משבר בריינאייר: מתכננת לפטר כ-1,500 עובדים בשנה הקרובה
מנכ"ל חברת האולטרה לואו-קוסט האירית הודיע על תוכנית קיצוצים נרחבת בשל הירידה ברווחים ואי אספקת מטוסי בואינג 737-מקס שאמורים היו להביא לצמיחת החברה. משרתם של 500 טייסים ו-1,000 דיילים בסכנה. שכרו של המנכ"ל נחתך בחצי
חברת האולטרה לואו-קוסט ריינאייר מתכננת לקצץ כ-1,500 משרות של אנשי צוות אוויר, בהם לפחות 500 טייסים. הסיבה: ירידה ברווחי החברה ובפעילות שלה נוכח התחרות הגוברת מצד חברות תעופה אחרות, ובמיוחד חברת לופטהנזה, וגם בשל איחור באספקת מטוסי הבואינג 737-מקס.
בהודעת וידיאו ששלח אתמול (יום ד') המנכ"ל מייקל אולירי למאות מעובדי החברה הוא ציין כי לריינאייר יש כיום עודף של טייסים ודיילים ולא תהיה ברירה אלא לבצע קיצוצים. "עד לקיץ 2020 יהיה לנו צורך ב-600 דיילים פחות, וכבר עכשיו יש לנו עודף של 500 טייסים וכ-400 אנשי שירות בטיסה", אמר אולירי שהוסיף כי חברת התעופה תעשה הכל כדי למזער את הקיצוץ במספר המשרות, אך הדגיש כי הקיצוצים הם פשוט בלתי נמנעים.
אחת הסיבות לקיצוץ הצפוי הוא האיחור באספקה של מטוסי הבואינג 737-מקס שקורקעו בשל תקלה קטלנית שהובילה לשתי התרסקויות. ריינאייר הזמינה 135 מטוסים מדגם זה, ולפני כמה שבועות כבר הודיעה כי גם אם תחודש אספקת המטוסים, הצפי הוא שהיא תקבל בקיץ 2020 רק 30 מטוסי בואינג 737-מקס, זאת לעומת התכנית להצטייד במועד זה ב-58 מטוסים.
"אני מצטער שעליי לבשר לכם שנצטרך לקצץ במספר המטוסים וכוח האדם שלנו לא רק לקיץ 2020, אלא גם לחורף 2019", אמר מנכ"ל ריינאייר. "המשמעות היא שאנחנו נאלץ גם לקצץ במספר הבסיסים שאנחנו מפעילים".
לדבריו, הנתונים העדכניים לגבי מספר המשרות שהחברה תקצץ, כמו הבסיסים שהיא תסגור, יסוכמו במהלך השבועות הקרובים ויפורסמו לקראת סוף חודש אוגוסט. על פי הדו"ח השנתי של החברה, ב-31 במרץ 2019 היא העסיקה כ-14 אלף אנשי צוות אוויר (טייסים ודיילים). לפני כמה ימים דיווחה החברה על ירידה של 21% ברווח הרבעוני בהשוואה לרבעון המקביל בשנת 2018. החברה הסבירה את הירידה ברווח בעודף היצע, מחד, ותחרות מחירים קשה בגרמניה מול לופטהנזה וחברות הבת שלה.
על פי הדו"ח, ברבעון שהסתיים בחודש יוני החברה הרוויחה 243 מיליון אירו, בהשוואה ל-309 מיליון אירו שהרוויחה ברבעון המקביל בשנת 2018.
במקביל להודעה על התוכנית לקצץ בכוח אדם, נמסר היום כי שכרו של המנכ"ל יקוצץ ב-50 אחוזים, זאת לאחר שחוזה העסקתו יוארך בחמש שנים עד שנת 2024. על פי מה שדווח, הוא יזכה מעתה לשכר שנתי של 500 אלף אירו במקום שכר של מיליון אירו וגם הבונוס השנתי שלו יקוצץ בהתאם. בשנה שעברה קיבל אולירי שכר ובונוס בגובה של 3.7 מיליון אירו.
ובתוך כך, בית משפט באנגליה דחה את בקשת הנהלת בריטיש איירווייז לאסור על טייסי החברה לפתוח בשביתה. לפיכך הטייסים צפויים לממש בכל מועד שירצו את איום השביתה עליו הכריזו לפני כשבוע וחצי.