שתף קטע נבחר
 

השביתה נמנעה: המדינה העבירה 320 מיליון שקל לתחבורה הציבורית

בדיון מרתוני בוועדת הכספים של הכנסת, הוחלט להעביר את הסכום בעיקר עבור שכר לנהגי חברות האוטובוסים - שאיימו בשביתה

 

תזכורת: מה הפתרון למצב התחבורה הציבורית בישראל? צפו בפאנל באולפן ynet ערב הבחירות באפריל    (צילום: רן דיקשטיין)

תזכורת: מה הפתרון למצב התחבורה הציבורית בישראל? צפו בפאנל באולפן ynet ערב הבחירות באפריל    (צילום: רן דיקשטיין)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

מנעו שביתה: המדינה תעביר סכום של כ-320 מיליון שקל לטובת שכר הנהגים של התחבורה הציבורית, כך החליטה בצהריים (ג') ועדת הכספים של הכנסת.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

הסכם קיבוצי לנהגי מטרופולין: השכר יטפס ל-46 שקל לשעה

הסכם גם בחברת קווים: שכר הנהגים יוכל להגיע ל-60 שקלים בשעה

הסכם גם לנהגי דן: ישתכרו מינימום של 44 שקל לשעה

 

ההחלטה על העברת הסכום מגיעה לאחר שביום ראשון השבוע קיימו נהגי החברות מחאה, שבה תכננו לנסוע באיטיות ממחלף שפירים לכיוון קריית הממשלה בירושלים. אולם, הנסיעה נעצרה אחרי כמה קילומטרים בידי המשטרה. חברות האוטובוסים הפרטיות אף איימו כי אם הכסף לא יועבר הם יפתחו בשביתה מ-3 בנובמבר.

אוטובוסים (צילום: תומריקו)
הביקוש לנהגי אוטובוסים עולה - והתנאים בהתאם(צילום: תומריקו)
  

האיום בשביתה החל ב-10 באוקטובר, אז הודיע אגף החשב הכללי לחברות כי עקב הגירעון הם מקצצים 20% מדמי הסובסידיה הנדרשת להפעלת התחבורה הציבורית לחודש אוקטובר. בנוסף ציינו באגף כי "הקופה ריקה", וכי כרגע אין תקציב למימון התשלום עד לסוף השנה. לדברי הנהגים, 20% שקוצצו מהווים את התשלומים לספקים, את שכר העובדים ובתוך כך גם את שכר הנהגים. על כן החברות נקלעו למשבר, שעלול לגרום לצמצום שירותי התחבורה הציבורית בישראל, לדבריהם.

 

ההעברה בסך כולל של 320 מיליון שקל, כאמור, כאשר 250 מיליון שקל מתוכם מיועד עבור עדכון שכר הנהגים בענף, והפחתת שעות עבודה השבועיות של הנהגים. זאת על רקע מחסור חמור בנהגים, אשר לא מאפשר את הרחבת השירות כנדרש. יתרת התקציב נועדה להכשרת נהגים, במטרה לפתור את סוגיית המחסור בנהגים.

  

בחברות מדגישים כי סכום של 60 מיליון שקל ישמש להשלמת הסכום שקוצץ באוקטובר, והיתר ישמש למימון התשלום לחודש נובמבר הנוכחי. על מנת להשלים את התשלומים עד לסוף השנה, הממשלה תצטרך לאשר 660 מיליון שקל נוספים עבור החברות בהמשך.

 

"בשלב זה - השביתה בוטלה"

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, אמר במהלך הדיון כי למרות שנטען שהוא לא מעביר את הכספים ותוקע אותם בוועדה, ההחלטה על העברה התבצעה: "אני שמח שהמשבר מקבל מענה".

 

שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', הודיע לחברי הוועדה כי שר האוצר יחתום כבר היום על ההעברה: "זה האתגר של משרד התחבורה כדי לשרת את אזרחי ישראל. חסרים לנו היום 3,000 נהגים בתחבורה הציבורית, חסרים לנו כלים, חסרים לנו נהגים, צריך ליצור אטרקטיביות במשרה. אנחנו משפים את החברות המפעילות כי הנהגים מקבלים יותר".

 

בפורום התחבורה הציבורית נשמעו מרוצים אך לא מסופקים: "לאור ההחלטה ועל מנת להימנע מפגיעה בנוסעים, החברות החליטו בשלב זה שלא להשבית את שירותי התחבורה הציבורית ב-3 בנובמבר.

 

"יחד עם זאת, האישור אינו מבטיח למפעילות האוטובוסים את קבלת התשלומים במלואם עבור חודשי נובמבר ודצמבר, באופן שיאפשר המשך הפעלה תקינה של התחבורה הציבורית בישראל. אם הסכומים לא יעברו - המצב עשוי לחזור לקדמותו והחברות יאלצו שוב בלית ברירה לצמצם את שירותיהן".

 

ארגון נהגי האוטובוסים בישראל, ההסתדרות הלאומית ופורום החברות הציבוריות הפרטיות מסרו בתגובה להחלטה כי "רק שיתוף פעולה בדקה ה-90 של ההסתדרות הלאומית, ארגון נהגי האוטובוסים בישראל ופורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות הציל מפת לחם אלפי הנהגים ששכרם עמד על קרן הצבי. קיצוץ עצום של מיליוני שקלים עמד לצאת לדרך ורק התערבות מהירה מנעה זאת. נהגי האוטובסים בישראל אינם כלי שרת בידיהם של אף אחד. אנו נמשיך לעמוד לצדם, להילחם עבורם ולהמשיך להביא הישגים משמעותיים לענף התחבורה הציבורית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים