יקבי ברקן: כי כל אחד זכאי ליהנות מבקבוק יין טוב, בכל מחיר
יקב ברקן זוכה מדי שנה בפרסים בינלאומיים רבים ובמאות מדליות. ביקב הבינו את הפוטנציאל השיווקי הטמון בעובדה זו והשיקו כבר ב-2016 אסטרטגיה שיווקית שמבליטה את המסר – היקב הישראלי המעוטר ביותר בתחרויות יין בינלאומיות
בשיתוף Superbrands
יקב ברקן נולד בסוף המאה ה-19. הבעלות על היקב עברה מספר גלגולים לאורך השנים, כשבין השאר היה היקב בבעלות חברת תנובה, חברת המשקאות החריפים "סטוק" והגיסים-ייננים שמואל בוקסר ויאיר לרנר. השניים, חקלאים שייצגו את הכורמים בתהליך פשיטת רגל שעבר היקב, הרגישו חיבור מיוחד ליקב ולכרמים והחליטו לרכוש אותו בשעתו הקשה ולהחזירו לפעילות.
בשנת 2005 נכנסה חברת המשקאות טמפו כשותפה ביקב ולאחר שלוש שנים השלימה את רכישתו. בשנת 2012 הוקם במתחם החדש של יקבי ברקן ליד קיבוץ חולדה, המוקף כרמים, מרכז מבקרים חווייתי אליו מגיעים אוהבי היין, צופים בכרמים, עוקבים אחר תהליכי הייצור וטועמים את יינות היקב. מימיו הראשונים ולאורך כל הדרך, התמקד היקב בדבר החשוב ביותר - איכות הענבים, באמצעות זנים איכותיים שהגיעו מכל העולם וניטעו בכרמים של ברקן בכל רחבי הארץ.
יקב היושב בלב כרמיו, היא תפיסת העולם הבסיסית על פיה פועלים ביקבי ברקן. עקרון זה הפך לפילוסופיית חיים כללית ועסקית כאחת. הבעלות על הכרמים מאפשרת לקבוע ב-100% את דרך הגידול ומונעת ניגודי אינטרסים הקיימים לפעמים בין הכורם ליינן. העיקרון לפיו יין טוב מתחיל בגפן איכותית, מיושם ביקב במלואו.
יקבי ברקן הם הבעלים של למעלה מ-10,000 דונם כרמים בכל אזורי הגידול בארץ, בהם גדלים עשרות זני ענבים וכל זן מותאם לאזורי הגידול הטובים ביותר עבורו. הפריסה הארצית מאפשרת מגוון רחב ביותר של טעמים ואיכויות.
סדרות היין של יקבי ברקן
ביקבי ברקן מאמינים שכל אחד זכאי ליהנות מבקבוק יין טוב, בכל רמת מחיר, לכל אירוע ועבור כל צורך. לשם כך, מציע היקב שבע סדרות של יינות ישראלים ברמות מחיר שונות:
Superiuer - יין הדגל של ברקן. סדרת העילית Superieur היא פסגת ההישגים של ברקן בתחום ייצור היין ומציגה יינות מורכבים מהענבים המובחרים ביותר שהתיישנו בחביות האיכותיות ביותר במשך כ-20 חודשים.
Altitude - סדרת Altitude היוקרתית, מעניקה אפשרות ייחודית להשוואה בין שלושה יינות קברנה סוביניון מאותה שנת בציר שעברו תהליכי הכנה ויישון זהים ונבצרו משלושה כרמים בגבהים שונים. כל אחד מהיינות נקרא על שם גובה הכרם בו גדלו הענבים.
Special Reserve - הסדרה נוצרה מתוך החיפוש של יקבי ברקן אחר אזור הגידול הטוב ביותר עבור כל זן ענבים. היינות האדומים כוללים זנים אקזוטיים המתיישנים בחביות עץ אלון מובחרות, ואילו היינות הלבנים מתאפיינים ברעננות וארומה פירותית.
Assemblage - הסדרה מציעה מבט שונה על אזורי היין של ישראל, דרך תערובת ממספר זנים (בלנד) המביאים לכדי ביטוי את אופיים של אזורי הגידול. כל יין נקרא על שם הפסגה הגבוהה באזור שבו גדלו הענבים ששימשו ליצירתו: איתן, ריחן, צפית ועלמון.
Reserve - סדרת יינות זניים, המורכבים לרוב ממזיגה של יינות ממספר כרמים שונים. כל יין תוסס ומתיישן בנפרד, בעוד הייננים מבצעים טעימות תכופות המאפשרות להם ליצור תמהיל מדויק עבור כל יין.
Classic - סדרת יינות זניים קלאסיים המרכיבים את סל היינות האיכותיים ברוב המדינות יצרניות היין. סדרה מוכרת, אהובה ופופולרית בקרב צרכנים.
Premier - סדרה המציעה ללקוח יינות צעירים ומרגשים. יינות אלו פירותיים, קלילים ומהנים מאוד לשתייה.
הסביבה התחרותית
בשוק היין הישראלי פועלים מספר יקבים גדולים, החולשים על כ-80% מהמכר. לצידם עוד כ-10 יקבים מסחריים-בינוניים ועוד מאות יקבי בוטיק. בסך הכל, פועלים בישראל מעל 300 יקבים.
מכירות היין בישראל נחלקות לשני שווקים עיקריים: השוק ה"חם", שמאופיין במכירות של בקבוקים בערוצי הפצה כדוגמת חנויות יין ורשתות השיווק, והשוק ה"קר" שכולל מוקדי מכירה כמו מסעדות, בתי קפה וברים, שבהן נמכר יין בכוסות ובבקבוקים לשתייה במקום.
האתגרים השיווקיים
על מנת לספק מענה בסביבה התחרותית ובהיצע הגדול לחובבי היין בישראל, האתגר המרכזי של יקבי ברקן הוא המשך הבידול באמצעות חיזוק תפיסת האיכות והיוקרה של המותג, בעזרת מסר בולט ומיוחד שהמתחרים לא יכולים לנכס לעצמם. אתגר זה מתחדד לאור המגבלות במסגרת חוק האלכוהול, שאוסר על שילוב אלמנטים רגשיים בפרסום.
הפתרונות היצירתיים
המשך חיזוק תפיסת האיכות - ברקן הוא היקב הישראלי המעוטר ביותר בתחרויות יין בינלאומיות, וזכה במספר הגבוה ביותר של מדליות זהב וזהב כפול. ביקב החליטו למנף את נקודת החוזקה הזו והשיקו ב-2016 אסטרטגיה שיווקית תחת הסלוגן "היקב הישראלי המעוטר ביותר בתחרויות יין בינלאומיות". האסטרטגיה החדשה הוכיחה את עצמה, ומאז אותה השנה הציג יקב ברקן גידול בנתח השוק (על פי נתוני סטורנקסט) והגיע לעמדת הובלה בקטגוריה.
גם השנה המשיך היקב לפרסם תחת האסטרטגיה הזו, כאשר שיא הפעילות השיווקית מגיע בחגים פסח וראש השנה, עונות המכירה החזקות ביותר של שוק היין בישראל. לקראת כל חג, הובילו יקבי ברקן קמפיינים בכל אמצעי המדיה ובנקודות המכירה תוך הבלטת המסר, שיתופי פעולה מסחריים ופעילות בפסטיבלי יין ובאירועים.
דברים שלא ידעת על יקבי ברקן
- יקב ברקן הוא היקב הכורם הגדול בישראל.
- יקבי ברקן הוא יצואן היין הגדול בישראל-25% מתוצרת היקב מופנית לייצוא ל-45 מדינות בעולם, בהן ארה"ב, צרפת ורוסיה.
- במשך השנים בהן הוא פועל זכה היקב בלמעלה מ-360 מדליות בתחרויות יין בינלאומיות.