היכונו לרעש: מסלול ההמראות הראשי בנתב"ג ייסגר בחודש הבא
בשל עבודות תחזוקה ייסגר בחודש הבא מסלול ההמראות הראשי בנתב"ג למשך חמישה שבועות. רשות שדות התעופה: "נעשה כל שביכולתנו לקצר את זמן העבודות". אלו היישובים שצפויים לסבול
בחודש הבא ייסגר מסלול ההמראות הראשי של נמל התעופה בן גוריון (נתב"ג), כחלק מעבודות תחזוקה תקופתיות של המסלול, שצפויות להימשך כחודש ושבוע. בזמן העבודות, עם המראת המטוסים בנתיבים חלופיים, צפויים מטרדי רעש חזקים במיוחד לתושבי היישובים הסובבים את נתב"ג. "נעשה כמיטב יכולתנו לקצר את לוחות הזמנים בתקופת העבודות", נמסר מרשות שדות התעופה.
ב-27 באוקטובר, צפויים מטרדי רעש חזקים במיוחד לתושבי אזור נתב"ג וערים נוספות, כחלק מסגירת מסלול ההמראה הראשי של נמל התעופה בן גוריון ומעבר לתבנית תפעול חלופית. העבודות צפויות להסתיים ב-5 בדצמבר, אחרי כחודש ושבוע. בערים אחרות ברחבי הארץ, ממודיעין בשפלה ועד נתניה בשרון, אמורים התושבים לחזות באופן לא שגרתי במטוסים בשמיים אולם מאחר שינועו בגובה רב הם לא יגרמו למטרדי רעש.
מדי כמה שנים מבצעים בנתב"ג עבודות לתיקון המסלולים, שנשחקים כתוצאה מפגעי מזג האוויר ובעיקר מחיכוך של צמיגי המטוסים באספלט, הגורמים לשחיקתו. בנתב"ג מבצעים במסלולים תיקונים נקודתיים, אולם כעת נדרשת עבודת קרצוף וריבוד נרחבת של המסלול. ב-2010, שופץ מסלול ההמראות הראשי בנתב"ג בפעם האחרונה, מסלול הנחיתות הראשי שופץ בשנה שעברה בעבודות שנמשכו כשלושה חודשים.
נתב"ג: שלושה מסלולים שיוצרים משולש
בנמל התעופה בן גוריון פועלים שלושה מסלולים, היוצרים ביניהם צורת משולש, המאפשרת גמישות יחסית בהפעלתם. מסלול ההמראה הראשי (08-26) "המסלול השקט" באורך 4,062 מטר, מסלול הנחיתות הראשי (12-30) באורך 3,112 מטר ומסלול נוסף (03-21) באורך 1,780 מטר המשמש בשנים האחרונות לנחיתות. שמות המסלולים, כמו בכל מקום בעולם, נקבעים בהתאם לכיוונם היחסי לצפון בסקאלה שבין 10 ל-360 מעלות.
כך לדוגמה, מסלול 9 (מכפילים ב-10) פונה לכיוון מזרח (90 מעלות) ומסלול 27 פונה לכיוון מערב (270 מעלות). מאחר ולכל מסלול שני קצוות, מוסיפים לשמו גם את הכיוון הנגדי, כך שתמיד ההפרש בניהם יהיה 18 (180 מעלות). עם סגירת מסלול ההמראות, יופעלו להמראות מסלולים 12-30 ו-03-21, הצפויים לגרום מטרדי רעש לישובי עוטף נתב"ג. יש לציין כי מסלול ההמראה נקבע בהתאם לנתונים רבים, בהם סוג המטוס, משקל העמסתו, יכולת ביצועיו, כיוון הרוח ונתונים נוספים.
סביר להניח שרוב ההמראות יעברו למסלול 12-30, ובכך חלק מהגישות השונות, יגרמו לטוסים לנוע בגובה נמוך מעל יישובי עוטף נתב"ג וביישובים רחוקים יותר כדוגמת כפר דניאל ובן שמן. גם ישובים כדוגמת חמד, גנות, משמר השבעה ואזור, צפויים לשמוע את מנועי המטוסים שינועו בגובה נמוך יחסית מעל בתי התושבים. ערים שבימי בשגרה חולפים המטוסים בשמיהן, כדוגמת חולון, אור יהודה, לוד, רמלה, בת ים וראשון לציון, צפויים להמשיך לשמוע את מנועי המטוסים. השינויים התפעולים צפויים גם לגרום למטוסים לנוע במקומות לא שגרתיים, כמו למשל בנתיב המראה שנע בשמי גוש דן בגובה כ-5,000 רגל מדרום לצפון בשמי הערים: תל אביב, רמת גן, גבעתיים ובני ברק עד אזור השרון ונתניה.
במידה ויוחלט לאפשר המראות ממסלול 03-21, שכיום משמש בעיקר לנחיתות, יחלפו מטוסים מעל כביש 1 במידה והמטוס ימריא דרומה או במודיעין וערי השרון כדוגמת אלפי מנשה וג'לג'וליה במידה ויוחלט להמריא לכיוון צפון.
מרשות שדות התעופה נמסר כי "מועד ביצוע עבודות התחזוקה על המסלול נקבע עם סיום חגי תשרי, כך שהעבודות תבוצענה בתקופה המאופיינת בירידה חדה בפעילות התעופתית, ולפני תחילת החורף והגשמים, מה שיאפשר ביצוע העבודות ברצף, באופן שיבטיח עמידה בלוח זמנים קצר. במהלך סגירת מסלול 08-26, יפעל נתב"ג בתבנית תפעול בהתאם לשיקולי בטיחות הטיסה".
עוד נמסר כי "הרשות תעשה כמיטב יכולתה לקצר את לוחות הזמנים בתקופת העבודות והחזרה לתבנית התפעול כפי שהייתה ערב תחילת העבודות וכי מוקד פניות תושבים יאפשר מענה טלפוני ובכתב בנושא של שאלות ובקשות".