כחול לבן, מגן דוד וסמל המדינה: ה"אייר פורס 1" הישראלי נחשף במלואו
תמונות בלעדיות: שלוש שנים לאחר שנחת בישראל, מטוס הבואינג 767 שעתיד לשרת את ראשי הממשלה והנשיאים הוצא ביומיים האחרונים להרצת מנועים. בימים הקרובים צפוי המטוס, שעל גופו הכיתוב "מדינת ישראל", לערוך טיסת ניסוי ראשונה. צפו בסרטון המתעד אותו בשלמותו לראשונה
ה"אייר פורס 1" הישראלי נחשף במלואו לראשונה: שלוש שנים לאחר שנחת בישראל מטוס ה"אייר פורס 1" הישראלי, שעתיד לשרת את ראשי ממשלות ישראל ונשיאי המדינה, נחשפות הבוקר (יום ב') ב-ynet תמונות בלעדיות של המטוס השלם, ועליו מתנוסס הכיתוב "מדינת ישראל". זאת, לאחר שאתמול תועד לראשונה זנבו של המטוס. צפו בתמונות הבלעדיות ובסרטון.
המטוס, מסוג בואינג 767 שנבנה בימים אלו בחטיבת המטוסים של התעשייה האווירית סמוך לנתב"ג, יצא הבוקר זה היום השני ברציפות להרצת מנועים - והפעם נתפס במלואו מול עדשת המצלמה. המטוס נצבע בצבעי דגל הלאום, כחול ולבן - חלקו העליון של המטוס נצבע בצבע כחול וחלקו התחתון בלבן. ה"אייר פורס 1" מעוטר במגן דוד גדול בזנבו ועל גופו הכיתוב "מדינת ישראל" בעברית ובאנגלית כשסמל הלאום מופיע ביניהם. פס אפור מפריד בין חלקי המטוס הצבועים בכחול ולבן.
בימים הקרובים צפוי המטוס לערוך טיסת ניסוי ראשונה. בגלל סודיות הפרויקט, היום ואתמול נערכות בדיקות הרצת המנועים בשעת בוקר מוקדמת, כדי שכמה שפחות מעובדי נמל התעופה והמפעלים הסמוכים יחשפו אליו. עובדי חטיבת המטוסים של התעשייה האווירית תועדו ביומיים האחרונים בזמן בדיקה זו למטוס שמעורר שיח רב עוד לפני שנכנס לשירות.
מאז אתמול משדר המטוס בטכנולוגיית ADS-B, דבר שמאפשר לחובבי תעופה לזהותו בתוכנות מעקב אחרי מטוסים כדוגמת FlightRadar24. יש לציין כי בזמן אמת, הטייס יכול לכבות את שידורו העצמי, כדי למנוע מעקב שכזה. העובדה שהמטוס כבר צבוע ומערכות השידור פועלות מעידות כי בניית המטוס נמצאת כבר בשלב מתקדם ביותר.
בחודש מרץ האחרון, נחשפו ב-ynet תמונות בלעדיות של המטוס טרם צביעתו, דבר שגרר אין ספור השערות והערכות לגבי עיצובו העתידי. המטוס עצמו נחת בישראל מאוהיו שבארצות הברית ב-22 ביולי 2016 ומאז נעלם מהמאגרים התעופתיים. במשך שנים רבות פעל בשירות חברת התעופה האוסטרלית "קוואנטס", ובימים אלו מציין 19 שנים לטיסתו הראשונה. באוסטרליה נחשב המטוס לאחד האחרונים מדגם 767 ששירתו בחברה, שמזוהה בעיקר עם דמות הקנגורו שמעטרת את זנבות מטוסיה.
ב-2003 הוחכר המטוס למשך שלוש שנים לחברת התעופה "אוסטרליאן איירליינס". לאחר מכן שב לשירות ב"קוואנטס" עד שיצא משירות עקב הצטיידות החברה במטוסי איירבוס A-330 חדישים וחסכוניים בדלק. בינואר 2016 נרכש המטוס על ידי חברת המטען האמריקנית CAM שתכננה להסב אותו למטוס מטען ואף רשמה אותו ברשות התעופה האמריקנית, אולם בשנה שעברה מדינת ישראל רכשה ממנה את המטוס.
בפברואר האחרון פורסם כי מבקר המדינה דאז, השופט בדימוס יוסף שפירא, יבדוק את תהליכי קבלת ההחלטות לרכישת המטוס. בין השאר הודיע אז המבקר כי יבדוק את המידע שנאסף קודם להחלטה לרכוש את המטוס שעלותו הכוללת מוערכת ביותר מחצי מיליארד שקל, כולל את כל הליך קבלת ההחלטות שהוביל להחלטה הסופית.
הקבינט אישר תקציב של 729 מיליון שקל באוגוסט 2015 לטובת המטוס: תקציב הרכישה וההקמה היה אמור לעמוד על 393 מיליון שקל, ותפעול ותחזוקת המטוס על 336 מיליון שקל לחמש שנים. הסכום הכולל אושר שנה בלבד לאחר שמשרד האוצר העריך את העלות ב-175 מיליון שקל בלבד.
בגרסת המטוס שיותאם לראש הממשלה יותקנו 116 מקומות ישיבה, חלקם מושבי מחלקת עסקים, במקום התצורה המקורית שכללה 221 מקומות במחלקת תיירים ו-30 מושבים במחלקת עסקים.