התחרות בענף ושיפור הבטיחות הוזילו את ביטוחי הרכב
התחרות בשוק, המעבר לשיווק דיגיטלי ישיר ושיפור אמצעי המיגון חתכו את המחירים של ביטוחי הרכב והביאו לירידה של 5.5% בהיקף הפרמיות של חברות הביטוח בתוך כשנה. לאור העלייה במספר כלי הרכב, מדובר בירידה של כ-7.5% בממוצע בתעריפים
פניית פרסה במחירי הביטוח המקיף: הפרמיות של שש חברות הביטוח הגדולות בענף נחתכו בשנה האחרונה בכ-5.5% ל-3.46 מיליארד שקל, אחרי שבמשך שנים, נהנו החברות מפרמיות גבוהות על חשבון המבוטחים.
ביטוח רכב: התחרות גוברת והמחירים יורדים
מכה בכיס: הורים, כך תוזילו את הביטוח לנהג צעיר
אחרי עשור: רישיון לחברת ביטוח חדשה בישראל
ההסבר לשינוי בקרב כל חברות הביטוח הוא שחיקה בתעריפים. אם לוקחים בחשבון צמיחה שנתית של כ-2% במספר הרכבים המבוטחים, השחיקה בתעריפים אף גבוהה יותר ומגיעה לכ-7.5%.
במגדל, שהציגה את הירידה החדה ביותר בפרמיות - כמעט 12% ל-535 מיליון שקל במחצית, מוסברת הירידה באופן הבא: "הירידה בפרמיות בתקופה המדווחת התרכזה בעיקרה בביטוחי הרכב ונבעה בעיקרה מקיטון בכמות הפוליסות וכן מקיטון בפרמיה הממוצעת בענף רכב רכוש (ביטוח מקיף - ר"ב)".
בכלל ביטוח השחיקה בפרמיות הסתכמה בכמעט 7% ל-371 מיליון שקל, במנורה, השחקנית הגדולה בענף הביטוח המקיף, השחיקה עמדה על כ-6% ל-842 מיליון שקל ואילו ביטוח ישיר והפניקס הצליחו להציג שחיקה צנועה יותר של כ-3.5% ו-3.2% בהתאמה.
ישנם מספר גורמים שמשפיעים על הוזלת התעריף, כמו השיפור באמצעי הבטיחות ברכבים עשה את שלו, וירידה בשיעור התביעות מתוך הפרמיות הגדילה את שיעורי הרווחיות של החברות ואפשרה להן לחתוך בפרמיות, מתוך צפי לפחות תביעות בעתיד.
מעבר לכך, בענף הביטוח ישנו תהליך מחזורי שבו שחקן אגרסיבי מסוים מבקש להשיג נתחי שוק, מתחיל להוריד תעריפים, לוחץ כך על השחקנים האחרים להוריד גם כן תעריפים ואז הרווחיות נשחקת. הפניקס, איילון והכשרה היו השנה יחסית אגרסיביות ולחצו אחריהן את כל הענף.
אך זה לא כל הסיפור. השנה הצטרפה לענף שחקנית חדשה - ליברה שהקימה אתי אלישקוב, מנכ"לית חברת הכשרה לשעבר. ליברה מציעה, לפחות בחלק מהקטגוריות של הרכבים מחירים שוברי שוק. האגרסיביות של ליברה תמרצה את חברות הביטוח המסורתיות לפעול באופן דומה ולהגביר את מאמצי השיווק הישירים שלהם של ביטוחי רכב, ללא תיווך סוכני ביטוח, באופן דיגיטלי, שמאפשר להם לחסוך את עמלת הסוכן מחד ולהציע תעריפים נמוכים.
בינתיים, התחרות עושה רק טוב לבעלי הרכבים שנהנים מהוזלת תעריפי הביטוח המקיף אך השאלה הגדולה היא עד כמה ליברה, שבינתיים מוציאה מיליוני שקלים על פרסום ומפסידה בשורה התחתונה, תצליח לשרוד את התחרות מול השחקניות הגדולות. מבחינת חברות הביטוח הגדולות, לא מן הנמנע שעדיף להוזיל תעריפים בטווח הקצר כדי להחליש את ליברה. עם זאת, אלישקוב אמרה לאחרונה, כי היא צופה שליברה תעבור לרווחיות כבר ב-2020.