פורד מוסטנג מאך E חשמלית - על כל הקופה
קונצרן הרכב האמריקאי הציג מכונית משפחתית חשמלית ראשונה, זו שאמורה להוביל את פורד לעתיד חדש ושונה מהותית מהעבר ואפילו ההווה. אז איך היא נראית במציאות, ואיך היא אפילו נוסעת?
פורד חשפה סוף סוף את מוסטנג מאך-E, מכונית חשמלית ראשונה למותג וכנראה הדגם החשוב ביותר שלה במי יודע כמה עשורים. למרות דליפה סיטונאית של מידע לרשת, שמרה היצרנית בקנאות על אמברגו המונע פרסום הפרטים המלאים, ושחררה אותו במהלך טקס סופר-מרשים. ההתרגשות מסביב הייתה עצומה, שונה באופן קיצוני מהקרירות העניינית שמאפיינת השקות רכב חדש - אירופי, יפני או קוריאני - כיום, גם כאשר מדובר בדגמים סופר-חשובים עבור היצרניות.
הצגת תכלית
אולי מכיוון שזה עוד יותר חשוב, אולי כי הדגם הזה אמור להבהיר אם פורד מצליחה לסובב את הגה הספינה העצומה בעזרתו היא מנווטת בזהירות במי תעשיית הרכב הנוכחית שאינה יודעת חוכמות. תעשייה שצפויה להעניש את אלה שלא ידעו להמציא עצמם מחדש, או כמו במקרה של חברות מסוימות, פשוט להצמד לאחרות במטרה לשמור על עלויות פיתוח, ייצור ושיווק נמוכות יותר.
אי אפשר להפריז בחשיבותו של דגם כל חשמלי ראשון ליצרנית המזוהה כל כך עם טנדרים ו-SUV ענקיים בארה"ב, או משפחתיות דינמיות, קלילות וזריזות באירופה. נכון, היצרנית האמריקאית, היחידה שהצליחה להיחלץ בכוחותיה שלה בלבד ממשבר שלהי העשור הקודם שכמעט וחיסל את התעשייה בדטרויט, כבר חשפה תכניות לכלים מסחריים חשמליים, וגם עדכנה שהיא מתכוונת לחסל את ארסנל המכוניות הפרטיות כפי שהוא מוכר לנו.
החשמלית החדשה הזו היא משהו אחר לגמרי. כן, היא רכב פנאי כמקובל כיום "כי זה מה שהקהל רוצה". וכן, היא נמנעת מלקחת את פורד למקומות יוקרה בהם מתמקמות בנוחות מרצדס ואודי בעיקר. היא גם לא בחרה בפתרון עירוני בדומה לניסאן, רנו ואפילו ב.מ.וו.
פורד החליטה להשען - בניגוד לכמעט כל יצרנית אחרת - על ההיסטוריה. ולכן זה לא נראה משונה מדי להתקל במופע צבעוני, מוזיקלי, מאוד אמוציונלי ורומנטי. כל כך שונה מעולם הרכב השמרן. ומה יותר מתבקש מאשר לקחת את מוסטנג, שם שהפך כמעט למוצר בפני עצמו, ולתת לו ביטוי חדש לחלוטין. בתקווה לא מוסתרת שהוא יעשה את עבודת התדמית והשיווק הנחוצה כדי להעביר לאולמות התצוגה מסביב לעולם קהל חדש. וגם ישן.
המוסטנג היא גם תשובה. לא ישירה אולי, אבל בהחלט מכוונת. הסבר חד משמעי של דטרויט, עיר אפורה ומתכת קלאסית, ליהירות המופגנת של התעשייה החדשה, אותה מייצגת כיום היטב טסלה, ההיא הזוהרת מעמק הסיליקון של החוף המערבי.
איך היא נראית מקרוב
ברור היה מהרגע הראשון, ופורד לא פספסה הזדמנות כדי להודיע - בחירה במוסטנג או לא, הרכב החשמלי הראשון של החברה לא יהיה רכב ספורט בעל שתי דלתות ומנעד שימושים צר. בדיוק ההיפך. נראה שפורד סימנו כל משבצת אפשרית כדי ללכת על בטוח. מרכב של רכב פנאי? צ'ק. ארבע דלתות עבור השימושיות? צ'ק. ובכל זאת צללית של מכונית קופה? צ'ק. נסתיר (ובמקרה הזה נעלים לחלוטין) ידיות פתיחת דלתות? גם כן צ'ק.
חרטום אטום כמובן, עם סמל מוסטנג, כמובן. יחידות תאורה מעניינות מלפנים, וגם מאחור (עם דמיון מסוים לאלה המוכרות מהמוסטנג). חישוקים גדולים, אפשרות לחלון גג פנורמי גדול, קליפרים אדומים להדגשת הדינמיות המתבקשת מהשם. כן, יש לה באמת כל סממן אפשרי מתבקש, עם כמה טוויסטים קלים כדי לעורר עוד יותר עניין.
כך למשל הבחירה בכפתורי מגע-לחיצה לפתיחת דלתות (עוד לא עובדים היטב, יש צורך בעדכוני תוכנה) מעניינים, אבל מעוררי ספקות בעיקר מאחור, שם נדרשת החדרת היד בין הדלת למרכב לצורך פתיחתה. לא השתכנעתי שזה הפתרון האלגנטי ביותר. לעומת זאת, הבחירה בידית קבועה קטנטנה עבור הדלת הקדמית, נראית כמו הברקה של ממש.
פורד התתעקשו אגב להבהיר שצללית הקופה של המוסטנג, מקבל ביטוי דומה גם במצטרפת החשמלית למשפחה. לא קל היה לזהות את זה, עד ששתי המכוניות עמדו זו לצד זו. הייתי סקפטי, עכשיו אני לא. זו אינה מלאכת העתקה מלאה, אבל בהחלט תרגום עכשווי ונאמן למקור - או הגדרה אחרת כלשהי בכיוון הזה.
תא הנוסעים מפתיע מעט בצניעותו, למרות שימוש בחומרים חדשים ועדכניים ("אין לנו עור מהחי"). יש מקום לחמישה, אם כי החלק האחורי יהיה נוח לשני מבוגרים גדולים ולא יותר מכך. יש פתח מיזוג ושקע מטען עבורם, וזהו. החלק הקדמי מרשים יותר, בעיקר בזכות סביבת נהג נקיה כמעט לחלוטין ממתגים ומסך מגע ענק (מי אמר טסלה) בגודל "15.5 ולוח מחוונים דיגיטאלי ("10.2) צר וקטן יחסית. יש גם חוגת מצבי נהיגה שמשפיעה גם על הבלימה הרגנטיבית, אותה ניתן לקבוע על 3 מצבים בין כמעט-בלי-בלימה להאטה-חזקה-שלא דורשת-בלמים.
פורד השקיעה כמות עצומה של שעות עבודה ביצירת סביבה דיגיטלית ידידותית למשתמש, שגם נראית טוב למדי למרות שיש עדיין מה לשפר בתחום הנגישות. ויש גם עוד זמן לכך. קצת מפתיע היה לגלות שאין תצוגה משתנה על המסך מול הנהג, שכן לדברי אנשי פורד, קבוצות המיקוד לא הביעו בכך עניין. מסתבר שגם בתצוגה עילית על החלון הם לא הביעו עניין, שכן גם זו אינה קיימת.
הגה שלוש צלעות נושא את סמל הסוס הצוהל מרגיש טוב ביד, אבל הבחירה בשני מוטות - איתותת ומגבים - מאחורי ההגה מעט הפתיעה, שכן הם נראים כאילו נקלחו ממחסן האבזור הקיים של היצרנית - מהדגמים הפשוטים והזולים בהיצע. יש כמובן שני תאי מטען, אחורי עם נפח 821 ליטר, קדמי עם 136 ליטר. שאר מידותיה: אורכה עומד על 472 ס"מ, בסיס הגלגלים שלה נמתח לאורך 297 ס"מ בעוד רוחבה 188 ס"מ וגובהה 160 ס"מ. שלדת מתכת נתמכת בחומרים מרוכבים ומערך מיתלים שכולל תמוכות מקפרסון מלפנים ומתלה רב-חיבורי מאחור וחישוקי "18 עד "20, משלימים את חלק זה של המפרט.
מנוע, ביצועים וטווח נסיעה
המאך-E תוצע עם מספר יחידות הנעה וברמות גימור שונות. הבסיסית תהיה "סלקט" עם 255 כ"ס והנעה אחורית או כפולה-קבועה, זינוק ל-100 קמ"ש יארך בה כ-6.5 ו-5.5 שניות בהתאמה. היא תישא מצברי 75.7 קוט"ש וטווח הנסיעה שלה יעמוד על 368 ק"מ ו-336 ק"מ.
מעליה תהיה גרסת קליפורניה-כביש-1 עם 282 כ"ס, הנעה אחורית, 6.5 שניות ל-100 קמ"ש מצברי 98.8 קוט"ש וטווח נסיעה הגדול ביותר - 480 ק"מ. המצברים הקטנים ניתנים לטעינה מהירה של עד 115KW בעוד את הגדולים ניתן לטעון ב-150KW ולהשיג ממצב ריק ל-80% בתוך כ-45 דקות.
גרסאות פרימיום ומהדורה ראשונה שתהיה הראשונה לצאת, יוצעו עם אפשרות בחירה בשני המנועים המוזכרים, כמו גם יחידת כפולת-הנעה עם 332 כ"ס, 5.5 שניות ל-100 קמ"ש עם שילוב המצברים הגדולים וטווח נסיעה של 432 ק"מ. הגרסה הבכירה מכונה GT, כמקובל בדגמי מוסטנג הקלאסיים, ומשחררת 342 כ"ס לכל ארבעת הגלגלים עם זינוק ל-100 קמ"ש בכ-3.5 שניות. גרסה זו תצוייד גם במערכת מיתלים אדפטיבית.
מחירים? החל מ-44 אלף דולר לפני מיסים ועלויות משלוח מקומיות, והטבת מיסוי כלשהי. בתחילת השיווק תציג פורד רק גרסת "סדרה-ראשונה" ב-60 אלף דולר, בזמן שמחיר ה"פרמיום" יעמוד בשלב מאוחר יותר על 50.6 אלף דולר. "כביש 1 הקליפורני" תעלה 52.4 אלף דולרים וה-GT מתומחרת ב-60.5 אלף דולר. האחראים על הפרויקט הבטיחו כי סיום תקופת כיול המערכות צפוי לרבעון הראשון של 2020, בעוד תחילת שיווק צפויה לסוף אותה שנה עם גרסאות סדרה-ראשונה ופרמיום. כביש 1 תעלה על הכביש בתחילת 2021, ה-GT מתוכננת לאביב אותה שנה.
איך היא נוסעת?
זו שאלה שניאלץ להמתין עוד חודשים ארוכים לפני שנוכל לענות עליה במדויק. במהלך האירוע ההיסטורי בחרה פורד להושיב את עיתונאי העולם במכוניות אב-טיפוס שמשתתפות עדיין בניסויים שונים, לצורך טעימה ראשונה ומאוד חלקית. וכפי שאתם מתארים לעצמכם, הרבה מה לומר על "מסביב לבלוק" פלוס חתיכת סללום עם ארבעה נוסעים ברכב אין לי.
מה בכל זאת? המוסטנג שקטה במיוחד, בוודאי שקטה יותר מחלק ניכר של בנות מינה. היא גם מאיצה מצוין, וגם זה לא מפתיע אתכם. היושבים מאמור התלוננו על קופצנות יתר אך נהג המבחן של פרד הרגיע - עובדים על זה, מטפלים ומכיילים כל הזמן ובמהלך הרבעון הראשון של השנה הבאה, יסתיים התהליך. מתי אצלנו? שחר שמש, מנכ"ל דלק מוטורס אמר ל-ynet כי תאריך ההגעה המשוער צפוי לסוף 2020.
הכתב היה אורח חברת פורד