שתף קטע נבחר
 

מסתמן: בקרוב יועלה גיל הפרישה לנשים

תזכיר החוק שכבר הוכן, והכנסת שעומדת להיות פחות חברתית מבעבר, מגדילים את הסיכוי שגיל הפרישה לנשים יועלה בשנה הבאה

התוכנית להעלאת גיל הפרישה לנשים מ-62 ל-64 מתמהמהת שבע שנים, אחרי שהממשלות השונות העדיפו לחמוק מהסוגיה הרגישה. אמנם הקמת הממשלה החדשה נראית רחוקה, אבל במשרד האוצר ינסו לקדם את העלאת גיל הפרישה מיד עם כינון הכנסת, בתחושת דחיפות, אחרי שכבר קידמו תזכיר חוק שבגללו עיכבו את הקיצוץ שהיה אמור להתבצע בפנסיות הוותיקות.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו  

 

הגיע זמן ההכרעה: גיל הפרישה לנשים חייב לעלות ל-64

הביטוח הלאומי: "תוכנית העלאת גיל הפרישה לנשים קשוחה"

משרד האוצר: העלאת גיל הפרישה לנשים תתפרס על פני 11 שנה

 

גורמים במערכת הפוליטית מציינים כי המועד המתאים לקידום היוזמה הוא בתחילת דרכה של ממשלה, שכן אז היא עדיין מאוחדת וממוקדת בהובלת רפורמות. כמו כן מסתמן כי הכנסת הנוכחית תהיה פחות חברתית מהכנסת ה-20 שנבחרה ב-2015 ומיסמסה את היוזמה להעלאת גיל הפרישה לנשים, ולכן יהיה יותר קל להוביל את המהלך.

   ()
האם יעלה גיל הפרישה לנשים? אילוסטרציה
 

מלבד זאת, אם בשנה הבאה לא תאושר העלאת גיל הפרישה תצוץ בעיה חדשה ישנה: הקיצוץ בקרנות הפנסיה הוותיקות. הקיצוץ הזה כבר היה אמור לקרות לנוכח העיכוב בהעלאת גיל הפרישה לנשים שהשפיע לרעה על מאזן הקרנות. הקיצוץ היה אמור לחול על 270 אלף העמיתים בקרנות בהיקף ממוצע של כ-1.3%, שהוקפא לעת עתה. עדיין לא ברור אם אפשר יהיה להימנע ממנו לחלוטין, אך אם לא יעלה גיל הפרישה הוא יעלה על השולחן בשנה הבאה ויעורר מאבק.

  ()
 

 

גיל הזכאות לקבלת קצבת זיקנה ייקבע לפי השינוי בתוחלת החיים

הבסיס להצעה קיים: על פי המתווה, גיל הפרישה יועלה בקצב של 3-4 חודשים בשנה, כך שבעוד 11 שנים יגיע ל-65. החל מ-2037 יעלה גיל הפרישה אחת לשלוש שנים על פי השינוי בתוחלת החיים. התוכנית היא להעביר את החוק כחלק מחוק ההסדרים הבא.

 

העלאת גיל הפרישה לנשים הכרחית עקב העלייה בתוחלת החיים בשעה שגיל הפרישה כמעט לא השתנה. התחזיות הן שנשים צעירות כיום יגיעו בממוצע לגיל 90 ויותר. לא הגיוני שבמצב הנוכחי, שבו גיל הפרישה הוא 62 לנשים, הפנסיה שהן מפרישות במשך השנים תספיק להן במשך 30 שנה.

 

מלבד הפנסיה, קיימות גם קצבאות הזיקנה שמחלק הביטוח הלאומי, שהיקפן עמד אשתקד על 29 מיליארד שקל, עלייה של 8% בשנה ואלו מהוות כשליש מסך הקצבאות של הביטוח הלאומי, וחלקן העולה הוא אחד הסיכונים לכך שבעתיד המוסד יגיע לפשיטת רגל.

 

הביטוח הלאומי פירסם לפני כמה חודשים מתווה משלו, ולפיו גיל הזכאות לקבלת קצבת זיקנה ייקבע לפי השינוי בתוחלת החיים. המתווה הזה מתון משל האוצר, כך שהשפעתו על נשים בנות 50 ויותר נמוכה. העלאת גיל הפרישה לנשים ל-64 עוכבה עד כה מחשש להשלכות החברתיות שלה בעיקר על נשים העובדות במקצועות הכרוכים בעבודה פיזית.

 

רבקה נוימן, מנהלת האגף לקידום מעמד האישה בוויצו ישראל: "אנו מתנגדים למהלך, בלי שתהיה החרגה של נשים העוסקות במקצועות שוחקים. שיעור המבוגרות העוסקות במקצועות שוחקים פיזית כמו מטפלות עולה בעשרות אחוזים על שיעור הגברים.אי החרגתן מהחוק תגזור עליהן עוד שנים של סבל או עוני".

 

בסביבת האוצר הדגישו בעבר כי העלאת גיל הפרישה תיעשה במקביל לצעדים כמו הגדלת תקופת האבטלה ל-10 חודשים לנשים בנות 60 ויותר וכספים שיושקעו בהכשרות מקצועיות, אך תזכיר החוק לא כולל אזכור לצעדים הללו.

 

יפה בן דויד, מזכ״לית הסתדרות המורים, מסרה בתגובה: ״לא נסכים להעלאת גיל הפרישה לעובדות ההוראה כדי לפתור גרעון שאינו קשור אליהן כלל. הסתדרות המורים מורכבת מ-90% נשות חינוך שפועלות ללא לאות. מדובר במקצוע שוחק, מורכב ומלא באתגרים יומיים. מרבית עובדות ההוראה אינן מסוגלות לעבוד עד גיל 67. לכן, אנו נאבק עד שיהיה ברור שלא תהיה העלאת גיל פרישה לעובדות הוראה והמקצוע יוחרג מהחוק״.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים