כביש הדמים בגבול עזה שגבה עוד שני קורבנות
כבר ב-2014 החליטה הממשלה לשדרג את כביש 232 שבו נהרגו ב-15 השנים האחרונות 44 בני אדם - שניים מהם הבוקר. השנה יצאו העבודות לדרך, אך התברר כי חלק מהתקציב כלל לא אושר. גורם במשרד התחבורה: "החלטות ממשלה הפכו להיות לא יותר מהודעה לעיתונות"
הכביש שבו אירעה הבוקר תאונה בין מונית למשאית עובר בכל גזרת עוטף עזה ולרוב נסגר בשל אירועים ביטחוניים ולא בגלל תאונות דרכים. יחד עם זאת, בממשלה בכלל ובמשרד התחבורה בפרט מכירים בבעיות התחבורתיות של הכביש ובשל כך הוחלט להשקיע בו כספים רבים על מנת לשדרגו.
כבר ב-2014 התקבלה בממשלה החלטה לשדרג את הכביש. העבודות יצאו לדרך השנה ועד כה בוצעו עבודות שיפור לאורך שמונה קילומטרים וחצי. במסגרת השדרוג הורחב קטע הכביש המדובר מנתיב אחד לכל כיוון לשני נתיבים, כשביניהם נבנתה הפרדה קשיחה. החלטת הממשלה הייתה לשדרג 45 קילומטרים בכביש הדמים, אך באחרונה התברר כי חלק מהתקציב הנדרש לכך כלל לא אושר.
"ההחלטה היא חסרת משמעות"
"החלטות ממשלה הפכו להיות לא יותר מהודעה לעיתונות, משום שההחלטה היא חסרת משמעות אם לא ניתן עבורה התקציב המתאים", אמר ל-ynet גורם במשרד התחבורה. לפי גורם אחר, אי היציבות הממשלתית בשנה החולפת הובילה לכך שרק 200 מתוך 250 מיליון השקלים שאושרו לסלילת שדרוג הכביש אכן הועברו. בשל כך מעוכבות עבודות שכבר אושרו לביצוע.
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת "אור ירוק" אמר: "כביש 232 ידוע ככביש דמים ולכן בשנת 2014 הממשלה החליטה להקצות 250 מיליון שקלים לשיפור התשתית בכביש, פעולה שעד כה לא בוצעה במלואה והייתה יכולה לחסוך את חייהם של אזרחים רבים. מדובר בכביש צר ומפותל ללא גדר הפרדה שתמנע תאונות חזיתיות וכמו כן הכניסות והיציאות ליישובים כמעט ואינן מוסדרות ומסכנות בכל יום את התושבים.
"מעבר לתשתית הרעועה, בכל יום נוסעות בכביש אלפי משאיות כבדות אשר עושות את דרכן למעבר כרם שלום ולכן מדובר בציר תנועה מרכזי שמזמן כבר היה חייב להיות מטופל באופן מקיף כדי לצמצם את מספר התאונות הרב. ברור שייהרגו בכביש הזה אנשים, מדוע לחכות ורק אחרי התאונות לטפל? חייבים להרחיב את הכביש לשני נתיבי נסיעה עם הפרדה בין הנתיבים וחייבים להסדיר את הכניסות והיציאות מהיישובים כדי למנוע את ההרוג הבא, אסור לקצץ בכסף שמופנה להצלת חיי אדם".
ברקע הדברים יצוין כי שר התחבורה הקודם ישראל כץ פעל לטפל בבעיית המשאיות שחולפות בכביש מדי יום. לפני כשנה הוחלט לאסור תנועת משאיות וכלי רכב כבדים מעל 12 טון בשלושה צירי תנועה מרכזיים שמובילים למעבר כרם שלום וממנו בין 07:30 ל-09:00 בבוקר ובין 15:30 ל-16:30 אחר הצהריים.
התאונה הבוקר אירעה בצומת איבים. הצעיר והמלווה שנהרגו נסעו במונית בדרכם למוסד החינוכי. נהג המונית נפצע באורח בינוני ואילו נהג המשאית לא נפגע. לפי החשד, נהג המונית שהגיע מכיוון צפון פנה שמאלה מבלי לתת זכות קדימה למשאית - והתנגש בה.
לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מתחילת השנה נהרגו בכבישים 260 בני אדם. מניין ההרוגים בתקופה המקבילה אשתקד עומד על 235.