הפרדת תאומים בבית ספר - לא שחור ולבן
הורים לתאומים מתלבטים אם להפריד את ילדיהם בגן ובבית ספר או להשאירם יחד. על פי מחקר חדש, הרוב מעדיפים להפריד אבל האם זו ההחלטה הנכונה עבור כל ילד?
מחקר חדש בדק עמדות הורים לתאומים בנוגע לסוגיית ההפרדה ביניהם במסגרות לימודיות. מטרת המחקר, שבוצע על ידי מירב אלמוג, סטודנטית לתואר שני בחינוך לגיל הרך במכללת לוינסקי לחינוך, הייתה להבין מהי עמדתם של ההורים לגבי ההפרדה בגן חובה לעומת כיתה א', והשיקולים שעומדים מאחורי החלטה זו.
רוב ההורים בעד הפרדה
מתוצאות המחקר, שבוצע בהשתתפות 82 הורים לתאומים, עולה כי 90% מההורים בעד הפרדה של הילדים בכיתה א'. עוד עולה מהמחקר, כי רק 60% מההורים לתאומים חושבים שצריך להפרידם בגן.
מבין השיקולים לבחירה בהפרדה, רוב גורף של ההורים בחר בשיקול: "אני מעריך עצמאות ורוצה שהילדים ירגישו שיש להם זהות אישית משלהם". להשכלת ההורים ולמין התאומים לא הייתה השפעה מובהקת על בחירתם בעד או נגד ההפרדה.
הזמן הנכון למהלך
"הורים לא תמיד יודעים להחליט אם כדאי להפריד בבית הספר או כבר בגן הילדים, ולעיתים הם נועצים בצוות החינוכי מה נכון לעשות, על מנת להיטיב עם התאומים", מסבירה אלמוג.
"מטרת המחקר היא להעשיר את הידע שלנו כהורים וכאנשי חינוך, בנוגע לנפרדות בין תאומים, אם בכלל. יש מי שחושבים שהפרדה בגיל בית ספר היא נכונה כי הילדים גדולים יותר ומדובר במסגרת חדשה, שמאפשרת דף חלק. מנגד, יש מי שחושבים שכיתה א', בהיותה מעבר שקשה לילדים גם ככה, היא לא הזמן הנכון להפרדה. לכן חשוב לדעת את הנסיבות הנכונות שמתאימות לתאומים עצמם.
"המחקר הנוכחי מחדד את הצורך בבחינת השיקולים שיש לקחת בחשבון לפני שמחליטים החלטה זו. בנוסף חשוב להתייחס לכל מקרה לגופו, ולקחת את כלל השיקולים בנוגע לילדים. לדוגמה: האם הילדים חווים גירושין של ההורים, מעבר דירה או כל שינוי שמשפיע עליהם ברמה הרגשית. האם קיימת תלותיות, מוביל ומובל בדינמיקה בין האחים? לכן אין תשובה אחת מוחלטת ונכונה לשאלה מרכזית זו".
ההחלטה על המחקר, שבוצע בהנחיית ד"ר בתיה סרוסי, התקבלה לאור ניסיונה האישי של אלמוג כאם לתאומים וכגננת שנתקלת מדי שנה בהורים שמתלבטים בסוגיה. תוצאות המחקר יוצגו בכנס מהות בשיתוף משרד בחינוך שייערך במכללת לוינסקי לחינוך בספטמבר.
קראו עוד:
כמה עזרה צריכים הורים לתאומים?
אמא לתאומים: "כל מי שהציע עזרה, קיבל ילד"
אב לתאומים: "מרוסק על הספה בתשע בערב"
אלמוג מציינת, כי הופתעה למצוא זוגות הורים שלא רוצים להפריד בין התאומים שלהם בכיתה א' ובכלל. "ציפיתי שיהיה רוב גדול של הורים שיסכימו ואף ידרשו להפריד בכיתה א'. אין ספק כי הרבה הורים רואים במעבר לכיתה א' נקודת צומת משמעותית, ולכן הם מנצלים לעשות כבר את ההפרדה המתבקשת בכדי לשלוח את הילדים שלהם לדרך עצמאית, וללא תחרות בלימודים".
האם ידוע לך כמה אחוזים מהתאומים אכן מפרדים בגנים ובבתי ספר?
"ידוע לי שרוב ההורים יבחרו להפריד במידה ויתאפשר להם מבחינה לוגיסטית, כלומר החל מגיל הגן, במידה ומדובר בשני גנים צמודים.
"לדעתי גם בבית הספר חשוב לבחון כל מקרה לגופו, ואין להחליט באופן גורף לגבי כלל זוגות התאומים. לגבי כל זוג תאומים יש לקבל החלטה על בסיס הנתונים האישיים של הילדים ושל הוריהם.
"ראייה מערכתית אקולוגית זו הגישה היום. הצוות המקצועי חייב לבנות קשר טוב עם ההורים. בכל מקרה, ההורים עצמם צריכים להיות חלק מהדיון שמוביל לקבלת החלטות. אין זה לגיטימי כפי שעולה גם ממחקרה של גורדון (מחקר על תאומים שבוצע ב-2014 בהשתתפות מנהלים בית ספר, גננות והורים. ל.ע) לכפות על תאומים הפרדה במסגרות.
"היום, בעידן המאה ה-21, ולטובת הצלחת הילדים, חשוב לתת להורים את הבמה להשמיע את קולם. אי אפשר היום לנהל את מערכת השיקולים של חינוך הילדים ללא הורים, זה חלק מכישורי ניהול כיתה. חלק גדול מהעבודה שלנו, זו עבודה מול הורים".
מניסיונך האישי והמקצועי, מהי המלצתך להורים?
"מסקנתי הכללית והעיקרית, אשר עלתה ללא עוררין לכל אורך המחקר, היא כי אין תשובה חד משמעית מתי הגיל הנכון להפריד את התאומים. חשוב שלא תהיה מדיניות גורפת בנושא, וצוות חינוכי בבית הספר ישקול כל מקרה לגופו של עניין. חשוב גם לשתף את התאומים בהחלטה, ולקחת את רצונם כחלק מהשיקולים בקבלת ההחלטה.
לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet
"מסקנתי השנייה היא כי רוב הורים חושבים כי הפרדה היא ההחלטה הכי טובה לתאומים שלהם. כאשר מדובר בהפרדת תאומים בכיתה א', נראה כאילו הורים שהם בעד הפרדה בין התאומים אינם לוקחים בחשבון את קשיי המעבר מהגן לכיתה א', שמצטרפים לקשיי הפרידה מהאח או האחות התאומים. לכן מצטיירת תמונה של הדגשה גדולה של עצמאות מתוך התעלמות מתחושת הביטחון שהתאומים מספקים אחד לשני".
"כל ילד צריך להתקדם בקצב הנכון לו"
"תאומים הם כמו כל אחים, רק שהכול אצלם בעוצמה גבוהה יותר", אומרת עינת שגיא אלפסה, אם לשני זוגות תאומים. "מהרגע שהם נולדים תמיד מתייחסים אליהם אחד ביחס לשני - מי התחיל ללכת ראשון? מי דיבר ראשון? וכו'.
"מאז שהפכתי להיות אמא לתאומים, הקפדתי מאוד על הנפרדות של כל אחד מהתאומים. דאגתי שלכל אחד מהם יהיו תחומי ענין, חברים ועיסוקים שאינם תלויים בתאום השני".
מתי החלטתם להפריד ביניהם?
"בגן הם היו ביחד, מתוך גישה שנפרדות אינה דורשת הפרדה אלא יחס אישי לכל תאום בפני עצמו. לקראת כיתה א' היה ברור שהם יהיו בכיתות שונות כי בבית הספר התחרות וההישגיות עולה דרגה. חשוב שכל ילד יתקדם בלימודים בקצב הנכון לו, מבלי לראות את עצמו ביחס לאחר ומבלי שהסביבה תתייחס אליו למול התאום השני.
"בנוסף, לקראת כיתה א' הילדים כבר בוגרים ובשלים יותר ולכן קל להכין אותם לקראת השינוי ולהציג להם אותו באור חיובי. למרות הכיתות השונות, הם שייכים לאותה שכבה, כך שעדיין הם חולקים חוויות משותפות ונמצאים בקרבה אחד לשני. הקרבה הזו מספקת להם בטחון בשלבים הראשונים של כיתה א', והופכת את ההפרדה לרכה יותר".
"רצינו שלכל אחד יהיו חיים חברתיים משלו"
קטי בן חמו, אם לארבעה ילדים, מתוכם זוג תאומים, החליטה להפרידם בגנים כשהיו בני ארבע. "היוזמה הגיעה מגננת שהפנתה את תשומת ליבי שהתאומים מבלים זמן רב ביחד ואף מציקים אחד לשני, ולדבריה מצב זה הפריע להתפתחות שלהם", היא מספרת.
"אחרי שיחה עם בעלי, החלטנו שאכן טובת התאומים שיופרדו, ושכל אחד מהם יתפתח באופן עצמאי עם תחומי עניין שונים וחיים חברתיים משלו".
האם שיתפתם את התאומים בהתלבטות?
"החלטנו שהדבר הנכון הוא לא לשתף אותם בהחלטה עצמה, אלא לבשר להם שכל מהם יילך לגן חדש עם חברים חדשים. הם קיבלו את זה יפה, והיה ברור להם שמדובר בהחלטה שנקבעה עבורם.
"הם הסתגלו מצוין, כל אחד הכיר חברים חדשים ואני לא מצטערת על ההחלטה. לדעתי, הפרדה של תאומים צריכה להיות החלטה משותפת של ההורים ושל אנשי חינוך. אחרי שמתקבלת ההחלטה יש לעדכן את הילד מבלי להשאיר מקום לספקות שרק יכולים ליצור בלבול".