190 צ'ייסרים של אבסולוט נמזגים בשנייה, כך המותג עשה את זה
גם השנה המשיך אבסולוט לקדם ערכים אוניברסליים של חופש ביטוי, סובלנות ושוויון מגדרי, ואלה השתלבו במסרים השיווקיים של המותג ובמהדורות המיוחדות שלו
בשיתוף Superbrands
אבסולוט וודקה הוא מותג בעל היסטוריה עשירה, שגרף שבחים בזכות מקוריות בעיצוב המוצר והניחוחות ובשל הקמפיינים הפרסומיים הייעודיים שלו. וודקת אבסולוט, דוגלת בערכי "Nothing to hide", מופקת מרכיבים טבעיים בלבד ומכילה חיטת חורף המגודלת במיוחד עבורה. זוהי וודקה עשירה ומאוזנת שאינה מכילה תוספת סוכר, בעלת טעם עשיר וגוף מלא ומורכב, ועם זאת - חלקה ועדינה.
בקבוקי אבסולוט וודקה מיוצרים כולם בעיירה אוהוס שבדרום-מערב שבדיה, שם ייסד את המותג היזם לארס אולסון סמית ב-1879. עוד מימיה הראשונים עוררה אבסולוט עניין, בין היתר בזכות השיווק היצירתי של אולסן, שהציע ללקוחותיו שייט בחינם לאי בו מיוצרת הוודקה, וכך קשר את המותג לחוויית לקוח שלמה.
במספר מהלכי שיווק ידועים הצליח המותג לכבוש גם את השוק האמריקני. תחילה, שונה שם המותג ל-ABSOLUT ללא האות "E" בסוף המילה, כדי שניתן יהיה לרשום את שם המותג כסימן מסחרי. בנוסף, עיצוב הבקבוק שונה לבקבוק שקוף בהשראת בקבוקי בית מרקחת מהמאה ה-18. מיצוב המותג בשוק האמריקני נתמך במהלך ארוך שנים, במרכזו מודעות וכרזות פרסום שעוצבו בידי האמנים הגדולים של המאה ה-20 דוגמת אנדי וורהול, קית' הרינג, ז‘אן מישל בסקיה, דמיאן הירסט ואחרים.
בשנת 1986 השיקה אבסולוט את הוודקה המתובלת, עם אבסולוט פפר, שפותחה בעקבות הצלחתו של קוקטייל הבלאדי מרי בארה"ב. ההשקה עוררה הדים ברחבי העולם, וכעבור שנתיים הושק מוצר נוסף - אבסולוט ציטרון, וודקה לימון שהפכה לאחד המשקאות הנמכרים ביותר של המותג.
בשנת 2007 שינתה אבסולוט את הקו השיווקי-פרסומי שבו נקטה במשך שלושה עשורים, והחלה לנהל קמפיין חדש תחת הכותרת In An Absolut World ("בעולם אבסולוטי") שבמסגרתו מוצגות סיטואציות חיים שונות - חלקן מופרכות - המראות כיצד יכול היה העולם להיראות, אם רק היה פועל ברוח ערכי המותג.
בשנת 2008 רכש תאגיד האלכוהול פרנו-ריקארד את השליטה במותג אבסולוט, והחל מיולי 2010 עבר שיווק המותג בישראל לידי חטיבת האלכוהול של חברת טמפו.
הסביבה התחרותית
קטגוריית הוודקה מהווה כ-50% משוק האלכוהול בישראל. היא נצרכת בעיקר כלונג דרינק בתוספת משקאות אנרגיה, מיצי פירות או טוניק, אך גם כבסיס לקוקטייל. בקטגוריית הפרימיום פועלים בישראל ארבעה שחקנים מרכזיים שאבסולוט הוא אחד מהם. בנוסף, נמכרים בישראל עוד עשרות מותגי וודקה עם נפח מכירות קטן יותר, בעיקר בחנויות יין ואלכוהול מתמחות וברשתות השיווק. מכירות הוודקה בישראל מתחלקות בין "השוק החם" (רשתות שיווק וחנויות אלכוהול שבהן המוצר נמכר על המדף) ו"השוק הקר" - מועדונים, פאבים, מסעדות ומלונות.
בשנת 2013 שונה מבנה המס על משקאות אלכוהוליים בישראל, מה שהוביל לעלייה במחיר הוודקה וירידה בכמות המכירות. מאז עבר שוק האלכוהול המקומי מספר רפורמות נוספות, והקטגוריה נמצאת במגמת עלייה מתונה החל משנת 2015.
האתגר השיווקי
כדי להתמודד בזירה התחרותית ולעמוד בכללי הרגולציה, נדרש אבסולוט לבדל את עצמו מול מותגים אחרים ולהעמיק את דומיננטיות המותג בשוק הוודקה, על ידי חיבור לעולמות התוכן של צרכנים צעירים לערכי המותג.
הפתרונות היצירתיים
גם השנה המשיך המותג אבסולוט בקידום ערכים אוניברסליים של חופש ביטוי, סובלנות, גיוון, שוויון מגדרי והחופש לבחור את מי לאהוב, ואלה השתלבו במסרים השיווקיים של המותג, המהדורות המיוחדות ובפעילויות בעולמות תוכן שונים.
אבסולוט מקדמת במקביל ערכי קיימות סביבתית וחברתית, ובוחרת בקפידה שיתופי פעולה המייצגים ערכים אלה.
Rainbow Edition. בקיץ האחרון יצאה בפעם השלישית מהדורה ייעודית לקהילה הגאה: Absolut Rainbow, מעוטרת בצבעי דגל הגאווה באפקט משיכות מכחול, בתמיכה של ארגוני הקהילה הלהט"בית בארצות הברית. מהדורת הגאווה נולדה לראשונה בשנת 2008, כאשר אבסולוט יצרה לראשונה שיתוף פעולה עם היוצר של דגל הגאווה, גילברט בייקר, ומאז הוציאה מספר מהדורות מוגבלות בצבעי הדגל. מהדורת Rainbow מוגדרת כמהדורת נושא מתחדשת (Permanent Edition) שמתחלפת מדי כמה שנים. בישראל הושקה המהדורה לקראת חודש הגאווה והאירוויזיון, ולוותה בקמפיין 360 מעלות במדיה ובדיגיטל: שילוט חוצות מאסיבי באזור תל אביב, מתחם תוכן במאקו, חסויות למסיבות ונראות מיוחדת בחנויות היין וברשתות השיווק.
Hilton Bay – Absolut Beach & Surf. לצד חסויות למסיבות ופסטיבלים, המותג אבסולוט השיק השנה שיתופי פעולה נוספים הפונים לסוג אחר של קהל ואפשרויות בילוי. במהלך הקיץ יצא המותג בפרויקט Hilton Bay – Absolut Beach & Surf - מתחם בילוי המכיל בר, מסעדת חוף ומועדון גלישה בחוף הילטון בתל אביב. הפרויקט נוצר בשיתוף פעולה עם איש חיי הלילה רונן מיילי והמסעדן הראל בלו.
Are you next? לאחר שנים של שיתופי פעולה קריאטיביים עם מאות יוצרים ואמנים בעלי שם, יצא השנה אבסולוט בתחרות הבינלאומית הגדולה בתולדות המותג, לעיצוב כרזה אמנותית המשלבת בין ערכי קיימות חברתית וסביבתית לבין דמות הבקבוק האייקוני. זאת, תוך שימוש במושגים כגון אוניברסליות, הכלה, חופש, שוויון ומחר טוב יותר. בתחרות, שנקראה Are you next?, השתתפו מאות אמנים ומעצבים מקומיים, שהגישו את עבודותיהם לחבר שופטים מיוחד. במאי 2019, בשלב הראשון של התחרות, זכו במקום הראשון מורן קריגסמן ושותפה. השניים זכו בפרס כספי וכן טיסה ואירוח בתחרות הבינלאומית בשבדיה. בהמשך, הזוכה בתחרות הבינלאומית קיבל פרס בסך 20 אלף יורו, ועבודתו הוצגה בערוצים הדיגיטליים של אבסולוט וכן בשילוט חוצות ענק בכיכר פיקדילי שבלונדון ובכיכר טיימס שבניו יורק.
דברים שלא ידעת על Absolut
כל בקבוקי אבסולוט מבוקבקים במקום אחד בלבד בעולם, העיירה אוהוס שבדרום-מערב שבדיה.מדי יום מיוצרים כ-600 אלף בקבוקים של אבסולוט וודקה.
190 צ'ייסרים של אבסולוט נמזגים בכל שנייה ברחבי העולם.
אבסולוט מיוצרת מחיטת חורף, שמקנה לה את טעמה העשיר.
אבסולוט זכתה במגוון פרסים ונכנסה לרשימת עשרת הקמפיינים הטובים ביותר בעולם הפרסום.