שתף קטע נבחר

מטופלי קנאביס רפואי מתלוננים: "מקבלים מנות מופחתות"

מטופלים טוענים כי שלוש חברות הקנאביס הרפואי לא מספקות את מלוא הכמות הנדרשת להם בהמלצת רופא. מטופל: "מחזיקים את התרופה שלנו בת ערובה". בחברות טוענים: "אנחנו פועלים על פי הוראות משרד הבריאות"

שלוש חברות המספקות קנאביס רפואי חדלו לספק את מלוא המינון של התרופה למטופליהם במהלך החודשים ספטמבר ואוקטובר. מבדיקת ynet עולה כי חברת בטר סיפקה במהלך חודש ספטמבר רק עד 30 גרם קנאביס רפואי בחודש, גם אם המטופל היה זכאי ליותר מכך בהמלצת רופא.

 

החברה הבטיחה ששארית המלאי יסופק בחודש שלאחר מכן (אוקטובר), אבל עד עתה המטופלים טרם קיבלו את השלמת המינון. בנוסף לכך, במהלך חודש אוקטובר החברה כלל לא סיפקה קנאביס למטופליה והפנתה אותם לבתי המרקחת וזאת למרות החלטת בג"ץ שקבע לאחרונה, להמשיך באסדרה הישנה עד סוף מרץ 2020.

 

קנאביס (צילום: shutterstock)
לא מספקים את מלוא המינון הדרוש. קנאביס רפואי(צילום: shutterstock)

 

קיראו עוד:

התפטרויות בכירים ומחסור בחומר: פארסת רפורמת הקנאביס בשיא

המחסור בירוק: האנשים שנוסעים חצי מדינה בשביל קנאביס רפואי

ליצמן למגדלי הקנאביס: שחררו המוצרים לבתי המרקחת - ולא, רישיונכם יישלל

נזקי רפורמת הקנאביס: בן ה-8 לא מפסיק לפרכס

בשורה למטופלי הקנאביס: יוגבל התשלום לרופא לחידוש רישיון

 

חברת בטר היא לא היחידה. גם חברת שיח מסרה בחודש אוקטובר הודעה למטופליה שלא תספק יותר מ-30 גרם קנאביס בחודש. כך נוצר מצב בו מטופלים שילמו את מלוא הסכום עבור כמות הקנאביס הרפואי לה הם זכאים, אך לא קיבלו את מלוא האספקה. לטענת המטופלים לא נמסרה להם הודעה האם ומתי יקבלו את ההפרש.

 

החברה השלישית, imc, גם היא הודיעה למטופליה שלא תספק קנאביס במסגרת האסדרה הישנה במהלך חודש אוקטובר בכלל, וזאת כאמור לכאורה בניגוד להחלטת בג"ץ. יש לציין שלטענת החברות הדבר נעשה בהנחיית משרד הבריאות.

 

לידי ynet הגיעו עדויות כי בכוונת מטופלים להגיש תביעות בגין המחסור באספקה נגד החברות היצרניות ומשרד הבריאות. בכתבה שפורסמה אמש במגזין קנאביס נחשף מקרה ראשון בו תבע מטופל את חברת שיח בסכום של עד 33,500 שקלים. בנוסף, בימים אלה הוגשו לכל היצרנים והספקים מכתבי התרעה לפני תביעה מטעם עמותת הקנאביס הרפואי במסגרת הדיונים בעתירה לבג״ץ.

 

מהי הרפורמה החדשה בתחום אספקת הקנאביס הרפואי?

 

 

"מחזיקים את התרופה שלי כבת ערובה"

מטופלי החברה טוענים כי כאשר הם מנסים ליצור קשר עם המוקד הטלפוני הם אינם נענים לאורך שבועות ארוכים וכך נותרו ללא תרופה בכלל. נוצר מצב בו מטופלי הקנאביס הרפואי לא מקבלים את הטיפול הרפואי לו הם זכאים על אף שהינם חולים שמבחינת מערכת הבריאות נמצאים במצבים הבריאותיים הקשים ביותר, שכן קנאביס ניתן רק כ"טיפול קו אחרון", כלומר רק לאחר שכל הטיפולים והתרופות הקונבנציונליות כשלו.

 

אלה מהם שעברו לאסדרה החדשה, אל בתי המרקחת, לא מוצאים את התרופה עקב מחסור בחנויות, ואם מוצאים נאלצים לשלם סכומים גבוהים בהרבה, עד פי 4 ויותר לעומת האסדרה הישנה.

 

משה, שאשתו חולה אונקולוגית, ומתמודדת עם כאבים קשים, סיפר כי "כל חודש במשך למעלה משנתיים אנחנו משלמים 370 ש"ח ומקבלים את הכמות שמגיעה לנו, אך לפני שלושה שבועות הגיע השליח של חברת בטר, גבה את הסכום המלא, ואמר שאין מספיק חומר, ולכן הפעם נקבל רק 20 גרם בעוד שמגיע לנו 50 גרם בחודש.

 

"עד היום לא קיבלנו את ההפרש למרות ששילמנו את הסכום המלא. נכון לעכשיו אי אפשר ליצור קשר עם בטר ויש שם מענה קולי ולא חוזרים לאף אחד. יש עוד אלפי מטופלים שלא קיבלו את האספקה שלהם. זו שערוריה. לא ברור לאן חברת בטר נעלמו ולא ברור איפה הם מחביאים את החומר שלהם.

 

"הלכתי להוציא רישיון חדש דרך מרפאת הכאב בבית החולים בילינסון בו אשתי מטופלת אך לא ברור מי יספק לי את החומר. לאשתי יש כאבי תופת כי זה סרטן העצמות, ואני לא רוצה שהיא תיקח מורפיום והחוסר בקנאביס גרם לה לכאבים חמורים".

 

אריאל קשת, מטופל נוסף של חברת "בטר" הסובל מכאבים כרוניים קשים אמר בשיחה עם ynet: "אני מקבל 90 גרם לחודש. קיבלתי הודעה שהשליח יגיע עוד חצי שעה אבל כמה דקות לאחר מכן קיבלתי הודעה שהשליח מבוטל וכך יצא שלא קיבלתי את האספקה. בחברה אמרו לי שהם מסכימים לחזור להביא לי את המשלוח בתנאי שאעבור לרפורמה החדשה.

 

"חשוב לציין שאם אני אעבור לרפורמה החדשה, אני אשלם על כל האספקה בסביבות ה-1,500 שקל. זה להחזיק את התרופה שלי כבת ערובה. אם אני לא מטופל בקנאביס יש סיכוי מאוד גדול שהזיהום בגוף שלי יתפשט".

 

  ( )
אריאל קשת. "מחזיקים את התרופה שלי כבת ערובה"

 

נועם סוויסה בן 28 חולה פיברומיאלגיה וקיבל גם הוא אספקה חלקית מחברת שיח, מספר: "הלכתי לקחת את האספקה מאברבנאל, שילמתי את הסכום המלא וקיבלתי 20 גרם במקום 30 גרם. ניסיתי להסביר להם שזה קריטי בשבילי הם אמרו לי שאדבר עם משרד הבריאות. לא קיבלתי את הזנים שאני מקבל בדרך כלל ולא נותרה לי ברירה אלא להתארגן בשוק האפור. בן אדם שצריך את התרופה שלו ישיג אותה".

 

קרולין רופא, בת 49 הסובלת מדלקות פרקים כרוניות קשות ומטופלת של חברת שיח, ומקבלת לחודש 40 גרם סיפרה: "בדרך כלל אני מקבלת שלושה סוגי זנים. לפני כשבועיים קיבלתי הודעה יום לפני שהשליח היה אמור להגיע שישנה בעיה באספקה ושאני לא אוכל לקבל את המינון והזנים שאני מקבלת מדי חודש, וכך יצא שקיבלתי 30 גרם של תפרחת מסוג אחד במקום 40. אני נגמלת ממורפיום ובמקום שיעזרו לי הם מביאים לי פחות מהחומר. אני מנסה להתקשר אליהם והם לא עונים ואין עם מי לדבר אין למי לפנות".

 

קרולין רופא. "אין לי אל מי לפנות" ( )
קרולין רופא. "אין לי אל מי לפנות"

 

ניקול אוחנה בת 62 שסובלת מכאבים כרוניים ומטופלת מזה שנתיים בחברת IMC חקלאות אמרה: "קנאביס רפואי זה הדבר היחיד שעוזר לי לכאבים. אני מקבלת 30 גרם בחודש אבל בחודש אוקטובר לא קיבלתי את האספקה, וכבר חודש ימים אני מתקשרת לבזלת, שמהם אני מקבלת את התרופה והם לא עונים. התשובה היחידה שיש על הקו זה שהלקוח שלפניך מקבל את הטיפול הדרוש.

 

"הבת שלי תיאלץ להתארגן באופן לא חוקי כדי להשיג לי את התרופה כי אין לי ברירה אחרת, אני סובלת מכאבים קשים. לא ברור איפה התרופה שלי נעלמה. הם רוצים שנעבור לרפורמה החדשה ושנשלם מחיר גבוה על התרופה. מקצבה של 3,200 שאני מקבלת אני משלמת 470 שקל על התרופה ועכשיו הם רוצים שאני אשלם בין 500 ל-600 שקל. מאיפה אני אביא את הכסף?".

 

 ניקול לחיאני. "אין לי ברירה אלא להשיג את התרופה באופן לא חוקי" ( )
ניקול לחיאני. "אין לי ברירה אלא להשיג את התרופה באופן לא חוקי"

 

תגובות

חברת שיח מסרה בתגובה: "חברת שיח מחויבת לפעול על פי האסדרה שנקבעה. אנו מצרים על הקושי אשר נגרם לחלק מהמטופלים בתקופת המעבר שבין האסדרה הישנה לחדשה, ופועלים כדי להקל עליהם. לפנים משורת הדין וכפי שהודענו לכל המטופלים שלנו, אנו עושים כל מאמץ לספק להם, ולו באופן חלקי, קנאביס רפואי בהתאם לכללי האסדרה הישנה וזאת עד לגמר המלאי הקיים. אנו עומדים תמיד לרשות המטופלים ומסייעים להם גם בהנפקת רישיון לפי האסדרה החדשה למי שטרם מחזיק באחד".

 

מחברת IMC נמסר: "בעקבות הנחיית משרד הבריאות האוסרת על מפעלי הייצור לקבל ולייצר חומרים באסדרה הישנה החל מתאריך 1.9.2019, אין באפשרות המגדלים לייצר את המוצר באסדרה הישנה. כמו כן, המלאים באסדרה הישנה שהיו מיועדים לחלוקה למטופלים, נתפסו בידי היק”ר, ו-30% מהם הועברו לבתי המרקחת. החברה החלה ב-01/10 לנפק את מוצריה בתהליך GMP בלבד כפי שנדרש ממנה ע”י משרד הבריאות דרך בתי המרקחת באמצעות רישיונות חדשים ומרשמים. לחברה קיים מענה טלפוני הפועל באופן רציף בין השעות 9 -16 וניתן גם לפנות דרך המייל. אנו נמשיך לפעול על פי הנחיות הרגולציה ונעשה ככל שביכולתנו לסייע למטופלים לבצע מעבר להסדרה חדשה בנוהל זריז ומהיר ככל הניתן".

 

מחברת בטר נמסר: "כל הלקוחות של החברה קיבלו את כל המינון במהלך ספטמבר, חלק מהלקוחות קיבלו רק חלק מהמינון (בעקבות ההסגר שהטיל משרד הבריאות על המוצרים) כאשר במהלך החודש האחרון השלמנו לכולם את המינון החסר ללא יוצא מן הכלל. יתכן וחלק קטן מאוד עדיין לא קיבל השלמה וחברת פנקסיה קיבלה הוראה להשלים לכולם ללא יוצא מן הכלל זאת למרות העלויות הנוספות שכרוכות בכך. יש עומסים כבדים אצל חברת פנקסיה, הם עובדים סביב השעון להכשיר נציגים נוספים על מנת שיוכלו לעמוד בעומס, במקביל חברת בטר עונה וחוזרת אל כל הלקוחות לפי סדר הפניות, גם במייל וגם טלפונית, בהחלט יש עומס. חברת בטר ממשיכה לספק על פי הוראות הבג"ץ את מוצרי ההסדרה הישנה עד גמר המלאי.

 

"בנוסף, ישנם מוצרים שקיבלנו אישור למכור תחת אסדרת ביניים במחירי ביניים (לבעלי רישיונות אסדרה חדשה בלבד). בטר, מהחברות הגדולות והוותיקות בישראל, המטפלת בכ-6000 מטופלים, פועלת על פי חוק ובהתאם לכללים והנחיות של משרד הבריאות. שוק הקנאביס הרפואי עובר רגולציה מסובכת ורגישה. הרגולציה החדשה הכתיבה סטנדרטים ותקנים מחמירים לגידול, ייצור, הפקה והפצה של טיפולי הקנאביס הרפואי. תקנים מחמירים אלה מחייבים בין היתר ביצוע בדיקות מעבדה מקיפות, הקרנות, הפקת אריזות חדשות, ייצור ארוך יותר ויקר יותר משמעותית מבעבר. צוותי השירות של בטר פועלים במסירות רבה למען המטופלים, ועושים לילות כימים על מנת לעמוד בדרישות וההנחיות המשתנות".

 

מחברת בזלת נמסר בתגובה: "מוקד החברה פעל, פועל וימשיך לפעול באופן רציף ולהעניק מענה למטופלים. על פי הוראות משרד הבריאות, בזלת מחויבת כעת לספק קנאביס רפואי מהאסדרה הישנה למטופלי קנדוק בלבד, וכך היא עושה. יחד עם זאת, רק במהלך חודש אוקטובר התקבלו במוקד החברה למעלה מ-100 אלף פניות של מטופלים ובני משפחותיהם - ומתוך דאגה כנה לצרכיהם ולמצבם הבריאותי ועל אף שמרביתם כלל אינם משויכים לבזלת על פי חוק – הם קיבלו מענה וסיוע.

 

"מבדיקה שערכנו עולה כי 23 מטופלים בלבד לא קיבלו את מלוא הכמות שהם אמורים היו לקבל לפי האסדרה הישנה, זאת מאחר והחומר אזל מהשוק. לפנים משורת הדין, מחר בבוקר תבקש בזלת אישור מיוחד ממשרד הבריאות להעניק לאותם מטופלים קנאביס רפואי מהאסדרה החדשה על חשבונה. יודגש, שכמפעל המחזיק ברישיון GMP, חל על בזלת איסור מוחלט לייצר חומר לפי האסדרה הישנה. הוראת בג"ץ על הארכת הרישיונות של האסדרה הישנה פשוט איננה רלוונטית כל עוד משרד הבריאות כרגולטור אוסר על ייצור החומר". 

 

מחברת פנאקסיה נמסר: "המוקד בעומסים גבוהים עקב השילוב של ימי עבודה מועטים בחודש החגים, והרבה שאלות מטופלים עקב המעבר לאסדרה החדשה. אנחנו מטפלים בפניות לקוחות בטלפון, והכפלנו את כמות הנציגים על מנת לענות לכל הפונים. אנו מטפלים בפניות גם במייל וואטסאפ, וממליצים לפנות לתיבת מייל service@panaxia.co.il.

 

"מדובר בתקופה מאוד מאתגרת בשל שינויי הרגולציה, המטופלים חשובים לנו מאוד ואנחנו עושים כל מאמץ שניתן כדי לספק להם את המוצרים. בהתאם להוראות משרד הבריאות, החל מיום 1.9.2019 חל איסור לייצר מוצרי אסדרה ישנה, ולכן איננו יכולים לחדש מלאים. לפיכך חלק ממוצרי האסדרה הישנה אזלו לגמרי, ואילו אלה הקיימים יחולקו עד גמר המלאי. יצויין, כי אנו מכבדים את כל הרישיונות הישנים בכפוף לזמינות במלאי ומסייעים לכל לקוחותינו לקבל רישיון חדש במקביל להמשך אחזקתם ברישיון הישן, על מנת שנוכל לספק להם מוצרי אסדרה חדשה".

 

ממשרד הבריאות טרם הועברה תגובה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
קנאביס רפואי. לא מסופק למטופלים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים