מקליקים ורוכשים: הרגלי הצריכה שלנו
הישראלים מוכנים להוציא סכומים ניכרים על מוצרים ברשת בתמורה למחיר טוב, משלוח מהיר ומוצר איכותי. כך אנו קונים
בשיתוף שופרסל אונליין
חודש נובמבר כבר פה ואיתו מגיעה גם קדחת הקניות השנתית ברשת שמלווה אותו, עם שלל מועדים מיוחדים המציעים מגוון מבצעים והנחות אטרקטיביים במיוחד.
חג השופינג: חודש הקניות יוצא לדרך
בשנים האחרונות הצרכן הישראלי, אשר ידוע כאחד שלא מתפשר על הקנייה שלו, הפך למומחה לקניות ברשת: ישראלים רבים מתכוננים במרץ לימים כמו בלאק פריידיי ויום הרווקים הסיני – בודקים, משווים, ודואגים שחלילה לא יצאו מופסדים. התמורה למחיר מהווה כאן ערך עליון ומשרתת את האינטרסים של הצרכן והחברות המסחריות יחד, כך שכולם יוצאים מורווחים.
במסגרת דו"ח הסחר המקוון של ישראל, שנערך עבור שופרסל בידי מכון גיאוקרטוגרפיה באוקטובר 2019, נבדקו הרגלי הצריכה של הישראלים בקניות ברשת. התוצאות לפניכם.
בשנת 2019 הצרכן הישראלי קונה יותר ברשת באופן מובהק. 37.7% מהנשאלים בסקר השיבו בחיוב כי בשנה האחרונה ביצעו יותר קניות ברשת מהשנה שקדמה לה. יתר על כן, 25.5% מהנשאלים ענו כי ביצעו יותר קניות באופן משמעותי מאשר התקופה המקבילה אשתקד. עוד נמצא כי 23.5% ביצעו קניות באופן דומה לשנה הקודמת, כאשר רק 2.2% ענו כי ביצעו פחות קניות בהשוואה לשנה הקודמת.
המחיר עדיין מהווה פקטור חשוב בבחירת אתר לקנייה אונליין. 69.7% מהנשאלים ענו כי מחיר זול הוא הגורם העיקרי שמניע אותם לבצע את הקנייה באתר כזה או אחר. עוד עלו משלוח מהיר (25.5%), ממשק נוח וידידותי למשתמש (23.5%), אמינות (28.8%), ואיכות המוצרים (22.2%).
באשר לסכום הרכישות נראה כי אנחנו עדיין מהססים להוציא יותר. 24.6% מהנשאלים השיבו כי הסכום החודשי הממוצע שהוציאו בשנה החולפת על רכישות ברשת היה מעל 50 שקל ועד 250 שקל.
21.3% ענו כי הם מוציאים בחודש סכום ממוצע של בין 250 שקל ל-500 שקל. 12.6% מוציאים מעל 500 שקל ועד 750 שקל, ו-10.5% מוציאים בין 750 ל-1,000 שקל. 4.7% מהנשאלים טענו כי הם מוציאים מעל 5,000 שקל על קניות ברשת.
ומהו האמצעי ממנו אנחנו נוהגים לבצע את הקניות? התשובה אינה כל כך מפתיעה. בעידן בו סמארטפונים משמשים אותנו לביצוע כמעט כל פעולה יומיומית בחיינו, גם הקניות ברשת הפכו לפעולה המתבצעת מהמכשיר הנייד. 59.3% מהנשאלים השיבו כי הם נוהגים לבצע את הקניות שלהם באמצעות הטלפון החכם כשלאחריו ברשימה נמצאים הלפטופ (55.6%) והמחשב הנייח (45.1%). רק 7% נוהגים להשתמש בטאבלט לביצוע קניות אונליין.
את הצרכן הישראלי, כאמור, לא קל לספק, אך כאשר מדובר על קניות ברשת נראה כי רובנו מרוצים. 82.1% מהנשאלים השיבו כי הם שבעי רצון באופן כללי מהקניות שביצעו. עם זאת, באשר ל-17.9% הנותרים, הסיבה העיקרית בגינה הם אינם מרוצים היא מוצרים אשר לא תואמים לתיאור שהוצג טרום ההזמנה, (38.3%). לאחריה ניתן למצוא איכות מוצר לא מספקת (29.5%), זמן אספקה ארוך (25.4%), ומידה או גודל לא נכונים (24.2%).
באשר אופן הקבלה של המוצרים נראה כי חוסר הסבלנות שלנו מוביל אותנו לקחת את העניינים לידיים, לפחות כאשר אנו צריכים להסתמך על חברות משלוחים ושירותי דואר כאלה ואחרים. 31.6% ענו כי הם מעדיפים לאסוף בעצמם את המוצר מנקודת חלוקה או מתחנת איסוף של דואר ישראל. 26.5% מעדיפים להמתין בסבלנות לחבילה שתגיע במשלוח רגיל, 15.9% בוחרים בדואר רשום ואילו 14.8% מעדיפים את הנוחות של משלוח עם שליח עד פתח הבית.
ומה לגבי התחזיות לשנת 2020? 32.4% השיבו כי יבצעו יותר קניות ברשת בשנה הקרובה, 16.1% השיבו כי יבצעו באופן משמעותי יותר קניות, ואילו 41.5% ענו כי לא יחול שינוי בכמות הקניות שיבצעו. אם כך, נראה כי היום בו הקניות ברשת יהפכו לנחלת הכלל אינו רחוק עוד כפי שחשבנו.
"הישראלים אוהבים לקנות ברשת"
לדברי גיא אבן, מנהל אגף שיווק ודיגיטל בחברת שופרסל, "אכן מחיר הוא הגורם העיקרי שצוין בסקר לבחירת אתר אינטרנט לקניות אונליין, וזאת בפער משמעותי על כל שאר הסיבות שצוינו, ביניהן רמת האמינות של האתר, שירות הלקוחות, זמני האספקה ונוחות חיפוש באתר. יחד עם זאת, לא בכל תחום: במזון לדוגמא המחיר אינו מהווה בהכרח הגורם העיקרי לבחירת אתר אינטרנט לקניות אונליין, אלא גורמים כגון הנוחות ושירות הלקוחות".
- איזה מוצרים הישראלים קונים בעיקר באינטרנט?
"שלוש קטגוריות המוצרים המובילות בקניות אונליין הן: תיירות (58%), אופנה (52%), ותרבות ופנאי (42%), לאחר מכן מוצרי חשמל ואלקטרוניקה (35%)".
- האם רואים הבדלים בקנייה בין גברים לנשים?
"נשים רוכשות יותר מוצרי אופנה, הנעלה וטיפוח, בעוד גברים רוכשים יותר מוצרי חשמל, טכנולוגיה ואלקטרוניקה".
- האם ניתן להגדיר את הישראלים כעם שאוהב לקנות אונליין ביחס לעולם?
"הצרכנים הישראלים אוהבים לקנות ברשת, 90% מהם נוהגים לבצע קניות מדי פעם. כשני שלישים מאלו הרוכשים באינטרנט, רוכשים מוצר כלשהו ברשת האינטרנט לפחות פעם בחודש. דור ה-X (גילאי 39-54) הם בעלי תדירות הרכישה הגבוהה ביותר, בעוד שדור הבייבי-בום (55 +) הם בעלי תדירות הרכישה הנמוכה ביותר".
- האם אתה צופה שבעתיד רוב הקניות יתבצעו אונליין?
"ניכרת מגמת עלייה מדווחת בביצוע קניות אונליין ברשת האינטרנט, הן בהשוואה לשנה שעברה והן, בשיעור מעט נמוך יותר, בתחזית המדווחת לשנה הבאה. זה נכון שבאף קטגוריה כמעט ולא הפסיקו לקנות בחנויות פיזיות (למעט אולי תיירות), אבל בסך הכל שני שלישים מהציבור הפסיק לקנות בחנויות הפיזיות לפחות בקטגוריה אחת – אז זה בכל זאת לא מעט וניכרת מגמה ברורה של התחזקות חווית האונליין.
"יחד עם זאת, ניכר שהחנויות הפיזיות הן כאן כדי להישאר אבל חווית הקניה משתנה דרמטית והופכת לחווית Omni Channel – כלומר החנויות 'מאמצות' חווית קניית אונליין (תשלומים באפליקציה, מציאות מדומה, מבצעים מותאמים אישית בנייד, קופות עצמאיות וכדומה) והאונליין מאמץ חווית קניה פיזית (הדמיות תלת מימד, סרטי REVIEW, אפשרויות החזרה וכדומה).
- בהנחה שקונים מאתר ישראלי מה היתרון על פני קנייה מאתר מחו"ל?
"היתרונות העיקרים בקנייה מאתר ישראלי לעומת אתר חו"ל הם: הממשק העברי, השירות, נוחות השימוש והמשלוח המהיר".
- בהנחה שקונים מאתר ישראלי מה היתרון על פני קנייה פיזית בחנות?
"היתרונות בקנייה מאתר ישראלי על פני קניה מחנות פיזית הם פעמים רבות המחיר, המגוון, שקיפות המידע והאפשרויות לבצע השוואת מחירים, וכמובן החיסכון בעלויות של זמן ודלק.
"בהקשר זה מעניין לציין שמרבית הרוכשים באינטרנט (87%) מעידים כי אם יראו משהו שהם אוהבים בחנות, אך ימצאו מחיר טוב יותר באינטרנט, הם לא יהססו לוותר על הקנייה בחנות לטובת קנייה באינטרנט. למעלה משני שלישים מהרוכשים ירגישו בנוח לרכוש מוצר מהאינטרנט ללא שראו אותו קודם בחנות. קרוב לחצי מהרכישות של קהל הרוכשים אונליין (42%) מתבצע באמצעות רשת האינטרנט".
- איך מתבטאת בשופרסל מהפכת ה-E commerce?
"בחודש מרץ השנה השקנו את אתר 'שופרסל Online', והוא עומד היום על נתח מכירות של 17% מכלל הרשת. בנוסף, בשנה האחרונה עלינו ב-80% במכירות מוצרים שאינם מזון (כגון חשמל, אלקטרוניקה, ריהוט וכדומה).
"כמו כן, לפני שנה הושק אתר 'שופרסל Travel' בשיתוף גוליבר עם הטבות ייעודיות ללקוחות מועדון שופרסל".
בשיתוף שופרסל אונליין