שתף קטע נבחר
 

לא עושה לייק: כך רשות המיסים מאתרת מעלימי מס ברשתות

חיפשתם בפייסבוק דייר לדירת airbnb שלכם? פרסמתם באינסטגרם מבצע על לק ג'ל? חוקרי רשות המיסים החלו באיתור מעלימי מס ברשתות החברתיות - ומתברר שזו עבודה די פשוטה

מפרסמים פוסטים, מבצעים או תמונות של העסק שלכם ברשתות החברתיות? יש סיכוי סביר שבין הקהל שנחשף לפרסום שלכם נמצאים גם חוקרי רשות המיסים. ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet נודע שיחידה המונה 15 מחוקרי הרשות עוסקת שעות רבות ביממה במעקב אחר המתפרסם בפייסבוק, באינסטגרם, בטוויטר וברשתות האחרות.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

רשות המיסים נערכת לגבות מס מלא מהיבוא שתבצע אמזון לישראל

חשד: רואי חשבון סיפקו במרמה החזרי מס במיליוני שקלים

רשות המיסים מחפשת מעלימי מיסים קטנים בביט, פייבוקס ופיי

  

בזכות המעקבים הללו כבר נחשפו לאחרונה עוסקים שלא דיווחו כלל על פעילותם, בהם משכירי דירות airbnb, סלוני שמלות לכלות, אנשים המנהלים עסק מביתם, כמו ספריות וקוסמטיקאיות, ואפילו בעל מוסך ביתי, וכן עוסקים שמכרו מוצרים שנדרשו לשלם בגינם מס. מדובר בהשתמטות ממיסים בשווי של מיליוני שקלים.

רשות המיסים מאתרת מעלימי מס ברשתות (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
רשות המיסים מאתרת מעלימי מס ברשתות(צילום: אלכס קולומויסקי)
 

גם הלקוחות במעקב

"פעילות דליית המידע מהרשתות החברתיות הולכת ותופסת אצלנו נתח רחב יותר", אומרת מנהלת היחידה ברשות המיסים, חביבה אזון. "אנחנו ממשיכים אמנם גם בפעילות המעקב הרגילה, בדיקות פתע בעסקים וכדומה, אולם בין הכלים שלנו לגילוי משתמטים מתשלומי מס מצוי כעת יותר ויותר המעקב אחר המפרסמים ברשתות החברתיות וגילוי בפרסומים שלהם עסקים המשתמטים מתשלומי מס".

 

התחומים שבהם עסקים מרבים לאחרונה לעשות שימוש ברשתות החברתיות הולכים ורבים, כדברי אנשי רשות המיסים. "הרשתות החברתיות הפכו למקום שבו קל לפרסם ולהגיע לקהל רחב ביותר. הבעיה של אותם מפרסמים היא שעם הקהל הזה נמנים לאחרונה גם חוקרי רשות המיסים", אמר לנו גורם בכיר ברשות המיסים.

 

אולם לא רק אחר העוסקים עוקבים החוקרים, אלא גם אחר הלקוחות והתגובות שהם מפרסמים. לאחרונה נחשפו העלמות מס בשני סלונים למכירת שמלות כלה, לאחר שכלות שהיו שבעות רצון מהשמלות פירסמו את תמונתן בשמלות והביעו מילות תודה לסלון, ואף נקבו בשמו. החוקרים ראו את הפרסום ומיהרו לבדוק אם אותם סלונים רשמו את מכירת השמלות בקופת העסק - וגילו בתוך חודש אחד בשני הסלונים לפחות שמונה שמלות כלה, שמחירן אלפי שקלים, שדבר על מכירתן לא נרשם בספרי העסק.

 

"ברור שזאת דרך לגיטימית לגלות מעלימי מס", אומרת אזון, "אנחנו אוספים מידע ממקורות שונים ואחד מהם שללא ספק חלקו הולך וגדל כעת הוא הרשתות החברתיות, עם התרחבות תופעת הרשתות הללו".

   ()
"גם הלקוחות במעקב"
  

 

בעלי דירות נחקרים

אחד התחומים החמים בתחום העלמת ההכנסות לאחרונה הוא השכרת דירות וחדרים לפי ימים ושעות באמצעות airbnb. ברשות טוענים שבעלי דירות מעלימים כך הכנסות של מיליוני שקלים, ובעוד שעל השכרת דירות אין חובת תשלום מס הכנסה (עד לשכר דירה של 5,090 שקל בחודש) - בעלי דירות המושכרות לימים בודדים חייבים לפעול ככל עסק: לפתוח תיק ברשות המיסים ולשלם על שכר הדירה שהם מקבלים מס מהשקל הראשון.

 

"השיטה הטובה ביותר להגיע לשוכרים הפוטנציאליים היא באמצעות פרסום בפייסבוק או ברשת חברתית אחרת. אנחנו עוקבים אחר הפרסומים הללו ומזמנים את בעלי הדירות שלא דיווחו על העסק שפתחו לחקירה", אמרו אתמול (ב') ברשות המיסים.

 

גם קוסמטיקאיות וספריות, למשל, מפרסמות את דבר עיסוקן הביתי ברשתות החברתיות, והמחירים מוצגים בהן לא פעם. למעשה, עבודת חוקרי המס כאן פשוטה למדי. "אנחנו בוחנים אם מפרסמי המודעות אכן פתחו תיק עוסק כדין, ואם הדבר איננו כך - נפתח להם תיק פחות נעים", מסרו ברשות.

 

לאחרונה התברר שאדם פתח מוסך בחצר הבית הפרטי שלו בירושלים. את דבר קיומו, במחירי מבצע מיוחדים, הוא פירסם בפייסבוק. גם מורים פרטיים מחפשים תלמידים באמצעות הרשתות החברתיות, ויש עסקים שגם הכריזו בהן על מבצעים מיוחדים למכירת מוצרים שונים שייבאו, כביכול, לצריכה פרטית, כמו מוצרי קוסמטיקה שונים.

 
   ()
 

הפיד נסרק אוטומטית

לצורך הגדלת יעילות החקירות, ברשות המיסים משתמשים בשיטות חדשניות, שאת אחת מהן הסכימו לחשוף: "פיתחנו תוכנה שבה אנחנו קובעים מילה מסוימת, למשל שמלות, וזאת מבצעת סריקה מהירה בין אלפי פוסטים. זה חוסך לנו עבודה מייגעת של אדם שיקרא את אלפי הפוסטים - וכבר גילינו כך העלמות מס".

 

כפי שנודע, בעקבות פעילות חוקרי הרשות והזמנת בעלי עסקים לחקירות בגין פרסומים של לקוחות ברשתות, ביקשו בעלי עסקים מהלקוחות "לא להעלות לפייסבוק שום פרטים על העסק". החשש מידם הארוכה ועיניהם הבולשות של 15 חוקרי המס, העוקבים אחרי הפוסטים ברשתות החברתיות, כבר עשה את שלו.

 

"אין לנו בכלל ספק שניהול עסקים באמצעות אתרים ורשתות חברתיות באינטרנט תיעשה בעתיד באופן רחב הרבה יותר, ואנחנו בהחלט נערכים לכך ומגבירים את המעקב אחריהם כבר עכשיו", מסכמת מנהלת היחידה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים