החטאים המביכים של עולם התעופה
טיסה ליעד הלא נכון, דיילת וטייסים שיכורים ונוסעת שהתעוררה לבד במטוס. היום, כשיש אלפי טיסות יומיות גם חברות התעופה הגדולות ביותר לא חפות מטעויות. חזרנו אל המקרים המביכים ביותר שקרו בשנה האחרונה בעולם התעופה. עכשיו רק נשאר להחליט: האם לסלוח להן?
תעופה במבוכה: חברות תעופה, טייסים, צוותי אוויר וקרקע - כולם מיומנים להעביר עשרות ומאות נוסעים מהאדמה לאוויר וחזרה. ברוב המקרים נראה שהכל הולך חלק. בכל זאת מדובר בעסק רציני ולפעמים אפילו בעניין של חיים ומוות.
אבל בסופו של דבר ועד שהרובוטים יחליפו את כולנו, צריך לזכור שעדיין מדובר בבני אדם והם, כפי שאתם בטח יודעים, אינם חפים מטעויות. חזרנו אל הפדיחות הגדולות שקרו בשנה האחרונה, בתקווה לשנה חדשה נטולת טייסים שיכורים, טיסות ליעדים לא נכונים ואמרות גזעניות או פוגעניות.
נוסעי טיסת UP (מותג הלואו קוסט של אל על שמאז כבר הספיק להיסגר) לקייב הועלו להסעה הפנימית של נתב"ג לעבר המטוס, רק שהנהג הביא אותם למטוס הלא נכון, וכך הם עלו למטוס שעתיד היה להמריא לברלין במקום לקייב.
הנוסעים סיפרו שרק במקרה הם הבינו שהם במטוס הלא נכון, כשלפחות עשרה מהם עלו בטעות על הטיסה הלא נכונה. "הפכנו לתחנת אוטובוס, עולים על הקו הלא נכון", העיד אחד מהם. מאל על לא נמסרה תגובה בנושא.
בחודש מרץ האחרון טיסה של חברת WDL Aviation, חברת צ'רטר של הענקית בריטיש איירווייז, המריאה משדה התעופה לונדון סיטי לדיסלדורף שבגרמניה. רק שהמטוס נחת בטעות באדינבורו שבסקוטלנד במקום ביעדו המקורי.
הנוסעים המופתעים גילו היכן נחתו רק לאחר הנחיתה, כאשר הטייס בישר להם שהמטוס עומד לנחות באדינבורו, שרחוקה 800 ק"מ מהעיר הגרמנית. חלקם דיווחו שזיהו עיר אחרת כבר ממבט על מהמטוס.
לדברי דוברות החברה, הוגשה לצוות הטיסה תוכנית טיסה שגויה. אחת הנוסעות העידה שלקראת הנחיתה הטייס ביקש מכל מי שרוצה לנחות בסקוטלנד להרים יד, ושהם היו בטוחים שזאת בדיחה. לאחר המתנה מורטת עצבים של שלוש שעות וחצי, המטוס תודלק ולקח אותם ליעדם הסופי. סוף טוב - הכל טוב.
המקרה המביך הבא מגיע מחברת אייר ויסקונסין שארע לפני פחות מחודשיים. נוסעי הטיסה משיקגו לסאות' בנד שבאינדיאנה נדהמו לראות שהדיילת שיכורה לחלוטין. זה התחיל כשהדיילת ג'וליאן מרץ (49) התקשתה להקריא להם את הוראות הבטיחות לטיסה.
לפי ציוצי הנוסעים - כולם זיהו את מצבה של הדיילת שהשמיטה דברים מידיה, נפלה במעבר המטוס ואף נרדמה על מושב הדיילות לא פעם. הדיווחים סיפרו כי צוות ונוסעי הטיסה נאלצו לקשור את הדיילת למושב על מנת שלא תיפול לרצפה בפעם השנייה שזו נרדמה.
בסוף טיסת הבלהות הדיילת נעצרה, פוטרה ובהמשך נשפטה. חברת התעופה, ששותפה עם יונייטד איירנליינס הגדולה, נאלצה גם היא להתמודד עם המבוכה.
השוטרים שעצרו את הדיילת בנחיתת המטוס סיפרו כי יכלו להריח את ריח האלכוהול מפי הדיילת ושעיניה היו אדומות. בבדיקה שנערכה לה נמצא כי ריכוז האלכוהול בדמה היה פי 5 מהמותר לדיילות.
ואם כבר יונייטד, ימים בודדים לפני מקרה הדיילת השיכורה, נעצרו שני טייסים מאותה החברה בסקוטלנד. זאת לאחר שהטייסים נכשלו במבחן נשיפה לפני עליית הנוסעים למטוס. הטיסה מגלזגו לניו ג'רזי בוטלה בעקבות הגילוי שמנע תרחיש שיכול היה להסתיים באסון.
מקרה דומה קרה גם בשנה החולפת בטוקיו עם חברת ג'פאן איירליינס. הטייס קאטסושי ג'יטסוקאווה נתפס כשבדמו כמות אלכוהול גדולה - פי כמעט 10 פעמים מהמותר בחוק. לאחר שנהג ההסעה הריח ממנו את האלכוהול החליט לדווח על כך למשטרה. על ג'יטסוקאווה נגזרו 10 חודשי מאסר בפועל.
מכירים את הפחד להירדם בנסיעת רכבת או אוטובוס ולהתעורר לגמרי לבד בתחנה האחרונה? אז מה תגידו על להתעורר לבד במטוס אחרי שכולם יצאו ממנו? בחודש יוני האחרון זה בדיוק מה שקרה לנוסעת אייר קנדה.
טיפני אדמס עלתה על טיסתה הביתה מקוויבק סיטי לטורנטו, ונרדמה במהלך הטיסה, שאורכה 90 דקות. הדבר הבא שזכור לה הוא שהיא התעוררה במטוס חשוך, קר וריק, שעתיים לאחר שנחתה.
אדמס כתבה בדף הפייסבוק של החברה: "אני חושבת שיש לי חלום רע, כי ברצינות איך דבר כזה קורה?". זה לא הסתיים שם - כשאדמס ניסתה ליצור קשר עם מכרים ומשפחה גילתה שאין לה סוללה בנייד.
לבסוף היא מצאה פנס בתא הטייס והצליחה בעזרתו לאותת לאחד מאנשי התחזוקה של השדה, שהצליח להוציא אותה מהסיוט אליו נקלעה. מהחברה לא נמסרה תגובה בנושא, כשגורמים מטעמה רק אישרו את המקרה והבהירו שהוא תחת בדיקה.
אם תשאלו את בכירי חברת התעופה ההולנדית KLM, יש סיכוי שהם ירצו למחוק הרבה רגעים מהשנה האחרונה, או לפחות לבקש מחילה. זה התחיל בחודש יולי האחרון, כשדיילת החברה פנתה לנוסעת וביקשה ממנה לכסות את החזה שלה בזמן שהיא הניקה את התינוק שלה. לטענת הדיילת, הדבר הפריע לכמה נוסעים והם העירו על כך.
כמובן שהרשת לא נשארה חייבת ותגובת החברה שותפה ברחבי כל הרשתות החברתיות.
ואם כל זה לא מספיק, ציוץ נוסף של דף החברה בטוויטר, ממש כמה ימים לפני כן, עורר גם הוא סערה. בציוץ הוצגו תוצאות מחקרים שהראו כי נוסעים שיושבים במרכז המטוס הם בעלי הסיכויים הנמוכים ביותר לשרוד מקרה של התרסקות מטוס.
הציוץ הוסר מייד ובעקבותיו הגיעה התנצלות. חברת KLM התנצלה בכל שלושת המקרים: בנושא הישיבה במטוס אמרה כי מדובר במחקר שאינו משקף את דעת החברה.
בשני המקרים הנוספים הדגישה כי אין לה בעיה עם נוסעת שמניקה או עם בני זוג מאותו המין. עוד ציינה כי פתחה בבדיקה מדוע עובד החברה הגיב בתגובה כזאת שאינה משקפת את מדיניותה.