יבואנית טויוטה לישראל תשווק סינית חשמלית
קבוצת יוניון תייבא את החשמליות של GAC הסינית תחת המותג "איון". בתוכנית: משפחתית ושני רכבי פנאי, מאובזרים וזולים ממתחרים אירופיים. אולם תצוגה ראשון ייפתח בתל אביב בתחילת 2020
ברבעון הראשון של 2020 ייפתח ברחוב יגאל אלון בתל אביב אולם תצוגה ראשון למותג מכוניות סיניות חשמליות חדש: Aion. היבואנית תהיה אוריון מוביליטי, חברה בת חדשה של קבוצת יוניון, יבואנית טויוטה, שבשליטת איש העסקים ג'ורג' חורש.
ל"ידיעות אחרונות" נודע כי את הפעילות ינהל דור פיקל, שמילא עד כה תפקידים בכירים בלקסוס ישראל, שגם אותה מייבאת יוניון. איון היא מותג הרכבים החשמליים של GAC, גוונגזו אוטומוטיב קומפני, מיצרניות הרכב הגדולות בסין, שמכרה ב-2018 כ-2.2 מיליון מכוניות. החברה מייצרת בסין דגמים של טויוטה, מיצובישי, הונדה וג'יפ במסגרת שיתופי פעולה עם יצרנים זרים, אך את הדגמים החשמליים שלה פיתחה בעצמה, בסיוע ספקים אירופיים. הדגמים שלה נחשבים איכותיים יחסית ומככבים בסקרי שביעות הרצון שעורכת JD פאוור בסין.
יבוא איון התאפשר בזכות ההקלות בתקינה החדשה שאישר משרד התחבורה, המאפשרת יבוא דגמי חשמליות גם אם אינם מחזיקים בתקינה אירופית מלאה, בהיקף של 400 יחידות לשנה לכל דגם. עם זאת, בשנה הקרובה יקבלו חלק מדגמי החברה תקינה אירופית מלאה ויגיעו תחתיה.
היבוא יתמקד בחשמליות שיתחרו בפלח השוק העממי, וצפויות להיות מאובזרות היטב, ועדיין זולות מדגמים מקבילים שכבר נמכרים בישראל. איון S, שהייצור שלה התחיל השנה, היא משפחתית גדולה, באורך של 4.77 מטרים ועם בסיס גלגלים של 2.5 מטרים, שסוללת 59 קילוואט לשעה מעניקה לה טווח מוצהר של 510 ק"מ לפי התקן האירופי הישן, דבר שרומז לטווח ריאלי של כ-350 ק"מ. לצידה יגיע הג'יפון הקומפקטי GE3, שהושק כבר לפני שנתיים, באורך של 4.35 מטרים ובסיס גלגלים של 2.56 מטרים, שמצויד בסוללת 47 קוט"ש ומסוגל להגיע לטווח של 310 ק"מ לפי התקן.
בשנה הראשונה צפויים דגמי איון להיות מטופלים בחלק מרשת המוסכים של טויוטה, אך בהמשך תפתח אוריון מוביליטי מוסכים עצמאיים ואולמות תצוגה נוספים, ייתכן שגם במבנה הזכיינות המקובל ביוניון, המשלב בין השניים.
טויוטה הצהירה השנה כי תשיק בשנים הקרובות דגמים חשמליים ראשונים שצפויים להיות יקרים מאלה של איון. קבוצת יוניון מחזיקה גם בחברת EV EGDE שהושקה השנה, ועוסקת בהקמת ותפעול עמדות טעינה איטית ומהירה, וצפויה להציב עד סוף 2019 כאלף עמדות בשטחים ציבוריים ומסחריים.
דור פיקל, מנכ"ל אוריון מוביליט מסר בתגובה, כי "סין היא המובילה העולמית בתחום הרכב החשמלי, והסכם זה הוא חלק משמעותי בהיערכות האינטנסיבית של קבוצת יוניון לעידן הרכב החשמלי".
בשנה הבאה צפויה לובינסקי להתחיל למכור בארץ את הגרסה החשמלית לג'יפון של MG הסינית, וכפי שנחשף ב"ידיעות אחרונות", בנתניה מקים איש עסקים חרדי סוכנות למכירת הדגמים החשמליים של JAC ושל NEVS.