שתף קטע נבחר
 

רשות התחרות בודקת: למה משלמים ביוקר על חלקי חילוף

משרד התחבורה שנים מנסה להוזיל את החלפים באמצעות רפורמות והקלות על יבוא, אך ללא הועיל. כעת הממונה על התחרות מתערבת: יבואניות רכב ומוסכים התבקשו לחשוף את מחירי הרכישה וההתקנה

הממונה על התחרות, מיכל הלפרין , החלה בבדיקה מקיפה של שוק חלקי החילוף לרכב בישראל. בשבוע שעבר קיבלו גורמים בקרב יבואניות הרכב וגם בענף המוסכים בקשות לחשיפת מידע אודות מחירי רכישה ומחירי התקנה של חלקי חילוף.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

עתירה: לבטל חובת סימון חלפים בחו"ל

שאלות ותשובות: המדריך המלא ליבוא אישי מחו"ל

החבילה מתעכבת? אולי בגלל אכיפה מוגברת במכס

 

לדברי גורמים המקורבים לממונה, מדובר בחקירה מקיפה ראשונה של רשות התחרות של ענף החלפים בעשור הנוכחי. הבדיקה תבחן מדוע מחירי חלקי החילוף בישראל נותרו גבוהים, על אף צעדים שונים שנעשו במהלך השנים - ובין השאר תבדוק מה שיעור הרווח של היבואניות והמוסכים על החלפים.

   ()
חלקי חילוף לרכב. רשות התחרות תבדוק למה אנחנו משלמים עליהם ביוקר
 

 

הנחות? לא לצרכנים

על פי דוח שפירסמה BDI לפני כחמש שנים, שוק חלקי החילוף בישראל מגלגל כ-2.6 מיליארד שקל בשנה. כיום, לפי הערכות בענף, כ-30% מהיקף החלפים הנמכרים בישראל מיועדים לחברות הליסינג ולציי הרכב והיתר לצרכן הפרטי.

   ()
 

חלק משמעותי מתוך החלפים שמיועדים לצרכן הפרטי נרכש בעיקר בידי חברות הביטוח, המממנות את תיקון כלי הרכב לאחר תאונות. מדובר בחלפים היקרים ביותר בהיצע היצרנים, וחברות הביטוח מקבלות עבורם הנחות של יותר מ-50% ממחירי המחירון של היבואנים והספקים. כאשר מגיע צרכן פרטי לרכוש חלק זהה הוא נדרש לשלם מחירים גבוהים בהרבה מאלה שנגבים עבור אותם חלפים בחו"ל. גם מוסכים משלמים סכומים גבוהים יחסית, מה שמשפיע על מחירי התיקון ללקוחות.

  

6 שנים של ניסיונות

מאמצי הממונה על התחרות מגיעים לאחר מהלכים רבים שבוצעו במהלך השנים האחרונות בניסיון להוזיל את מחירי חלקי החילוף לרכב. כך, עוד ב-2013 הודיע משרד התחבורה על "מהפכת החלפים" - אשר כללה נוהל מיוחד התקף גם כיום שמחייב מוסכים להציג ללקוחותיהם את מחירי התיקון האפשריים לרכב הן עם חלקי חילוף מקוריים והן עם חלקי חילוף חליפיים, כולל הצעת מחיר מסודרת.

 

ב-2014 הודיע משרד התחבורה שבמסגרת חוק רישוי רכב יחויבו המוסכים להציע לכל לקוח חלקי חילוף מקוריים, חליפיים או משופצים (מה שאגב מהווה חזרה על הודעת המשרד מ-2013) וגם על קמפיין ציבורי בנושא שנועד להוזיל את המחירים.

 

ב-2017 הועלתה יוזמה חדשה במהלך דיונים בוועדת הכלכלה בנושא חלקי חילוף לרכב: לחייב בעלי רישיון לסחר במוצרי תעבורה לפרסם מחירוני חלקי חילוף באינטרנט. המטרה הייתה לחייב יזמים לפתח אפליקציות מיוחדות להשוואת מחירי החלפים. באותו דיון טען אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה, כי "הצרכן הסופי נהנה מאחוזי הנחה בודדים, בעוד שציי רכב יכולים לקבל הנחות של 60-70 ואפילו 80 אחוזים".

 

לדבריו, התקנות יאפשרו שקיפות במחירי החלפים, והצרכן יגיע למוסך ויוכל לבחור מוצר בהתאם לעלותו. מנהל אגף הרכב במשרד, משה ויצמן, הסביר שהכוונה היא שכל יבואן יפרסם קובץ אינטרנטי של המחירים לפני הנחה, שיעודכן עד 48 שעות לאחר שינוי במחיר, ויאפשר יצירת מנועי השוואת מחירים. פלור אמר בזמנו שהמטרה בסוף היא שתהיה אפליקציה שתדע מה מחיר החלפים של כל צרכן לפי מספר רישוי. אפליקציות אכן פותחו, אך המחירים לא ירדו.

 

שר הכלכלה חתם על הקלות דרמטיות ביבוא אישי - ריאיון באולפן עם מירב קריסטל    (צילום: רן דיקשטיין)

שר הכלכלה חתם על הקלות דרמטיות ביבוא אישי - ריאיון באולפן עם מירב קריסטל    (צילום: רן דיקשטיין)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

כניסיון נוסף להוזלת החלפים, כפי שנחשף בשנה שעברה, עבר תיקון חקיקה נוסף שהרחיב את מספר חלקי החילוף שמותר לכל ישראלי ליבא - לארבעה חלקי חילוף בכל משלוח.

 

ברשות התחרות אישרו כי "במהלך הימים האחרונים פנתה רשות התחרות אל גורמים בענף הרכב בנושא חלקי חילוף".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים