הקורקינט החשמלי שכמעט הביא למותה של נעה
נעה ורד, ברמנית תל אביבית, סיימה את סוף השבוע שלה בבית החולים איכילוב, אחרי שצוות מד"א משה אותה משלולית דם מתחת לרכב חונה. בכיר בבית החולים: "במהלך 2019 טופלו לפחות 120 נפגעי פנים קשים, כולם רוכבי קורקינטים ואופניים החשמליים"
"מה שקרה הוא שככל הנראה ביצעתי פניה חדה מדי וכתוצאה מכך, נכנסתי במראת צד של מכונית חונה", היא מספרת. "מעוצמת החבטה עפתי לתוך רכב אחר שחנה מלפני, כשמנח הראש שלי היה מתחת לאגזוז.
קראו עוד:
תאונת קורקינט הותירה את לואיזה בת ה-20 נכה לכל החיים
נפצעה אנוש והתאוששה: "חיי ניצלו בזכות הקסדה"
"הייתי בסיטואציה פשוט הזויה. שלוש לפנות בוקר, הרחוב ריק מאדם ומכלי רכב, אני לבד, פצועה קשה. איזה סיכוי כבר היה שמישהו ימצא אותי ויציל את חיי?".
למזלה, למקום נקלע עובד זר מאריתריאה ששמע את עוצמת החבטה ומיהר לכיוונה. "ממה שסיפרו לי אחר כך, הסתבר שהוא מצא אותי בתוף שלולית של דם, כשהראש שלי כלפי מטה ואני מחוסרת הכרה", מתארת ורד.
הוא הזעיק ניידת של מד"א והיא פונתה לאיכילוב, מחוסרת הכרה. בחדר הטראומה עברה סדרת בדיקות והדמיות שמהן עלה שהיא סובלת משבר חמור בלסת שגרם לעיוות הפנים ומשבר באחת מחוליות הגב.
בנוהל חירום הוזעקה מביתה ד"ר שמרית ארבל, רופאה בכירה מהיחידה לכירורגיית פה, פנים ולסת. "הגעתי לחדר הטראומה וראיתי את האישה הצעירה הזו שכמעט נהרסו חייה, בגלל נהיגה לא זהירה ואחראית בכלי מסוכן ולא יציב. הורדנו אותה מיידית לחדר ניתוח והיא עברה ניתוח מורכב שעבר בהצלחה".
כשהכרתה שבה אליה והיא עדיין מעורפלת, לא זכרה ורד דבר מהאירוע הקשה שעברה ושכמעט הביא למותה. "לא הבנתי איפה אני, מה קרה לי ומה אימא שלי עושה שם".
בהדרגה נודעו לה פרטי התאונה הקשה: "הייתי אחרי ניתוח מורכב ומסובך שבמהלכו השתילו לי פלטינה מקובעת בשמונה ברגים בלסת. התעוררתי נפוחה כולי, כואבת כשחסרה תחושה בלסת התחתונה שלי וכל הצד הימני של הפנים משותק. הבטתי במראה ונבהלתי כשראיתי כמה שאני נפולה וחבולה בפנים", היא מתארת.
בנוסף כאמור מעוצמת המכה נשברה אחת מחוליות הגב העליונות שלה, דבר שגרם לכאב רב ולקשיים בשכיבה. שבוע אחרי התאונה, היא עדיין מאושפזת ואחרי שתשתחרר מבית החולים היא צפויה לעבור הליך שיקום ממושך. בשארית הזמן, כך נראה, היא תיאלץ להפנים את השיעור שקיבלה. "אני ממש לא בסדר", היא אומרת, "כי רכבתי בהפקרות מוחלטת. בלי קסדה, בלי ואפוד זוהר בלי כלום וזה אחרי שרק לפני שלושה חודשים, באוגוסט, רכבתי לא מוגנת, החלקתי ופתחתי את הסנטר".
את הפציעה הקודמת היא סיימה במיון של איכילוב, בו נעשו לה שלושה תפרים - מה שככל הנראה לא רתם את חוש הזהירות שלה. ורד היא רק אחת מהכמות האדירה של הנוסעים ברכבים דו גלגליים הנפגעים מרכיבה לא זהירה.
2019: זינוק במספר הפצועים על רכבים דו גלגליים
"במהלך 2019 טיפל צוות היחידה שלנו לכירורגיית פה פנים ולסתות בכ-120 נפגעי פנים קשים, כולם רוכבי קורקינטים ואופניים החשמליים", אומר ד"ר קלריאל ינקולביץ סגן מנהל היחידה, "למעלה ממחציתם נזקקו להתערבות כירורגית מתפירה פשוטה ועד תיקון שברים מורכבים בלסתות, בפרקי הלסתות, בעצמות הלחיים. בנוסף שוחזרו גם ארובות עיניים", הוא מסביר.
מחקר שבוצע לאחרונה באיכילוב ונחשב מהגדולים שנערכו עד כה בעולם בנושא, עסק בפגיעות פנים בקרב רוכבי דו גלגלים מסוג קורקינט ואופניים, וחושף נתונים מדאיגים. "מעבר לעובדה שמדובר בכלי מסוכן שהביא לזינוק מספר הפצועים מחבלות פנים, עולה מהמחקר המסקנה כי קסדת החצי כלל אינה יעילה בהגנה על עצמות הפנים", מסביר מנהל היחידה, ד"ר שלומי קליינמן שעמד בראש המחקר. "כדי להפחית פגיעות אלה, חובה על רוכבי הכלים השונים להרכיב קסדה כשל רוכבי אופנוע".
ממיטת האשפוז שלה בבית החולים, מצהירה ורד שאת הלקח שלה היא למדה. "אחרי הפציעה הקודמת שלי כבר הבטחתי לעצמי לרכוב באחראיות ובזהירות, אבל בפועל לא הקשבתי להחלטות של עצמי", היא מספרת.
"חבל שנזקקתי לשיעור קשה ונוסף, ולתאונה שרק בנס יצאתי ממנה בחיים, כדי להצהיר ולהתחייב שאני וקורקינט - לעולם כבר לא. זו רק קסדה תקנית ואפוד זוהר לעומת החיים שלכם".