רק תביאו אוהל - חניון לילה חדש בהרי אילת
חניון הר יהורם הסמוך לעיר הנופש הדרומית הוא הראשון באזור שמציע למטיילים ברזי מים ושירותים. בקרוב גם יעבור במקום "שביל הרי אילת". כל הפרטים
לרגל החגים משיקים משרד התיירות ורשות הטבע והגנים חניון לילה בהרי אילת – שיציע לראשונה למטיילים באזור ברז עם מי שתייה, שירותים ולינה ללא תשלום. מדובר בחניון הר יהורם, שעבר שדרוג משמעותי ועתיד להיות חלק ממסלול טיול חדש בדרום הארץ – "שביל הרי אילת" – שיושק בעוד כחודשיים וצפוי לחולל מהפכה של ממש בתחום התיירות המדברית בישראל.
התפנקנו מספיק - בחגים האלה ישנים בשטח!
אורכו של "שביל הרי אילת", שמתכנניו אוהבים לקרוא לו EDT – קיצור של שמו באנגלית, Eilat Desert Trail – יהיה 90 ק"מ. לראשונה מדובר במסלול שמיועד לכמה ימי הליכה במדבר הישראלי, בשילוב לינה בחניוני לילה משודרגים עם ברזי מים ושירותים ושילוט מפורט מהרגיל לאורך הדרך. לאחר כמה חודשים נוספים השביל אף מתוכנן להתרחב ולהציע תוואי נוסף, שיאפשר לינה ברמה גבוהה ביישובים שאליהם הוא יתחבר וגם נגישות לתחבורה ציבורית.
השביל מוקם בהשקעה של יותר מ-10 מיליון שקלים במסגרת פרויקט משותף של משרד התיירות, רשות הטבע והגנים, המועצות האזוריות ועמותות התיירות המקומיות. מטרות הפרויקט, בין היתר, הן להנגיש את הטיילות המדברית גם למטיילים שאינם מיטיבי לכת, ולא יכולים לסחוב איתם אוהל ובקבוקי מים לכמה ימים - וכן ליצור תשתיות טיול ברמה גבוהה שיאפשרו גם לתיירים מחו"ל, שאינם מגיעים עם אוהל או עם כלי רכב להקפצות, לצאת לטיול הליכה ארוך במדבר. השביל החדש אף יחובר לנמל התעופה רמון, כך שמטיילים שינחתו במקום יוכלו לצאת לטיול ברגל ישירות משדה התעופה החדש.
למעשה, מדובר בשדרוג משמעותי ל"שביל הרי אילת" הוותיק, שחפף ברובו ל"שביל ישראל" (למעט חצי היום הראשון, שמסלולו חפף ל"שביל ישראל לאופניים"). כחלק מהקמת השביל החדש קוצר המסלול, שונה וחולק לשישה מקטעים – כל אחד מהם מיועד ליום שלם של הליכה, שבסיומו מגיעים לחניון לילה משודרג.
במסגרת הקמת השביל הוחלט על פיתוח שלושה חניוני לילה שבהם יוקצו לראשונה אזורי לינה שונים לקבוצות ולמטיילים עצמאיים – שחורת, נחל ברך והר יהורם שנפתח כעת. הם יצטרפו לחניונים קיימים שישודרגו (תמנע, חולות כסוי, ציחור עליון ובאר מילחן). ברשות הטבע והגנים מסבירים כי החניונים תוכננו כך שלא יהיו במרחק של יותר מ-20 ק"מ זה מזה.
כחלק מהשדרוגים, בחניונים יוצבו עוקבי מים לצורך מילוי בקבוקים – והמים שבהם יוחלפו כל שלושה ימים. כמו כן, יוצבו שירותי נסורת אקולוגיים כדי למנוע זריקת ניירות טואלט בשטח. עוד יוצבו מתקנים להבערת מדורות. הלינה בחניונים של רשות הטבע והגנים תהיה ללא עלות.
בהמשך יסומן לשביל תוואי נוסף באורך של 120 ק"מ, שנקרא כרגע "שביל הרי אילת – קהילות" או "שביל הרי אילת - הקיבוצים". בחלקו השביל יחפוף לשביל הראשי, אך בחלקים אחרים יתפצל ממנו ויוביל את המטיילים בסיומו של כל יום ההליכה אל אחד מיישובי האזור - שם הם ימצאו מלבד מיטה במקום לינה מסודר גם מסעדה, פאב או חנות מכולת, שירותי הדרכה, השכרת ציוד ותחבורה ציבורית. הלינה תתבסס על היישובים הבאים: נאות סמדר, קיבוץ לוטן, קיבוץ קטורה, שחרות, קיבוץ יוטבתה, קיבוץ אליפז, פארק תמנע, באר אורה, קיבוץ אילות והעיר אילת.
"שביל הרי אילת" חוצה את אחד האזורים הכי מיוחדים בארץ - הרי אילת עם נופי הרי אדום שמולם, אשר מעניקים למטיילים תפאורה מדברית ייחודית בארץ ובעולם. השביל מתחיל בנאות סמדר שבצפון הרי אילת, בהמשכו הוא עולה להרים שבמערב ויורד מהם דרך עמק ססגון אל הערבה שבמזרח, ומסתיים בשמורת האלמוגים שלחופו של הים האדום.
האזור מפורסם גם בגידולי התמרים ובחקלאות המדברית שבו, ואחד העוגנים המרכזיים לאורך השביל הוא פארק תמנע, שנמצא בערך באמצע הדרך ויכול לשמש מוקד להתחלה או לסיום של השביל למי שלא מעוניין בתוואי המלא. כחלק מפיתוח השביל הוקמו לאורכו גם כמה עמדות תצפית חדשות.
בתחילת כל מקטע יוצבו שלטים ועליהם מפת השביל, פרופיל גבהים והסבר על יום ההליכה. כמו כן, לאורך הדרך השילוט יהיה אינטנסיבי מהרגיל, ועל השלטים יצוין המרחק שנותר עד סוף היום. לצורך הנגשת המידע מוקם בימים אלו גם אתר אינטרנט ייעודי, שכבר בשלב הראשון יהיה גם באנגלית ובגרמנית.
מלבד "שביל הרי אילת", מוקם בימים אלו גם "שביל ים המלח" שייצא מערד, יתבסס על לינה בכפר הנוקדים ובחניון הלילה של מצדה, יעבור דרך בריכת צפירה ויסתיים בהליכה לאורך חופו של ים המלח. את שני השבילים תנהל רשות הטבע והגנים כחלק מהכניסה שלה לתחום הטיילות בתקופה האחרונה, ולראשונה מונה לכל שביל מנהל שתפקידו יהיה לדאוג לכל הדרוש – מילוי מי שתייה בחניוני הלילה, בטיחות, תחזוקה וניקיון, מענה למטיילים בשטח ועוד. במקביל, רכז תיירות וקהילה ברשות יפתח את הפעילות העסקית המקומית סביב השבילים ויחבר לנושא את הקהילות המתגוררת סמוך לתוואי.
"רק מעטים יכלו לטייל בשביל הזה"
שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, אומר כי ברשות רואים בטיילות "מרכיב חשוב בשמירת טבע. קידום הטיילות הוא גם מנוף כלכלי לאזור ומאפשר פיתוח של עסקים מקומיים". לדבריו, "תיירות מדבר זה טרנד חדש בעולם, והוא מקודם בארץ על ידי משרד התיירות. יחד לראשונה אנו מנגישים שביל שלא היה נגיש לתיירים קודם לכן. מעולם לא נעשה דבר כזה בארץ. עד היום, רק מעטים יכלו לטייל בשביל הזה, שדרש הליכה לאורך עשרות קילומטרים עם ציוד רב על הגב וכמות גדולה של בקבוקי מים מראש, במזג אוויר חם מאוד. באירופה אין מדבר מונגש, וזה מוצר תיירותי חדש באזור שאנחנו מספקים כעת".למעשה, מדובר בסנונית ראשונה מיוזמתו של שר התיירות יריב לוין להקים "שביל חוצה ישראל" – יוזמה שגררה ביקורת רבה מצד מטיילים מנוסים שקראו למשרד התיירות "לא לגעת במותג שביל ישראל ולא להפוך אותו לפוליטי". בהמשך הפכה היוזמה לתוכנית להקמת כמה שבילים, היסטוריים-תרבותיים ונופיים, שחלקם פוגשים את "שביל ישראל" הקיים בנקודות מסוימות. בין השבילים המתוכננים: שביל מרמת הגולן לכינרת, שביל מראש הנקרה לחיפה, "שביל מערבי" לאורך מישור החוף, "שביל מזרחי" דרך בקעת הירדן מרמת הגולן עד ים המלח, "שביל ישו" בגליל, "שביל עולי הרגל" מגוש דן לירושלים ו"שביל המנזרים" מירושלים אל בקעת הירדן דרך בנימין.
מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי אומר כי "מדינות רבות משקיעות משאבים לפיתוח שבילי הליכה ולשיווקם. משרד התיירות הוא שותף מרכזי בקידום תיירות שבילים בישראל בקרב קהלי יעד בינלאומיים, בהמשך לקידום תנועת התיירות הנכנסת משדה התעופה רמון. התשתית לשביל תיתן מענה הוליסטי לכל צורכי התייר – הן ברמת התיירות הבודדת והן ברמת התיירות הקבוצתית, החל משילוט, בטיחות, לינה, הסעדה ועוד". המשרד מגבש בימים אלו תוכנית שיווקית ייעודית לקידום "שביל הרי אילת", אשר תכלול בין היתר קמפיינים פרסומיים וקידום ברשתות החברתיות.
במשרד התיירות מוסיפים כי "בבסיס הפרויקט עומד הרצון להמשיך בפיתוח ובהרחבה של תרבות הטיולים בישראל והרחבת מורשתו של 'שביל ישראל' לרשת שבילים לאומית, אשר תחצה את ארץ ישראל לאורכה ולרוחבה ותהיה מנוע צמיחה כלכלי ליישובים שבקרבתה. רשת השבילים הורכבה על בסיס מיפוי רחב של מערכת השבילים הקיימת בישראל".
גלעד גבאי, מנהל מחוז דרום ברשות הטבע והגנים, מוסיף כי "תיירות המדבר מתפתחת עם השנים, והביאה אותנו להבנה שנדרש לשפר ולשדרג את תשתית הטיילות תוך שמירה על הנוף והטבע. במיזם שבילי טיילות בדרום, בהם 'שביל הרי אילת', מיפינו את מרחבי הטיילות המרכזיים באזור ואפיינו את הצרכים הנדרשים לשיפור הטיילות הרגלית בו".