החקיקה לא עזרה: זינוק במספר הנפגעים בתאונות קורקינט חשמלי
פחות תאונות, יותר הרוגים: לפי נתוני הרלב"ד, על אף שחלה ירידה קלה במספר תאונות הדרכים ברחבי הארץ, מספר ההרוגים עד כה זינק השנה ב-26 בני אדם - ועומד נכון להיום על 300 קורבנות. למרות ניסיונות האכיפה - עלייה בנפגעי התאונות שבהן מעורב קורקינט חשמלי
פחות תאונות, יותר הרוגים: שבוע הבטיחות בדרכים נפתח היום (א') עם חדשות פחות משמחות על כבישי ישראל. על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, 300 בני אדם נהרגו מתחילת השנה בכבישי ישראל. מדובר בעלייה של 26 הרוגים ביחס לנתון בתקופה המקבילה ב-2018 - 274 קורבנות.
בדיקה של מספר ההרוגים בכל חודש מעלה כי בשבעה מתוך עשרת החודשים הראשונים של השנה נהרגו יותר בני אדם מאשר בחודש המקביל בשנה שעברה. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בין החודשים ינואר-ספטמבר 2019 אירעו 9,429 תאונות דרכים עם נפגעים ברחבי הארץ.
מדובר אומנם בירידה קלה לעומת השנה שעברה (1% במספר התאונות ו-2.2% במספר התאונות הקשות), אולם בשנה האחרונה אירעו 28 תאונות קטלניות יותר מבשנה שעברה - ומספר ההרוגים זינק מ-211 בתקופה המקבילה ב-2018 ל-249 עד ספטמבר השנה. מספר הפצועים נותר כמעט זהה, עם 1,635 נפגעים עד ספטמבר (שלושה פצועים פחות מבשנה שעברה).
סכנת האופניים והקורקינטים החשמליים
בשנה האחרונה מנסות העיריות השונות, בעיקר עיריית תל אביב-יפו, להשליט סדר בכל הנוגע לכלים החשמליים בעקבות העלייה במכירות. המדינה אף ניסתה להילחם בתופעה באמצעות חקיקה, דוגמת רישיון לאופניים חשמליים, אולם הפורענות בתחום עדיין לא חלפה.
על פי נתוני הלמ"ס, בתשעת החודשים הראשונים של השנה קיבלה המשטרה דיווחים על 961 תאונות שבהן מעורבים אופניים חשמליים. מדובר בירידה של כ-400 תאונות ביחס לשנה שעברה. גם בגזרת הקורבנות נרשמה ירידה נוספת: עד ספטמבר נהרגו 12 בני אדם, לעומת 16 בשנה שעברה. עד ספטמבר נפצעו 1,027 בני אדם בתאונות עם אופניים חשמליים, בהם 79 באורח קשה. גם כאן נרשמה ירידה לעומת השנה שעברה שבה היו 1,353 פצועים, בהם 112 קשה.
ביום חמישי האחרון מת מפצעיו רועי אברהם ז"ל, שהיה ההרוג השני מתאונת קורקינט חשמלי השנה. לפני פטירתו, בחודשים ינואר עד ספטמבר נהרג רוכב קורקינט אחד, ונפצעו 391 בני אדם ב-373 תאונות דרכים שבהן היו מעורבים קורקינטים - כפול מבשנה שעברה (154). המספרים מתייחסים לתאונות שדווחו למשטרה, אך 142 פצועים נוספים פונו לבתי החולים (לעומת 39 ב-2018) לאחר תאונות שלא דווחו. 60 בני אדם נפגעו באורח קשה (בעוד שבשנה שעברה המספר עמד על 15).
גם בגזרת הקלנועיות חלה עלייה במספר הנפגעים. 95 תאונות במעורבות קלנועית אירעו עד ספטמבר, אדם אחד נהרג (בשנה שעברה היו שניים) ו-104 בני אדם נפגעו בהן, 15 יותר מהנתון המקביל ב-2018.
2018 הייתה טובה יחסית
יחד עם הנתונים על מרבית השנה האזרחית הנוכחית, הדו"ח מסכם בשנית ויותר לעומק את 2018, שבה ירד מספר ההרוגים ב-13.2% לעומת השנה הקודמת (316 ב-2018 לעומת 364 ב-2017). הירידה הורגשה לא רק במניין ההרוגים אלא גם בפצועים, שם נרשמה ירידה של 6.9% במספר הפצועים קשה ושל 7.9% במספר הפצועים שנפגעו באורח קל.
31% מכלל ההרוגים בתאונות היו הולכי רגל. בשנת 2018 נרשמה ירידה של כ-12.5% במספר הולכי הרגל שנהרגו בתאונות דרכים לעומת שנת 2017 (98 הרוגים לעומת 112). כ-64.5% מהנפגעים בתאונות דרכים נפגעו בתאונות שאירעו בשעות היום, וכ-35.5% בשעות הלילה. על פי נתוני הלמ"ס, מרבית הנפגעים (60%) בתאונות היו גברים ולא נשים.
22,684 נהגים היו מעורבים בתאונות דרכים עם נפגעים, ירידה של כ-7.6% לעומת שנת 2017. כ-73.3% מהנהגים המעורבים בתאונות היו גברים וכ-26.7% - נשים. שיעור הנשים מכלל המורשים לנהוג עמד על כ-43.9%. שיעור הנשים מכלל הנהגים המעורבים בתאונות קטלניות עמד על 12.2%.