עלייה מדאיגה במספר ההרוגים בכביש? סמוטריץ': זו בעצם ירידה
בצלאל סמוטריץ' מאייש אמנם את תפקיד האחראי על הבטיחות בדרכים רק מספר שבועות, אך אינו יכול להתעלם מהעלייה החדה במספר ההרוגים. איך הוא מסביר את הזינוק המדאיג? "יחסית יש ירידה לאורך השנים". ומה בכוונתו לעשות? שיפור תשתיות, הגברת אכיפה וחינוך והסברה
הדם שוב שוטף את הכבישים ו-2018 שהציגה ירידה במספר ההרוגים, נשכחה במהירות. 316 בני אדם נהרגו במהלך אשתקד, והירידה לעומת השנה שקדמה לה הייתה ברורה והפיחה תקווה של שינוי אחרי שנים רצופות של עלייה מדאיגה. אלא שלקראת סוף חודש אוגוסט עומד מספר ההרוגים על 214 בני אדם, עם 24 הרוגים יותר מהתקופה המקבילה אשתקד ועלייה מדאיגה שלא נראה כי היא צפויה להיעצר.
לפי הדו"ח השבועי שמשחררת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, כמעט בכל סעיף נרשמת עלייה תלולה בהשוואה לאותו שבוע וזמן בשנה שעברה. מספר הקורבנות עומד על 214 בני אדם לעומת 190 בתקופה המקבילה לפני שנה - זינוק של 13% במספר ההרוגים. מספר התאונות הקטלניות עומד על 195, 16 יותר מאשתקד ועלייה של 9%. מספר ימים לפני סיום חודש אוגוסט כבר ברור כי הוא החודש השישי מתוך שמונה השנה בו נרשמה עלייה במספר ההרוגים לעומת החודשים המקבילים אשתקד. מול החודש המקביל אשתקד עומד אוגוסט על כמעט 30% יותר הרוגים.
והמספרים האדומים ממשיכים. רוכבי אופנוע? 7 נהרגו השנה יותר מאשתקד, עלייה מצמררת של 24%. מספר הערבים בין ההרוגים זינק ב-19%, מספר הזרים שנהרגו עלה בלא פחות מ-110% (21 בני אדם), בתחום הבין עירוני נרשמה עלייה של 32% במספר ההרוגים.
הנתונים הקשים הללו נוחתים על שולחנו של שר התחבורה הנוכחי, בצלאל סמוטריץ. הוא מכהן בתפקיד אמנם רק מספר שבועות, אך ניתן היה להניח כי השר שמוצא לנכון להתבטא באינספור נושאים שאינם קשורים כלל לענייני משרדו, ימצא לנכון להציג את משנתו בתחום העוסק בחיים ומוות. נכון אמנם שהוא מגדיר עצמו בטוויטר החביב עליו "יושב ראש מפלגת האיחוד הלאומי, שר התחבורה וחבר הקבינט המדיני ביטחוני", תוך השמטת התוספת "בטיחות בדרכים" לשם המשרד בראשו הוא עומד, אבל את ההתנערות הלא אלגנטית הזו לא הוא זה שהמציא.
ומה אומר השר הממונה על ההחמרה המדאיגה במספר ההרוגים על הכביש ומספר תאונות הדרכים הקטלניות השנה? סמוטריץ' מפתיע וטוען כי ״נומינלית אין עלייה בכמות תאונות דרכים, לצערנו אנחנו די שומרים על מספרים די קבועים של הרוגים בשנה". ואם אמירה זו מעוררת תמיהה, מוסיף השר ומסביר כי "זה משקף אמיתית ירידה כי יש עלייה בנסועה, עלייה בקילומטרים של כביש וכמות המכוניות על הכביש. ככה שאפשר לומר שיחסית יש ירידה לאורך השנים, כמובן שזה לא מספיק״.
וכיצד הוא מתכוון להילחם בבעיית הבטיחות על הכביש? "זה יושב על כמה וקטורים, המרכזי מביניהם הוא התשתיות. ככל שהתשתית טובה יותר ומפותחת יותר, יש פחות תאונות והתשתית יכולה לתקן טעויות אנוש. זה כמובן דבר שהוא חלק מתוכניות החומש ארוכות הטווח של המשרד, עם תעדופים וקריטריונים של שיקום תשתיות שנשענים הרבה על-פי הצבע האדום, כמה שהוא כהה בכל כביש. הדבר השני זה אכיפה והשלישי הוא חינוך והסברה״. עוד טען השר כי פתרון נוסף לבעיה הוא הפתרון הטכנולוגי - ״יש טכנולוגיות ומחקרים שאנחנו משקיעים בהם כמו מובילאיי וטכנולוגיות נוספות".