שורש ההצלחה
חייבים להודות: אין כיום פריט לבוש יותר ישראלי יותר מסנדלי "שורש". החברה המצליחה הוקמה ב־1989 על ידי בני זוג שחזרו מהטיול הגדול אחרי הצבא והחליטו לייצר את כל הציוד שאדם צריך בשטח, עם דגש על מזג האוויר הישראלי. הם גם מוכיחים כיצד אפשר לשלב אחריות חברתית וסביבתית עם הצלחה מסחרית. ורק דבר אחד מעציב אותם: שאחרי כל מה שעשו עבור צה"ל – המדינה עדיין מחפשת מימיות בסין
בשיתוף התאחדות התעשיינים
קשה למצוא ישראלי שלא השתמש בשלב כלשהו במוצר של חברת "שורש". ילדים שצריכים סנדלים עמידים במים לקראת הטיול השנתי – "שורש". נוסעים לאילת וצריכים הגנה מהאבנים הכואבות על קרקעית הים – "שורש". סנדלים לטיול אחרי הצבא – "שורש". ובשירות הצבאי – אז משתמשים חיילים רבים דווקא במוצרים אחרים שהחברה מייצרת. צפו בווידיאו בראש הכתבה.
הנתונים מדברים בעד עצמם. כל ישראלי עשירי נועל סנדלי "שורש". החברה, שחוגגת השנה 30, זכתה אשתקד בתואר "מוצר הצריכה הישראלי ביותר" בסקר שנערך על ידי ynet ומשרד הכלכלה.
וכבר מזמן לא מדובר בתופעה ישראלית. "בגלל כמות הסנדלים שנמצאים בחו"ל, אנשים חושבים שישראל היא מדינה עצומה של מאה מיליון איש", מספר לנו חיים כהן, סמנכ"ל המסחר בחברה, "ישראלים גם מזהים אחד את השני בחו"ל באמצעות הסנדלים וזה מייצר חיבור. קשה לי לראות חברה נוספת שיכולה לומר את זה על עצמה, וזו גאווה".
מייסד החברה ובעליה, יוקי גיל, מספר שהרעיון לחברה נולד בטיול שלו אחרי הצבא. "אני ובת זוגי, דניאל, עשינו טיול שנמשך שנתיים ברחבי העולם. במהלך הטיול נפלנו בקסם של הרעיון שעם 15 קילו על הגב אתה יכול להסתדר בכל מקום".
בני הזוג החליטו שיעסקו בעתיד בייצור ציוד עבור מטיילים. "קניתי מכונת תפירה משומשת מחיסכון הבר מצווה, וככה הסיפור התחיל", מספר גיל, ומציין ש"מאז שאני זוכר את עצמי אני ממציא ומייצר דברים. אני אוטודידקט, אני מעמיק ואני סקרן".
החברה הוקמה ב־1989. באותה תקופה היו רק שלוש חנויות מטיילים בארץ, אבל כבר אז לגיל היה ברור מה יהיה הייחוד של "שורש": "זו חברה שבאה לעשות ציוד עבור מטיילים, ללא הפרדה בין מוצר קטן למוצר גדול", הוא מסביר.
וכך, במפעל בטירת הכרמל מייצרים סנדלים, מימיות גמישות, תיקים למטיילים ורוכבי אופניים, ציוד בליסטי לחיילים בצבא, ציוד מיגון, אפודים ועוד. הייצור מתבסס על ההיכרות עם מזג האוויר, הצרכים והפעילות של הצרכן הישראלי. מאפייניו, לדברי גיל, הם אינטראקציה עם הגוף האנושי ואינטראקציה עם הטבע.
בין היתר, החברה מחזיקה בטכנולוגיה ייחודית לייצור מימיות. חיים כהן מספר בגאווה שהיא "שמה את מוצרי המים של 'שורש' ברמה אחת מעל המתחרים".
הדלת לשוק הבינלאומי בתחום זה נפתחה עקב העובדה שב־30 השנים האחרונות הקונפליקטים הצבאיים מתרחשים לרוב במקומות מאוד חמים, לדוגמה אפגניסטן או עיראק, וחיילים מאבדים כמות מטורפת של נוזלים. לכן, מימיות הפלסטיק הקטנות ננטשו לטובת "שלוקרים" שמכילים שלושה ליטר. החברה מספקת אותם לצבאות של ארה"ב, שוודיה, צרפת, אנגליה ועוד. כשמדובר בצרכן הישראלי, המוצר מתאים פעילויות כמו רכיבת אופניים, ריצה ועוד.
להבדיל מתחום הסנדלים, שבו 80% מהייצור מיועד לשיווק מקומי ורק 20% לשוק הבינלאומי, בתחום מוצרי המים הייצוא אחראי לחלק נכבד מהיקף העסקים.
אנקדוטה מעניינת: המילה "source" מופיעה על גבי המוצרים ולא "שורש". הסיבה: כשהייצוא החל בשנות ה־90 למפיץ הצרפתי היה קשה להגיד שורש, והיה צורך למצוא מילה עם משמעות דומה, שתשקף את אופי החברה – "חודרים עמוק, בעלי סקרנות וסבלנות" כהגדרת המייסד - אבל שקל להגות אותה.
"שורש" משמשת כספק של משרד הביטחון מאז הקמתה. האירוע המכונן שבגללו שיתוף הפעולה החל הייתה מלחמת לבנון השנייה. צה"ל מצא את עצמו לא מוכן מבחינת ציוד ללחימה. משרד הביטחון, ובנוסף אליו גם הורים מודאגים של חיילים, פנו לחברה כי החיילים היו זקוקים למימיות בשטח. המפעל נכנס מיד למצב של ייצור 24/7, ועד סוף המלחמה לכל חייל הייתה מימייה על הגב. "ועדיין, משרד הביטחון עושה מכרז ומאפשר להביא מימיות יותר זולות מסין. זה כואב לנו", מספר יוקי גיל באכזבה.
בעיה נוספת איתה מתמודד המפעל היא שאנשים צעירים לא רוצים לעבוד בתפירה ובקווי ההרכבות וההלחמות. כמו כן, התעשייה הישראלית סובלת בגלל עלייה מתמשכת במחירי חומרי גלם, עלייה מתמשכת במחירי האנרגיה ועלויות שכר שמטפסות כל הזמן. כל אלה מאתגרים את אנשי "שורש", שחייבים להפגין חדשנות כדי להמשיך להיות תחרותיים.
וכך, החברה רשמה פטנטים רשומים על יותר מ־25 טכנולוגיות ומוצרים. החידושים תמיד מתבססים על התובנה שאנשים שוהים בשטח – כמטיילים, במהלך פעילות ספורטיבית או כחיילים בפעילות מבצעית – והשהייה הזו מייצרת צרכים ייחודיים. כך, למשל, נוצרה VIRTUS, מערכת ציוד שפותחה על ידי "שורש" בשנת 2015 ומעניקה מענה כולל ואינטגרטיבי לחייל ששוהה בפעילות ממושכת בשטח.
בחברה לא מפסיקים להסתכל קדימה. את בעיית כוח האדם מנסים לפתור באמצעות הכנסת רובוטיקה ואוטומציה. כמו כן, גיל סבור כי משברי האקלים והאנרגיה עומדים לשנות את פני האנושות ויש צורך להפחית כבר עכשיו את השימוש בדלק, נפט ופחם. בחברה לומדים את החותם הפחמני של כל המוצרים של "שורש", והולכים לשנות אותם. בנוסף, במסגרת פרויקט חלוץ מהפכני, בשנתיים הקרובות כל צרכי האנרגיה של החברה יסופקו ממקורות מתחדשים מהשמש. המטרה היא להגיע לתעשייה "מקיימת", שלא פוגעת בסביבה. "הנושא החברתי־סביבתי תמיד היה בדם הקבוצה, אפילו לפני שהיה סקסי לדבר עליו", אומרת דליה כהן, מנכ"לית ודירקטורית בחברה.
מרגע הכניסה למפעל אפשר להרגיש שמדובר בחברה מיוחדת. האווירה ביתית וחמימה ועל הקירות המון משפטים ותמונות המדגישים את האהבה לטבע. מדי יום מיוצרים בו 1,200 זוגות סנדלים. המספר היה יכול להיות גבוה יותר אילו היה עוברים לייצור מלא בעזרת מכונות, אבל החברה מדגישה את ההון האנושי ורוצה להעניק ביטחון תעסוקתי לעובדים שכן בחרו בתחום.
"אנחנו מאמינים שהצלחה נובעת מטיפוח ההון האנושי ולכן אפילו לא חולפת בראשי המחשבה לייצר בחו"ל", מסביר גיל, "אנחנו לא נוהגים לפטר אנשים, רק בשנה הראשונה או השנייה בעבודה ורק מסיבות של אי התאמה".
במפעל מועסקות 250 משפחות מהאזור, ודליה כהן מסבירה את החשיבות של תמיכת הצרכנים בתעשייה מקומית: "כשרוכשים מוצר ישראלי תורמים באופן ישיר לתעסוקה". בנוסף, "שורש" מחלקת 5% מרווחיה לקהילה מדי שנה.
בשיתוף התאחדות התעשיינים.