שתף קטע נבחר
 

החרדים הם היהודים של הישראלים

בשל השונות הבולטת נופלים החרדים קורבן לגישה מנוכרת ומתנשאת. במדינת ישראל הם סופגים את היחס שלו זכו וזוכים יהודים בגולה


 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

מקובל לדבר על השיח הפוליטי המתלהם ורווי השנאה שמלווה אותנו מאז מועד א' של הבחירות, אבל במקרה של ציבור אחד השיח הזה הולך ומקצין כבר שנים, ואיש אינו מוצא לנכון להנמיך את הלהבות: השיח נגד הציבור החרדי.

 

 

אני זוכר ביטויים של השיח הזה עוד מימי ילדותי בירושלים בשנות ה-60, בין אם זה הגרפיטי "דרוס כל דוס" או המשאיות העמוסות בבני קיבוצים שבאים להפליא את מכותיהם בחרדים במסגרת מלחמות השבת. האיבה והשנאה ממשיכות ללוות אותנו מדי יום זיכרון, כאשר צוותי צילום נשלחים לצוד אותם מעטים מבין החרדים שאינם עומדים בעת הצפירה. כמו גל בים עכור, היחס המנוכר והרווי שנאה כלפי החרדים עולה ויורד מאז ימי ראשית המדינה.

 

אכן, ישנן מחלוקות עמוקות עם תפיסת העולם החרדית הקלאסית בשלל נושאים וסוגיות: דת ומדינה, כפייה דתית, שירות בצה"ל, יחס ללהט"בים, הדרת נשים, לימודי ליבה ועוד שלל נושאים חשובים. השאלה אינה על המחלוקות – הרי אפילו עמוס עוז, כשנשאל מהי היהדות בשבילו, השיב "המחלוקת". השאלה שאנו צריכים לשאול את עצמנו היא מהיכן מגיעה השנאה התהומית כלפי החרדים. כיצד קרה שיש בציבור מי שחושבים שיש לאסור על מפלגות דתיות לרוץ לכנסת. כיצד חברה ששמה על נס את השירות צבאי כערך חברתי וציוני מקבלת בשוויון נפש את תופעת השתמטות ההמונית משירות קרבי ומשירות מילואים בציבור הכללי, אבל רואה את אי-השירות של החרדים כעילה להדרה שלהם מהחברה.

 

כמו כן, רבים נוטרים טינה לחרדים בטענה שהם מסתגרים ודואגים למגזר שלהם בלבד, בשעה שגופים חרדיים רבים – זק"א, יד שרה, זיכרון מנחם, הרב פירר ובתי חב"ד בחו"ל – מושיטים יד לכל דכפין בכל עת ובכל שעה.

 

לפי מסכת סוטה, ינאי המלך אמר לאשתו: "אל תתייראי לא מן הפרושים... אלא מהצבועים שדומים לפרושים שמעשיהם כמעשה זמרי ומבקשים שכר כפנחס". ובעיבוד לענייננו: הישמרו מהצביעות שבאה לידי ביטוי בדווקנות מול מגזר אחד – כמו במחאה נגד מופעים נפרדים – מול הסלחנות כלפי אותה תופעה בקרב מגזרים אחרים.

 

אך לא די בהסבר זה. החברה הישראלית כיום בנויה על קטלוגים ומגירות: אנחנו מגדירים את עצמנו באמצעות השלילה של האחר, המשויך לקבוצה מוגדרת. גישה זו מקילה על החיים, משום שבמקום להתמקד במחלוקות, להבין את שורשיהן, להכיר את השקפתו של הבר-פלוגתא ולהיפגש עימו באופן בלתי אמצעי – מהלכים שמצריכים מאמץ, פתיחות ובעיקר צניעות – אנחנו מעדיפים להכליל ולשנוא את השונה מאיתנו.

 

החרדים, בשל השונות הבולטת שלהם, נופלים קורבן לגישה המנוכרת והמתנשאת הזו, ולכן יש האומרים שהם "היהודים של החברה הישראלית" – כלומר, גם במדינת ישראל הם סופגים את היחס שלו זכו וזוכים יהודים בגולה.

 

נותר לנו רק לקוות שלאחר הבחירות ייווצר אקלים שיאפשר עולם פתוח ומכיל, שבו נרגיש את כובד האחריות על כתפינו ונהיה צודקים וחכמים. עיקר המשימה הזו מוטלת על כתפיהם של פוליטיקאים, אנשי תקשורת ושופטים.

 

  • מוטי שקלאר הוא איש תקשורת, לשעבר מנכ"ל רשות השידור

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביב חופי
מוטי שקלאר
צילום: אביב חופי
מומלצים