחבורה
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ישראכרט מקפיצה את העמלות לשימוש בכרטיס אשראי בחו"ל
המספרים של ביט נחשפים: מחזור שנתי של 3.3 מיליארד שקל ישראכרט נפרדת מהפועלים - ומקדמת את ההנפקה הגדולה ביותר בישראל מאז 2010
הפיילוט יערך ב-11 תחנות שבהן הותקנו שערים חכמים, ובהן תל אביב הגנה ותל אביב מרכז. אם הוא יצליח, בכוונת הרכבת להרחיבו לציבור הרחב.
בשלב הפיילוט יחוייב כרטיס האשראי על רכישת כרטיס חד פעמי, אך בעתיד מתכוונים ברכבת ישראל לבצע חיוב המותאם לפרופיל הנוסע, כך שיגלם הנחה לאזרח ותיק, סטודנט וכו'. לעומת זאת, בלונדון ניתן כבר היום להצמיד כל כרטיס אשראי בינלאומי למסופי הרכבת, והמערכת מעדכנת את התעריף לזול ביותר בהתאם להטבות שנגזרות מתדירוית הנסיעה.
אלא שנראה שבכל הקשור לתחבורה הציבורית בישראל, יד ימין לא מתואמת עם יד שמאל, שכן הפיילוט לנסיעה ברכבת באמצעות כרטיס אשראי לא יכלול אפשרות לנסיעה באוטובוס, אף שנוסעים רבים משתמשים כיום בשני אמצעי התחבורה דרך רב קו.
מנגד, האפליקציה המיועדת להחליף את הרב קו שעליה שוקד משרד התחבורה, לא תכלול בשלב זה את הרכבת.
ישראכרט במקום רב קו
המטרה של הפיילוט היא לאפשר לנוסעים מזדמנים שלא מחזיקים ברב קו, לתיירים ואפילו לציבור הנוסעים שכן מחזיק ברב קו אך מתוסכל מכך שהוא נדרש להטעינו מראש לפני הנסיעה, במה שעלול לגרום לו לפספס את הרכבת הבאה, לשלם באמצעות כרטיס אשראי.
ביולי פורסם ב"כלכליסט" כי הרכבת פרסמה קול קורא בקרב חברות כרטיסי האשראי לפתח תשתית תשלום חכמה לנוסעים באמצעות טכנולוגייה מבוססת EMV ובשיטת ה-contactless (תשלום ללא מגע). זאת כדי שבסופו של דבר כל אדם שמחזיק כרטיס אשראי יוכל לשלם איתו בשערי השירות של הרכבת (המכונים ואלידטורים).
חצי שנה לאחר מכן מתברר כי רק חברת כרטיסי אשראי אחת הרימה את הכפפה - ישראכרט - העומדת לפני הנפקה בבורסה. זו החברה היחידה שהנפיקה לכל הלקוחות שלה כרטיסי אשראי בינלאומיים שניתן לשלם איתם בטכנולוגיה ללא מגע. לאומי קארד וכאל אמנם נמצאות בתהליך דומה של המרת הכרטיסים לכרטיסים מבוססי הטכנולוגיה החכמה, אך הדבר יארך עוד כמה חודשים.
לכן החליטו ברכבת לצאת בשלב זה לפיילוט רק עם ישראכרט. הפיילוט יכלול בשלב זה רק את עובדי ישראכרט ובני משפחותיהם, שכן ישראכרט צריכה לבצע התאמות בכרטיס האשראי הקיים כדי להתאים אותו להתחבר לוואלידטורים של הרכבת. את ההתאמות תבצע ישראכרט בשלב ראשון, כאמור, רק בכרטיסים שתנפיק לעובדים שלה ולבני משפחותיהם שישתתפו בפיילוט. הרכבת מצדה נדרשה לרכוש ואלידטורים חדשים מספקיות מסופי התשלום שכן אלה הקיימים מזהים כיום רק את כרטיס הרב קו או את כרטיסי הנייר.
הרעיון שעומד בבסיס התשלום בכרטיס אשראי הוא כמובן להפחית את התורים ולהגביר את תנועת הנוסעים ברכבת במקום התהליך המסורבל של הפקת הכרטיס מנייר בעמדות התשלום או העיכוב הכרוך בטעינת הרב קו. מלכתחילה לא ברור מדוע הנוסע חייב לטעון מראש את הכרטיס בסכום גדול ובכך לתת בעצם הלוואה חינמית לרכבת עד שינצל את מלוא הסכום שטען בכרטיס. החיסרון של הפיילוט כרגע שהוא לא יכלול בשלב זה הנחות כמו כרטיס חופשי יומי או כרטיס שבועי או חודשי שמציע הנחות לריבוי נסיעות.
לפי נתונים של לאומי קארד, בשנים 2015-2018 חל זינוק של 534% בכמות העסקאות בכרטיסי אשראי באוטובוסים לעומת עלייה של 33% בעסקאות בכרטיסי אשראי ברכבת. עבור חברות כרטיסי האשראי תחום התחבורה הוא מנוע צמיחה מהותי להכנסותיהן מעמלות סליקה. ב-2016 גלגל תחום התחבורה מחזור של 5.5 מיליארד שקל.