נקלעו לאזור חברון בדרך מאילת: "רשום שאסור לישראלים להיכנס"
כמעט מיליון שיחות בשנה וארבעה חילוצים בממוצע בשבוע. לקראת חגי תשרי מזהירים במרכז השליטה של מחוז ש"י מכניסת ישראלים לשטחי A של הרשות הפלסטינית: "מדובר בסכנת חיים מיידית". כך נשמעים רגעי החרדה
במרכז השליטה של מחוז ש"י במשטרה חידדו לקראת חגי תשרי את הנהלים, ומתריעים בעיקר מפני הסכנה בכניסת אזרחים ישראלים לתוך שטחי A ברשות הפלסטינית. "הכניסה לתוך שטח A מנוגדת לחוק", אמר מפקד מרכז השליטה רב-פקד שי כהן. "כל מי שנכנס לשם במטרה לבצע קניות כדי לחסוך כמה גרושים או כל דבר אחר ביודעין, מסכן באופן משמעותי את החיים שלו".
בהקלטות של שיחות שהגיעו לידי ynet נשמעים אזרחים ישראלים שנכנסו לשטחים פלסטיניים ברגעי מצוקה. "תעזרו לי מהר, נכנסתי לחברון", נשמעה ישראלית בדיווח חרדתי למוקד המשטרה. "אני לבד ברכב, תעזרו לי, אני מתחננת".
אישה אחרת, שהתקשתה להגיע למחוז חפצה, סיפרה למוקד: "נראה לי נכנסתי לצומת תפוח, אני רואה חיילים עם נשקים, מלא ערבים". בני זוג, שיצאו מאילת בדרך מאילת לכיוון מרכז הארץ, סיפרו: "הגענו מאילת, כתוב שאנחנו בקריית ארבע וכתוב שאסור לישראלים להיכנס". בכל המקרים ניסו המוקדנים להרגיע את הנהגים, וסייעו להם להיחלץ בשלום.
צלילה לנתונים מגלה כי פעילות מרכז השליטה מתבצעת בקנה מידה אדיר. לפי נתוני המשטרה, כמיליון שיחות מתקבלות מדי שנה במוקד הטלפוני של מחוז ש"י. 2,500 שיחות בממוצע ליממה, 150 שיחות למוקדן במשמרת. לדברי רפ"ק כהן, "המספרים הם גדולים ולכן גם המערך שלנו כולל כ-100 שוטרים באגפים השונים כדי לתת מענה ראוי ולתייג כל שיחה".
מלבד אירועי טרור, במרכז השליטה מתמודדים עם עם שיחות של "טועים בדרך". מדובר על אותם אנשים שמוצאים עצמם בלב רחובות פלסטיניים בשטחי הגדה. "כ-20% מהשיחות שנכנסות אלינו מקוטלגים 'טועים בדרך', ציין מפקד מרכז השליטה. "לרוב זה אנשים שנכנסו במודע לכפרים אבל לא רק. בממוצע אנחנו מטפלים בשבוע בשלושה עד ארבעה אירועים של חילוץ אזרחים משטחי A".
גם במשטרה ובצה"ל מדגישים כי הכניסה לשטח A אסורה לפי חוק. ברקע מזכירים ברשויות הביטחון את הפיגוע לפני שלושה שבועות בעיירה עזון, שבמהלכו נפצעו אב ובנו מדרום הארץ מדקירות בדרכם לטיפול אצל רופא שיניים פלסטיני.
מאז שנודע כי אחד משלושת הנערים שנחטפו ב-2014 התקשר לפני הירצחם למוקד המשטרה ושמסקנות ועדה משטרתית ("ועדת ברקת") קבעו כי יש להפריד בין שיחות החירום לשיחות המידע, חל שינוי מהותי במרכז השליטה של מחוז ש"י.
גם בימים אלה עובדים במרכז על פיילוט חדש. "פנינו לשוטרים דוברי צרפתית, רוסית, אמהרית, ערבית ואנגלית שמוצבים במחוז בשלל תפקידים וצירפנו אותם למרכז השליטה וכך בכל זמן שיש שיחה עם שפה זרה המוקדן יודע להתקשר לאותו שוטר ולחבר אותו למודיע", סיפר רפ"ק כהן. מאחר שמפקד מרכז השליטה הוא הגורם המקצועי שהביע את חוות דעתו בוועדת הבדיקה, מדובר מבחינתו בסגירת מעגל.
במחוז ש"י הדגישו שוב את חשיבות השימוש באפליקציית "100 - חירום", שמסייעת למשטרה לזהות את מיקום המודיע באופן מהיר. "למהירות הזיהוי המקום יש חשיבות אדירה", אמר כהן. "צריך להבין שמדובר לרוב באזרח שנמצא בפאניקה ולכן לא תמיד הוא משתף פעולה וניתן להוציא ממנו מידע. במצבים הללו האפליקציה היא ממש מצילת חיים".