אחרי הגשת הרשימות: הקמפיינים של המפלגות יוצאים לדרך
הרשימות כבר הוגשו לוועדת הבחירות וכעת הקמפיינים מעלים הילוך. מי מהמפלגות תשמור על ממלכתיות ומי לא מפחדת לירות בנגמ"ש? מי תנהל קמפיין ברשתות החברתיות ומי ינהלו על ההתחלה קמפיין געוואלד? וגם: איזה מפלגות דוגלות ב"נורמליות"? כל התוכניות של הרשימות עד ליום הבוחר
32 רשימות הוגשו לוועדת הבחירות המרכזית - וכעת מערכת הבחירות עולה שלב לקראת יום הבוחר. כל המפלגות כבר התחילו לתכנן את הקמפיינים שיובילו את האזרחים להצביע עבורן בקלפי. חלק בונות על הרשתות החברתיות, חלק פונות למגזרים ספציפיים, יש מפלגות שמתחייבות לשמור על ממלכתיות וכאלה שלא מפחדות לירות בנגמ"ש.
כל העדכונים על בחירות 2019 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
זה מה שמתכננות הרשימות המרכזיות בזמן שנותר עד הבחירות:
הדגש המרכזי שעליו יעבדו בקמפיין הליכוד הוא שאלת זהות ראש הממשלה, שם יש לבנימין נתניהו יתרון יחסי על פני המתחרה המוביל בני גנץ. בשלב הראשון ינסו לשכנע את ציבור המצביעים שהסוגיה החשובה ביותר היא מי יהיה ראש הממשלה. הקו הזה יחזור שוב ושוב בטענה שמי שמעוניין בנתניהו כראש ממשלה או בממשלת ימין – חייב להצביע לליכוד. יינתן גם דגש למיתוג של נתניהו כמדינאי (שלטים כאלה כבר נתלו על קירות מצודת זאב – התמונות עם פוטין ועם טראמפ).
בשלב השני תמוקד האנרגיה במועמד שמול נתניהו, בניסיון לייצר קרב ראש בראש, כשיודגש כי גנץ מביא איתו את לפיד – דבר שלדעת הליכוד מייצר אנטגוניזם בקהלים רחבים.
עניין נוסף שעליו מטיל נתניהו את כל כובד משקלו הוא קמפיין רחב שמיועד לקהל הרוסי, זאת כדי להחליש את כוחו של ליברמן ולהגדיל את כוח הליכוד במגזר. נתניהו מבין ששאלת המפלגה הגדולה תהיה קריטית הפעם ובשל כך הכריז מלחמה על הקול הרוסי, דבר שעד כה נעשה באיפוק ומתחת לרדאר. מלבד ראיונות בתקשורת הרוסית יופץ גם קמפיין רשתות חברתיות ומטה השטח הרוסי יעבוד בתקציבים גבוהים מבדרך כלל.
במטה הבחירות של כחול לבן החליטו שגם בבחירות האלה הקמפיין יהיה ממלכתי, יותר חיובי ופחות נגטיבי ולא יהיה "רק לא ביבי". הקמפיין יהיה בניהולו הבלעדי של היו"ר בני גנץ, בניגוד לבחירות הקודמות שבהן לפיד החזיק במושכות. "הוכחנו שעם מסרים חיוביים אפשר לקבל את תמיכת הציבור הישראלי", אמר גורם במפלגה. "הקו שלנו יישאר כזה כי אנחנו מביאים משהו אחר מול השיח שמוביל נתניהו".
אתמול פתחה הרשימה את הקמפיין שלה שמתעסק בעיקר בתוכניות שמעניינות את הציבור הישראלי כמו חינוך, בריאות ו"הגבלת כהונת ראש הממשלה". "בזמן שנתניהו עסוק בכתבי אישום וחסינות אישית, ממשלת כחול לבן תשים את ישראל לפני הכל", אמרו מנהלי הקמפיין של גנץ.
אבל לצד הקמפיין הממלכתי שבו גנץ יהיה "השוטר הטוב" – לפיד יהיה "השוטר הרע" וינהל קמפיין נגיטיבי נגד ראש הממשלה נתניהו. לפיד מתנהל באוטונומיה עצמאית וכבר הוציא כמה סרטונים הומוריסטיים כמו "קבוצות הוואטסאפ הסודיות של נתניהו" שהפכו ללהיט ויראלי.
המפלגה המאוחדת שהוקמה בהנהגה משולשת (הבית היהודי, האיחוד הלאומי והימין החדש) תחל בימים הקרובים בגיבוש אסטרטגיית הקמפיין, שתהיה מורכבת מבדרך כלל בגלל הפערים בתפיסות בחלק מהנושאים.
בימין החדש מעוניינים לתת דגש על כלכלה חופשית, פירוק ועדים ותמיכה בעסקים קטנים ובינוניים, בנוסף לדגשים שיינתנו לקהל הימני. מנגד, באיחוד הלאומי ובבית היהודי הקו הוא שמירת ארץ ישראל, המשך הרחבת ההתיישבות והמשך הבנייה שנעצרה ביהודה ושומרון.
אחד העימותים הגדולים שצפויים להתפתח בימין המאוחד עשוי להיקשר דווקא לנתניהו. בשעה שבהסכם הריצה שנחתם הוחלט לא לתקוף את נתניהו, לבקשת יו"ר הבית היהודי רפי פרץ, מערכת הבחירות עשויה לייצר לקמפיין לא מעט אתגרים דווקא משום שנתניהו מכוון הפעם למצביעי הגוש ולא צפוי לבזבז אנרגיה על גיוס קולות מבחוץ.
בין המסרים שילוו את הקמפיין: החשש שנתניהו ירכיב ממשלת אחדות, כמו גם הדגש על חשיבות הגוש. "בלי מפלגת ימין גדולה מימין לנתניהו, אין לו ממשלה ולא משנה כמה גדול הוא יהיה", יחדדו בקמפיין. "כדי שתהיה ממשלת ימין ולא ממשלה עם כחול לבן – צריך להצביע לימין המאוחד".
המשימה המרכזית של חברי הרשימה המשותפת, ואלפי הפעילים בארבע המפלגות שמרכיבות אותה, היא להעלות את אחוז ההצבעה במגזר הערבי. המועמדים והפעילים צפויים לחרוש את הארץ ולעבור בכל יישוב – מכפרים בלתי מוכרים ועד למרכזי הערים.
ברשימה צפויים לערוך אסיפות, חוגי בית ומפגשים ישירים עם בוחרים, כמו גם הצבת שלטי חוצות במקומות אסטרטגיים וקמפיינים ברשת בעברית ובערבית. בנוסף יהיו פעולות שטח משותפות של יהודים וערבים ביישובים ערביים ובערים מעורבות.
יו"ר הרשימה איימן עודה אמר: "מאז הבחירות האחרונות ברור שהחברה הערבית היא זו שתכריע את הבחירות. מאבק משותף של ערבים ויהודים לשוויון אזרחי וסיום הכיבוש הוא המפתח לעתיד דמוקרטי במדינה הזאת. קיבלנו הזדמנות נוספת לתקן את טעויות העבר ולהתאחד, כעת כל קול למשותפת תאפשר לנו להיאבק כדי לטפל בסוגיות הבוערות ביותר לחברה הערבית".
רשימת העבודה-גשר תנהל את הקמפיין שלה בשני מישורים מקבילים: הבאת קולות ומצביעים ממחנה הימין ובמקביל ניהול קרב בלימה נגד שואבת המנדטים הגדולה – כחול-לבן. יו"ר העבודה אמר לאחר שנבחר לתפקיד כי הוא יכול להביא למפלגה 15 מנדטים, אבל יש לו שני יריבים קשים שגוזלים ממנו קולות – גנץ מימין וברק משמאל.
לפרץ לא תהיה בעיה לתקוף את מפלגות גוש המרכז-שמאל. הוא כבר אמר בפומבי שהוא לא מתכוון לשבת בשקט ולשתוק אם כחול-לבן תשתה מנדטים לעבודה במסגרת הקמפיין שלה "המפלגה הגדולה ביותר". הוא כבר תקף את גנץ כמה פעמים, האחרונה בהן הייתה אתמול, בעקבות פליטת הפה של גנץ על כניסה לממשלת נתניהו.
יו"ר העבודה הבהיר כי אין לו בעיה לירות בתוך הנגמ"ש. "עוד מעט תישמע זעקת השבר של כחול לבן. הם מיד יגידו 'יורים בנגמ"ש', כבר יש לי ניסיון עם נגמ"שים. בזמן שירותי הצבאי נמחצתי בין שני נגמ"שים במיתלה. ולכן אני לא מתכוון לתת לנגמ"ש הפוליטי של כחול לבן לדרוס אותנו".
מלבד שמירה על בסיס התמיכה המסורתי של ישראל ביתנו, עולים חדשים וותיקים, תפעל המפלגה להרחבת קהל התומכים שלה עם הקו החדש שנבחר: "כן למדינה יהודית, לא למדינת הלכה".
יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן יחדד את הקו של המלחמה בכפייה דתית ויפנה לציבור ימני שלא מוצא בית במפלגות הימין המסורתית והדתיות. ליברמן צפוי להדגיש את היותה של ישראל ביתנו המפלגה החילונית היחידה בגוש הימין. שלטי החוצות כבר נתלו עם סיסמת הבחירות: MAKE ISRAEL NORMAL AGAIN, והם רק יריית הפתיחה לקמפיין שיתחמם.
בישראל ביתנו גיבשו שורת הבטחות שמיועדות גם לציבור החילוני. התניית תקציבים למוסדות חינוך חרדיים בלימודי ליבה, חוק גיוס שוויוני, פירוק מוסדות הרבנות הראשית, הקלה בנושאי גיור ועוד. בנוסף יינתן דגש חזק על צעירים ימנים שעשויים למצוא בישראל ביתנו "בית" לראשונה, גם אם זה רק כהצבעת מחאה נגד המפלגות החרדיות.
אהוד ברק הסכים אמנם להיות מספר 10 ברשימת המחנה הדמוקרטי, אבל הוא יהיה אחד ממובילי הקמפיין של המפלגה לקראת הבחירות הקרובות. בחודש האחרון ניהל ברק קמפיין מאוד אינטנסיבי ובולט ברשתות החברתיות, אבל הוא לא הצטייר כמי שיכול להוביל לבדו מפלגה בבחירות הקרובות.
ברק מוביל קמפיין "אנטי ביבי" מובהק, מה שגורם לביקורת פנימית גם בתוך המחנה הדמוקרטי, שאינו רוצה להיסחף עם קמפיין "אנטי ביבי" ולהעלים מסרים אחרים שחשובים לשותפה הבכירה מרצ, כמו התהליך המדיני, הפלסטינים, זכויות אדם ועוד.
את קמפיין הבחירות של המחנה הדמוקרטי יוביל הבמאי והאסטרטג רון אסולין, שעבד בעבר עם נתניהו ובמערכת הבחירות הקודמת היה מנהל הקמפיין של מפלגת העבודה.
מטרת העל של המפלגות החרדיות במערכת הבחירות היא להרדים את נושאי דת ומדינה, כדי לא לשחק לידיהם של ליברמן, לפיד ורון קובי. במקום זאת המסרים יתמקדו בהישגים המוכחים שהביאו לבוחרים שלהן בקדנציות האחרונות.
ביהדות התורה יבקשו להזכיר לקהל הבוחרים החרדי-אשכנזי כי "כל קול קובע", זאת לאחר שבבחירות הקודמות הגיעו להישג שיא של שמונה מנדטים בזכות שבעה קולות בלבד. בנוסף ייעשה שימוש בסלוגן הקבוע "צו השעה" – רמז לחוק הגיוס ולמלחמות הדת, האתגרים המרכזיים ש"מוחבאים" בקמפיין.
יעקב ליצמן ומשה גפני מכירים גם את נקודות החוזקה של הנציגים החרדים – הצטיינותם בעבודה הפרלמנטרית, ולכן ישימו דגש גם על הצגת רשימת ההישגים שלהם בשנים האחרונות לטובת הציבור החרדי והכללי, בחקיקה ובמשרדי הממשלה, בעיקר בתחומי הרווחה והחברה.
בש"ס מבקשים למלא את החלל שהשאירו אחריהן כולנו וגשר, ותחת הכותרת "הכוח החברתי בממשלה" השיקו כבר לפני עשרה ימים קמפיין שמבקש להציג את המפלגה ככתובת היחידה בגוש הימין למאות אלפי האזרחים שהצביעו להן. על הפרק: תוכנית "חיים בכבוד", שבמרכזה העלאת שכר המינימום והקמת מנהלת לאומית למאבק בעוני.
בסרטוני הרשת שפרסמה ש"ס בימים האחרונים, חלקם הומוריסטיים, האויב הוא אותו אויב – יאיר לפיד, רק שהפעם לא הגיוס וענייני הדת נמצאים במרכז, אלא הפגיעה שלו כביבול בשכבות החלשות כשר האוצר בממשלת נתניהו השלישית.
ש"ס נצמדת לקו המרכזי של הבחירות הקודמות – תמיכה ברורה בנתניהו לראשות הממשלה וגם הפעם היא מציגה את תמונתו בפרסומיה. המסר הוא שהצבעה לש"ס היא "שני פתקים במחיר אחד" – נתניהו, שיחזק את מעמדה הבינלאומי של ישראל, ודרעי שידאג לנושאים החברתיים בבית ולצביון היהודי.
בחלק השני של הקמפיין, שייצא לדרך בעוד 30 יום בדיוק – ראש חודש אלול, תקיים התנועה סדרה של עצרות סליחות וכנסים ברחבי הארץ, כפי שעשה המנהיג הרוחני המנוח הרב עובדיה יוסף. המטרה היא להמחיש לציבור המסורתי שהצבעה לש"ס מבטיחה את המשך קיום מפעל חייו של "מרן".
בקמפיין של עוצמה יהודית בבחירות לכנסת ה-22 יהיו שני נושאים מרכזיים. הראשון יהיה קריאה להצלת קולות הימין. במפלגה יטענו כי עוצמה יהודית היא היחידה שנמצאת בימין, זאת בניגוד לבנט והימין המאוחד ובניגוד לנתניהו והליכוד.
נושא מרכזי נוסף יהיה לתקוף את בנט בטענה שכרת ברית אחים עם לפיד כדי למנוע את כניסת עוצמה יהודית לרשימת הימין המאוחד. במפלגה יטענו שבנט הולך להקים ממשלה עם לפיד-גנץ וליברמן והוא יעביר קולות מהימין לשמאל.
יו"ר הימין החילוני רון קובי צפוי להמשיך בקו שנקט עד עכשיו – השקעת המשאבים ברשתות החברתית ושימוש בסיסמאות דומות לאלו שהפיץ עד כה: "רק רון קובי והימין החילוני יעצרו את הכפייה החרדית בכנסת ובמדינה".
המפלגה צפויה להמשיך ולתקוף את המפלגות החרדיות בדגש על ש"ס ושר הפנים אריה דרעי, שקובי שם לו למטרה לנגח במהלך הקמפיין. בנוסף המפלגה צפויה לתקוף את אביגדור ליברמן וישראל ביתנו, שממנה קובי מקווה להביא מצביעים.
ראש העיר הטברייני הצהיר שהוא מתמודד כדי להפוך לשר הפנים הבא של מדינת ישראל. אם זה לא יסתייע הוא ישוב ללשכת ראש העיר.
במפלגת נעם ממשיכים בקו שאיתו הלכו עד עכשיו - "המפלגה תביע את הקול הנורמלי של רוב אזרחי ישראל", אמרו במפלגה. "כל אחד רוצה שהנכד שלו יהיה יהודי ושהילדים שלו יקימו משפחה נורמלית".
גורמים במפלגה אמרו כי הקמפיין צפוי להתעסק במימון הרב שמגיע מממשלות זרות "כדי לשבש את הנורמות ולהרוס את העם היהודי ואת ערכיו". הם הוסיפו: "הקמפיין שלנו ילחם למען זה שנוכל לגדל ילדים ומשפחות במדינת היהודים היחידה בעולם".
לאחר שהגישה את רשימתה לכנסת ה-22 מפלגת זהות תתחיל בישורת האחרונה והחשובה ביותר – להביא כמה שיותר מצביעים כדי לעבור את אחוז החסימה.
השלב הראשון של הקמפיין יתמקד במסר שהמפלגה רוצה להעביר בצורה חדה וברורה – שקד וסמוטריץ' טרפדו את האיחוד עם זהות, והם אלה שמנעו את החיבורים בין המפלגות.
בהמשך יתמקד הקמפיין במגוון הנושאים מהבחירות הקודמת, בהם חירות ושוק חופשי. עדיין לא ברור אם הלגליזציה של הקנאביס, נושא שתפס בבחירות הקודמות חלק משמעותי מקמפיין המפלגה, יתפוס את אותו המקום גם הפעם.
"זה תלוי בתקשורת", אמרו במפלגה. "זה מחזיק שני עמודים בספר המצע שכולל 360 עמודים. זה בסך הכל סעיף במכלול תפיסת העולם הקוהרנטית של פייגלין".