המחלף ייצר חשמל: פאנלים סולאריים יוצבו בשטחים ריקים בצמתים
היוזמה תקרב את ישראל ליעד לפיו בשנה הבאה 10% מייצור החשמל יהיה "ירוק". כיום הנתון הוא כ-7%
המדינה תשתמש בשטחים ריקים במחלפים כדי לייצר חשמל. לפי תוכנית של מטה הדיור הלאומי, ניתן יהיה להציב פאנלים סולאריים ב-140 צמתים ברחבי הארץ, ולהפיק מהם יחד 500 מגה-וואט.
ביקוש שיא לתחנות זעירות לייצור חשמל
לא רק טלפונים: וואווי חודרת לשוק ייצור החשמל בישראל
פיצוי של 2 מיליארד שקל לחברת חשמל: התעריף צפוי לרדת
לפי הדיון שנערך בשבוע שעבר במטה, סך ההספק מהווה כ-3.7% מכושר הייצור המרבי הנוכחי של חברת החשמל. מחיר המתקנים הנמוך יחסית, בשל הוזלת ההקמה בעשור האחרון, יאפשר למנף את היוזמה כדי להתקרב ליעד הממשלתי מ-2009, שלפיו עד 2020 לפחות 10% מייצור החשמל במדינה יהיה "ירוק", כלומר מאנרגיות מתחדשות. ב-2030 עומד היעד על 17%. כיום רף הייצור הוא כ-7% בלבד.
מדובר בשטחים זמינים שאין להם כרגע שימוש אחר, כך שאינם מניבים הכנסות ואין להם תוכניות קיימות. החשש היחידי הוא מפגיעה נופית מסוימת, שמולה שקולה הגדלת ייצור החשמל הירוק.
התוכנית לכסות את המחלפים בארץ במתקנים סולאריים הוצגה על ידי נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר) עוד לפני כעשור. אז עוד קראו לה "כבישים מניבים", עם כוונה להציב לא רק מתקנים סולאריים, לייצור חשמל מאנרגיית השמש, אלא גם מתקנים לייצור חשמל מרוח, ואנטנות סלולר שיושכרו למפעילים השונים. נתיבי ישראל טענה שבזמנו התייחסו ל-70 מתוך 140 מחלפים, בהם ניתן למצוא כ-5,400 דונם קרקע שהיא מופרת - כלומר כבר נעשה בה שימוש - ולכן ניתן לנצלה גם לייצור חשמל.
מאז התוכנית נדדה בין משרדי הממשלה. אחת התובנות הייתה שגם אם יוצב בחלק מהמקומות מתקן קרקעי לייצור חשמל, יהיה קושי להעביר את החשמל, כי לא בכל מקום יש חיבור למערכת החשמל הארצית. כעת, עם החייאת התוכנית, מוצע לתקן את תמ"א 10 (תוכנית מתאר ארצית לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות), כך שההולכה תשודרג ותתאים להצבת אותם מתקנים. התיקון ידרוש להצמיד קווי מתח גם למחלפים.
התוכנית זוכה לתמיכה של משרדי האנרגיה והגנת הסביבה, רשות מקרקעי ישראל ומינהל התכנון. לדברי ראש מטה הדיור, זאב בילסקי, "פיתוח השטחים הכלואים שכיום אינם מנוצלים במחלפים לטובת אנרגיות מתחדשות, הוא אינטרס לאומי. בדיון סוכם שנתיבי ישראל תקדם את התכנון ל-30-20 מהמחלפים שזמינים יותר להתקנה. בין היתר תיבחן אפשרות לשלב בהם עמדות טעינה לרכב חשמלי, שבעליו יוכלו לטעון אותו במקום מהחשמל הסולארי".