טיל מנגמ"ש גלגלי על מחבל בקומה גבוהה: תותח "צריחון" על "איתן"
תוספת חדשה לכוחות החי"ר בצה"ל: התותח שיכול לירות פגזים וטילים לעבר רבי קומות ובזווויות ייחודיות יורכב על נגמ"ש "איתן". בעזרת הכלי המשולב, שפותח על ידי משרד הביטחון, הלוחמים לא יצטרכו לצאת מהרכב - וגם לא להמתין לחיל האוויר: "זה השכל והקטלניות שלו". צפו בו
במינהלת המרכבה והרק"מ (מנת"ק) במשרד הביטחון סיימו לאחרונה לפתח את תותח ה"צריחון" על גבי הנגמ"ש הגלגלי החדש "איתן", ובקרוב יחלו בייצור סדרתי של כלי הרכב הממוגן לכוחות החי"ר בצה"ל. צפו בהדגמה של הנגמ"ש עם התותח.
עם התותח החדש יוכלו הלוחמים בנגמ"ש המהיר לירות מגוון חימושים כמו פגזים וטילי גיל, בלב השטח העירוני של האויב. הייחודיות של התותח היא בזוויות הירי שלו כלפי מעלה: באמצעותו ניתן לירות חימושים לעבר יעדי אויב בבניינים רבי קומות מהרחוב עצמו, מבלי להמתין לחיל האוויר או לכוחות אחרים על הקרקע, ובעיקר מבלי לחשוף את הלוחמים מחוץ לכלי הגדול והממוגן.
הכינוי "צריחון" ניתן בצה"ל לתותח הקטן בשל היותו לא מאויש, ועם חיבורו ל"איתן" תתבצע לו אינטגרציה ליתר מערכות הרכב המשוריין, כמו מערכות ההגנה האקטיבית והגילוי, באמצעות סנסורים שיסרקו את השטח.
מפעיל התותח יוכל לשגר טילים או פגזים ממנו גם תוך כדי הנסיעה ב"איתן", שנחשב למהיר מאוד, ועם מבנה גוף צר המאפשר תמרון בשטח אורבני. בתוך כשנתיים יוצאו לחטיבות החי"ר בצה"ל נגמ"שי "איתן" הראשונים, חלקם עם "הצריחון", אך לא רק.
ב"איתן" שלא יישא את התותח תותקן מערכת "קטלנית", עם מקלעים לירי על מטרות קלות או על מטרות אדם, בקוטר 0.5. בכך ייווצר לפלוגת החי"ר תמהיל המשלב בין שתי היכולות.
בדרך לנח"ל
היחידה הראשונה שתקבל את ה"איתן" תהיה ככל הנראה חטיבת הנח"ל, שלוחמיה השתתפו בניסויים של המערכת. ה"צריחון" יותקן גם על נגמ"שי ה"נמ"ר" הכבדים של גולני וגבעתי, באופן שיגדיל את קטלניותם ואת עצמאותם בשדה הקרב.
"נגמ"ש ה'איתן' הוא כיום הנגמ"ש הגלגלי הממוגן בעולם, עם מערכות הגנה בליסטיות, היקפיות ואקטיביות", הסביר ראש מנת"ק, תת-אלוף גיא פאגלין. "הצריח יוכל לצדד לכל זווית, והוא מהווה את השכל והקטלניות של כלי הרכב. הפגזים ממנו יוכלו לחדור קירות של בטון מזוין, בטווחים קצרים, באופן שישפר את העלות מול התועלת מול אמצעים אחרים שהצבא מפעיל. סגירת המעגלים שתתאפשר באמצעותו לכוח החי"ר בשדה הקרב תהיה מהירה יותר".
פאגלין ציין כי "השידוך" בין הצריח ל"איתן" נמשך יום אחד בלבד, בגלל התצורה הדואלית שפותחה מראש לצריח ומותאמת לשני סוגי הנגמ"שים - "איתן" ו"נמ"ר".