רנו קפצ'ור (נהיגה ראשונה) - מתברג בצמרת
נהיגה ראשונה ברנו קפצ'ור החדש, להיט המכירות ההיסטרי של היצרנית ורכב הפנאי הקטן הנמכר ביותר באירופה. הדגם הראשון התקבל כאן בקרירות, האם הפעם יש לו כלים להצליח גם במדינה קטנה במזרח התיכון?
מתחרים: סיטרואן C3 איירקרוס, סקודה קאמיק, פיז'ו 2008, קיה סלטוס
מתי אצלנו: מרץ-אפריל 2020
מחיר משוער: 125 אלף שקל
בעד: איכות ונוחות תא נוסעים, מרחב מחיה
נגד: תיבת הילוכים, נוחות נסיעה בעיר
בגדול: רנו קפצ'ור הוא רכב הפנאי הקטן הנמכר ביותר באירופה, עם כ-1.5 מיליון יחידות שנמכרו מאז הושק ב-2013. אבל בישראל הוא התקשה יותר, בין היתר בגלל עיצוב שהתאים אולי לקהל אירופאי וסולידי, פחות למקומי המעדיף מופע בולט-נוצץ ו-או קרבי-שרירי.
למרות ההצלחה הגדולה באירופה, עם הקפצ'ור החדש מבטיחה רנו להעלות עוד יותר את הרף בקטגוריה, עם התמקדות בתא הנוסעים. לדברי היצרנית, רוכשי הקפצ'ור השייך לקטגוריה B SUV, מגיעים מקטגוריה גבוהה יותר של מכוניות משפחתיות (C), ולכן מצפים לאיכות דומה - גבוה מהמקובל ברכבי פנאי.
עיצוב ותא נוסעים: העיצוב החיצוני שומר על הקווים הכלליים של הקפצ'ור היוצא, עם יחידות תאורה שונות (קדמיות ואחוריות). יש גם סבכה גדולה יותר ופתחי אוורור מודגשים בקצות הפגוש הקדמי (אמיתיים), כונס אוויר (מדומה) מתחת למראות הצד ופסי גגון המעניקים לו מראה שרירי מבעבר.
תא הנוסעים אכן שודרג משמעותית ולפחות בינתיים, לא נהגנו ברכב פנאי קטן מרשים יותר מבחינה זו. איכות החומרים גבוהה מאוד וכוללת במכונית ההשקה דיפוני עור ואלומיניום, עם אפשרות בחירה בשילובי צבעים נועזים לצד בחירה בתאורת אווירה רב-גונית. לוח מחוונים דיגיטאלי ("10.2) מעניק תצוגת נתונים משתנה ומסך מגע ענק ("9.3 עם צימוד Apple CarPlay ו-Android Auto) ברזולוציה גבוהה מופנה מעט לכיוון הנהג.
תעלת בורר ההילוכים הקטן מפנה מקום לתא אחסון שימושי בחלקה התחתון, אבל עשויה להגביל את מרחב המחיה לרגלי נהגים גבוהים. ההגה הבשרני כולל מתגי בקרת שיוט (שמוקמו ליד בורר ההילוכים בעבר). כמקובל ביצרנית, המושבים נוחים למדי ותומכים היטב בגוף. שדה הראיה טוב לפנים ולצדדים, פחות לאחור עקב שמשה הקטנה.
הקפצ'ור העדכני גדל בכל ממד. הוא ארוך ב-10.5 ס"מ (423), רחב כ-2 ס"מ (179.5) וגבוה ב-3 ס"מ (158.5). בסיס הגלגלים גדל בכ-3 ס"מ (264) והספסל האחורי מתכוון למרחק (16 ס"מ לפנים אחור) ומשפר משמעותית את מרחב המחיה לנוסעים מאחור. שני מבוגרים גדולים יסתדרו שם מצוין, בדומה למתחרים גדולים דוגמת סיטרואן C3 איירקרוס או סקודה קאמיק.
היושבים מאחור נהנים מפתחי מיזוג נפרדים וצמד שקעי USB לטעינה. לתא המטען נפח של 536 ליטר (תוספת 81 ליטר) ולדברי רנו הוא הגדול בקטגוריה. המפתח רחב מבעבר ומקל על הכנסת הקניות או עגלות תינוק, אך יש גלגל חלופי (זמני) קטן בלבד.
סוללת מערכות הבטיחות כוללות בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, תאורה דינמית והתראת שטחים מתים. לדברי היבואנית, מרבית המערכות יוצעו בגרסאות מקומיות (מבלי לפרט איזה בדיוק). רנו מבטיחים שמערכות הבלימה האוטונומית בכל הגרסאות תבוסס על שילוב מצלמה-רדאר, במטרה לזכות בציון מרבי במבחני הריסוק של EuroNCAP.
יחידות הנעה וביצועים: מנועי הבנזין והדיזל מוכרים לנו היטב. בישראל יוצעו טורבו-בנזין בנפח 1.33 ליטר (130 כ"ס) וטורבו-דיזל בנפח 1.5 ליטר (115 כ"ס), שניהם בשידוך לתיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד. לצערנו, בהשקה ניתן היה לנהוג רק בגרסת הבנזין החזקה משמעותית (154 כ"ס) מזו שתגיע ארצה בשידוך לתיבה האוטומטית, או בגרסת הבנזין הרלוונטית לנו, אך עם תיבה ידנית. המתינו אם כך להתרשמות מלאה במבחן מקומי.
מה כן אפשר לדווח כבר? שהביצועים בגרסה החזקה אינם מרשימים כפי שדף הנתונים מבטיח. בעיקר עקב תיבת הילוכים איטית למדי שנהנית אמנם מיחס העברה נוסף (שבעה במקום שישה הילוכים) אך עצלה בתגובתיה דווקא כאשר היא נדרשת למהירות - יציאה לעקיפה למשל. מצב "ספורט" או תפעול ידני משפר את המצב, אך נראה שמישהו כשל מעט בכיול. מאידך, בשונה ממרבית התיבות מסוגה, היא חלקה ונעימה יחסית בתחילת נסיעה ומסתייעת היטב בזמינות הכוח וגמישות המנוע.
כדאי להזכיר כי באמצע שנה הבאה תוצג יחידה היברידית-נטענת שתהפוך את הקפצ'ור לראשון בקטגוריה. היא תשלב מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר עם צמד מנועים חשמליים. רנו עדיין לא מפרסמת את הנתונים המלאים אך מבטיחה טווח נסיעה נקי מזיהום של 45 ק"מ בנהיגה משולבת עד למהירות של 135 קמ"ש, או טווח של 65 ק"מ בנהיגה עירונית.
נוחות והתנהגות: הקפצ'ור מבוסס על פלטפורמת CMF-B המודרנית של הקונצרן שמשותפת לקליאו ולניסאן ג'וק, המאפשרת לו לשמור על משקל עצמי דומה לדגם המוחלף למרות הגידול בממדים. נוחות הנסיעה השתפרה בהשוואה לדגם היוצא, אבל על כבישים משובשים במהירות נמוכה הוא מרגיש נוקשה מדי. צמיגי ה"פוזה" נמוכי החתך במכוניות ההשקה לא סייעו לכך. במהירות גבוהה הנוחות משתפרת, עם שמירה טובה מאוד על ריסון, אך אפשר היה לשפר את אטימת רעשי הרוח.
הקפצ'ור מציג שיפור נוסף בתחום ההתנהגות, עם יציבות כיוונית טובה מאוד וזוויות גלגול צנועות המקנות לו מגבלות אחיזה גבוהות ביחס למקובל. מוזר רק שבעוד הקליאו עברה - הגיע הזמן - לבלמי דיסק גם מאחור, רנו ממשיכה להתקין בקפצ'ור בלמי תוף מיושנים (וזולים). להגה משקל טבעי יותר, אבל הצמיחה בממדים הגדילה את רדיוס הסיבוב ופגעה בכושר התמרון החשוב כל כך בתנועה עירונית ותמרוני חניה.
סיכום: בדומה לדגמים חדשים, גם הקפצ'ור מביא לשיפור ניכר במרבית התחומים בהשוואה לקודמו. החל במראה מושך יותר וכלה באיכויות הנסיעה ומערכות הבטיחות. מבחינת איכות, שימושיות ומרחב המחיה בתא הנוסעים הוא עשוי אפילו לקבוע רף חדש בקטגוריה - עד כדי כך. כדי לקבוע זאת באופן חד-משמעי, ניאלץ להמתין לגרסה המקומית ולמבחן השוואתי ראוי.
מנוע | 4 צילינדרים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 1,333 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 154 כ"ס ב-5,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 27.5 קג"מ ב-1,800 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / כפולת מצמד, 7 הילוכים |
אורך | 422.7 ס"מ |
רוחב | 179.7 ס"מ |
גובה | 158.5 ס"מ |
בסיס גלגלים |
263.9 ס"מ |
משקל | 1,266 ק"ג |
נפח תא מטען | 536 ליטר |
100-0 קמ"ש | 8.6 שניות |
מהירות מרבית | 202 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 18.2 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 139 גרם לק"מ |
מחיר משוער | 125 אלף שקל |
כריות אוויר | 6 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | טרם נבחן |
הכתב היה אורח חברת רנו