פיפ"א 20: הבנה טקטית אמיתית בכדורגל
הקושי והאתגר החדש שנוצרו בעקבות השינוי המהותי במשחקיות של פיפ"א - עשוי לעצבן שחקנים ותיקים, אבל זה בדיוק מה שהופך אותו למשחק מצוין
הגרסה החדשה של פיפ"א אולי נראית ונשמעת כמו קודמתה - אבל פיפ"א 20 רחוק ממה שהכרנו עד עכשיו, וטוב שכך. החדשות הטובות הן שכל הבעיות שהיו בפיפ"א 19 - בין אם מדובר על שוערים שהכל עובר להם בין הידיים, ובין אם אלה בלמים שמהירים יותר מהחלוצים שמולם - נפתרו במשחק החדש. זה לא אומר שפיפ"א 20 הפך בהכרח לטוב יותר - כי השינויים הביאו איתם בעיות אחרות, אבל בכל זאת בין שני המשחקים יש הבדלים ניכרים.
ההבדל הבולט הראשון הוא שפיפ"א 20 הוא משחק קשה יותר מקודמיו. קשה יותר לעבור שחקנים, קשה למסור ולהניע כדור, קשה להבקיע ובאופן כללי קשה לנצח. כישורי הפיפ"א שלכם משנים קודמות כבר לא יספיקו: המשחק הפך ריאליסטי יותר, איטי יותר, והוא מצריך סבלנות והבנה טקטית אמיתית בכדורגל כדי להכריע את היריב.
כל מה שחדש ומעניין בגיימינג - מחכה לכם ב-Gamey
גם גזרת התוכן עברה שינוי. במקום מצב המשחק "המסע" (The journey) שהתחיל בפיפ"א 17, קיבלנו את מצב ה"וולטה" - כדורגל רחוב. וולטה מכיל בתוכו סטורי מוד שניתן לסיים בכמה שעות בודדות, כשהסיפור, כצפוי, קיטשי וגנרי במיוחד. אבל וולטה מעניק לשחקנים גיוון בסוגי המגרשים ומצבי המשחק. הוא מוסיף לפיפ"א 20 נופך קצת אחר - קליל ומהיר יותר. אפשר לשחק אותו לבד, עם חבר על הספה, באונליין - מול חברים או זרים גמורים. המגוון רחב: מצבי משחק של 3 על 3 ועד 5 על 5; עם או בלי שוערים; עם או בלי קירות סביב המגרש. גם העובדה שגברים ונשים יכולים לשחק יחד באותו מגרש נותנת תחושת שוויון מעניינת. האם זה המוד שימציא את פיפ"א מחדש? התשובה היא לא, אבל בכל זאת טוב שהוסיפו אותו.
עוד תוספת מצויה בקטגוריית מצב הידידות אופליין, והיא כוללת שני מצבים חדשים - נוסף על מצב "חוקי הבית" מפיפ"א 19. הראשון נקרא Mystery Ball ("כדור מסתורי"), והוא מעניק למי שמחזיק בכדור נקודות בונוס על מסירות, בעיטות, דריבל ומהירות הכדור. אפשר להבחין בבונוס לפי צבע השובל שהכדור משאיר אחריו, כמו גם בפינה הימנית העליונה שבמסך.
המצב השני נקרא "קינג אוף דה היל", והוא די מעניין. הוא מאפשר לשחקנים לנסות להחזיק את הכדור בתוך ריבועים אקראיים הפזורים במגרש. כל זמן שהשחקן בפנים - מתמלא מד מאפס עד שלוש. כשיוצאים מהריבוע, המד מתחיל להתרוקן והמספרים יורדים. המספר הזה הוא בעצם שווי הגולים שתקבלו אם תבקיעו שער. כך לדוגמה, אם הצלחתם להחזיק את הכדור בתוך הריבוע עד שלוש, אבל עד שהגעתם לרחבת היריב והבקעתם גול המספר צנח לשניים - אז הגול שלכם יהיה שווה בעצם שני שערים. הייתם זריזים מספיק לכבוש כשהספרה עדיין עומדת על שלוש? קיבלתם לזכותכם שלושה שערים. זה מצב משחק נחמד, כי זה אומר שגם פיגור של 2:0 אפשר להפוך לניצחון על ידי גול אחד.
עוד תוספת נחמדה באותו הקשר של משחקי הידידות, היא הכנסתם של חוקי הבית לתוך מצב ה"אולטימייט טים" - מבלי שזה ישפיע על נתוני השחקנים כמו חוזים, כושר, פציעות ועוד'. בכלל, הממשק החדש של פיפ"א אולטימייט טים הפך הרבה יותר נוח ומזמין משהיה בעבר, ושחקנים שעד היום לא הצליחו להתחבר אל מצב המשחק הזה בגלל שהוא נחשב מסובך ומצריך השקעה, ימצאו את עצמם נשאבים לתוכו בניסיון לבנות את קבוצת החלומות.
הפסקול של פיפ"א 20 מעולה כרגיל, וניכר ש-EA הצליחו להמציא ז'אנר של שירי פיפ"א - כאלו שנשמעים כאילו נכתבו במיוחד בשביל המשחק. בהקשר הזה כדאי לשים לב לישראלי דניס לויד, שנכנס לפלייליסט של המשחק החדש עם השיר Wild west.
מערכת בניית השחקן החדשה, בין אם בקריירה, בוולטה, בפרו פלייר או ביצירת שחקן בהגדרות - הפכה נוחה לתפעול מאי-פעם, במיוחד בעובדה שאפשר להטעין את פניו של שחקן שכבר ערכתם בעבר, ובכך לחסוך זמן בבניית שחקן חדש.
ולמרות כל השמחה, לצערנו גם הפעם המפיצה EA שומרת על התדמית המפוקפקת, והיא שחררה את פיפ"א 20 עם כמות נכבדת של באגים - מה שהוליד די הרבה תלונות זועמות מוצדקות. כך לדוגמה, במצב קריירה, קבוצות פאר היו עולות לשחק עם הנוער ומפסידות לא מעט משחקים. בקריירה שפתחתי בסלטה ויגו - זה הסביר את המיקום הנמוך של קבוצות כמו ברצלונה וריאל מדריד בטבלה.
אבל בסופו של יום, יש הרבה מה לאהוב בפיפ"א 20. הקושי והאתגר שנוצרו בעקבות השינויים במשחק כנראה יעצבנו שחקנים ותיקים שהתרגלו בשנים האחרונות למשחקיות מסויימת, ועכשיו יצטרכו להתאים את עצמם למשחקיות החדשה - אבל זה בדיוק מה שהופך את פיפ"א החדש למשחק מצויין.
המשחק זמין לכל הפלטפורומות.
מחיר: 259 שקלים.