אהבה לא קשורה לזה: טינה טרנר חוגגת 80
היא נולדה בשם אן בולוק וקיבלה את הזדמנות חייה כשהפכה לחצי מהצמד "אייק וטינה טרנר", אך זה עלה לה במחיר כבד. אחרי שנים של התעללות פיזית ונפשית, היא ברחה והצליחה לשקם את עצמה ואת הקריירה שלה, ועל הדרך השאירה אבק לאיש שגילה אותה, כשהפכה לסנסציה על הבמה
טינה טרנר לא חשבה אף פעם שהיא מודל לחיקוי. עד היום היא לא מוכנה להזדהות עם העצמה נשית וטוענת ש-MeToo זר לה. "אני מזדהה רק עם חיי", אמרה בריאיון לניו יורק טיימס לאחרונה, וכפרה במורשת שהשאירה לנשים שמתייחסות אליה כאייקון, בהן אופרה ווינפרי וביונסה. אלא שהמציאות חולקת עליה, ווינפרי עצמה סיפרה שבשנת 1997 נכחה בהופעה של טרנר והאישה שעמדה לצידה סיפרה לה שהיא באה לראות את הזמרת על הבמה, רק כדי לקבל את האומץ לעזוב את האיש שהיכה אותה. וכן, הערב הזה נסך בה את האומץ שהיא הייתה צריכה.
ההופעה של טרנר על הבמה הייתה מחשמלת מאז ומתמיד. אישה לא גבוהה עם רגליים אינסופיות, קול עוצמתי וכריזמה משתפכת, נעה על הבמה מצד לצד באנרגיה בלתי נלאית, מנפיקה צלילים במנעד עצום, ובעיקר מוכיחה שעם כישרון אי אפשר להתווכח. גם אם נקודת ההתחלה שלך נמצאת הכי נמוך שאפשר.
עוד בערוץ המוזיקה:
אלטון ג'ון: "רציתי למות על הבמה, אבל החיים שלי השתנו"
"פרא אדם, ילד קטן, כואב ומכאיב": יצירתו וחייו של שמוליק קראוס - בספר אחד
אחת ולתמיד: על מה נלחמת טיילור סוויפט?
טרנר נולדה כאן מאיי בולוק וגדלה בטנסי, למשפחה קשת יום שעבדה בקטיפת כותנה. פלויד, אביה, התעלל בקביעות באימה, זלמה, עד שזו עזבה את המשפחה והשאירה מאחור את בתה הקטנה. בספרה האוטוביוגרפי "אני, טינה" (1986), כתבה טרנר שהיא אף פעם לא הרגישה רצויה או חשה שאימה אוהבת אותה: "היא הייתה אישה צעירה שלא רצתה עוד ילד". לאחר שזלמה עזבה, אביה התחתן מחדש, עבר לדטרויט ובולוק ושתי אחיותיה נשארו לגדול עם סבתן. היא עזרה בכלכלת הבית ועבדה במשק בית אצל משפחות שכנות, כשאחותה למחצה נהרגה בתאונת דרכים עם שתי בנות הדוד שלה. כשהייתה בת 16 גם סבתה הלכה לעולמה ובולוק נאלצה עברה לגור עם אימה בסנט לואיס.
מגיל צעיר היא שרה במקהלת הכנסייה הבפטיסטית, אבל הרגע המכונן הגיע כשראתה את אייק טרנר לראשונה על הבמה, "כמעט נכנסתי לטראנס", הודתה. באחת ההפסקות של הלהקה שלו היא ביקשה וגם קיבלה את המיקרופון - והשאר היסטוריה. היא הצטרפה ללהקה של טרנר Kings of Rythm, עם שם הבמה "אן הקטנה", ותוך שנתיים היא ואייק הפכו לצמד מצליח כששיחררו את השיר A Fool In Love.
מנהל לייבל מקומי שמע את השיר והמליץ לטרנר להחתים את בולוק בעלת הקול המיוחד. אייק בחר את שם הבמה טינה, שהתחרז עם המילה שינה, גיבורת הקומיקס "שינה, מלכת הג'ונגל", על יתומה שגדלה בג'ונגל ולמדה כיצד לשרוד בזכות יכולות מיוחדות הכוללות תקשורת עם חיות ושימוש בנשק. גם חיצונית, היה דמיון בין שינה לטינה, שאימצה את הלוק חושף הרגליים מהדמות המאוירת.
אייק כאמור, בחר את שמה של הזמרת החדשה שלו, אבל גם הוסיף לה את שם משפחתו - כדי לשמור על זכויות היוצרים של המותג שיצר. A Fool In Love זכה להצלחה מיידית ואחריו הגיעו עוד להיטים כמו It's Gonna Work Out Fine, I Idolize You, Poor Fool ו-Tra La La La. טרנר הבין שיש לו תרנגולת שמטילה ביצי זהב, החליט שהם לא צריכים יותר את שאר חברי הלהקה והצמד "אייק וטינה טרנר" נולד.
במקביל, השניים הפכו לזוג והתחתנו שנתיים אחרי, בטיחואנה. בביוגרפיה שלה הודתה טינה כי לא רצתה להתחתן איתו, "אך לא הייתה לי ברירה", כתבה. "כשהוא הציע לי נישואים היו לנו ארבעה ילדים וקריירה משותפת". זו לא הייתה הפעם הראשונה (או האחרונה) שטרנר נאלצה לעשות משהו בניגוד לרצונה. למעשה, הפעם הראשונה שהוא היכה אותה הייתה כשלא רצתה לשנות את שמה. "הוא הרים מרחיב נעליים מעץ וזרק לי אותו על הראש - תמיד על הראש, למדתי מניסיון - וזה כאב ממש", כתבה באוטוביוגרפיה שלה משנת 2018, My Love Story: A Memoir. "הוא הכניס בי פחד", הוסיפה והודתה כי נשארה איתו משום שאהבה אותו באמת, על אף שהוא התעלל בה לאורך כל שנות נישואיהם.
בניגוד להתפוררות ההדרגתית של היחסים האישיים ביניהם, הקריירה של הצמד נסקה. הם כיכבו במצעדי הבילבורד, הוחתמו בלייבל של האחים וורנר והוציאו אלבומים בקצב מסחרר. ב-1966 הם חיממו את הרולינג סטונס בסיבוב ההופעות שלהם בבריטניה ושלוש שנים אחרי כן בסיבוב בארצות הברית. ההופעות שלהם בלאס וגאס זכו להצלחה ומיטב כוכבי התקופה באו להתארח, האלבומים הגיעו למעמד זהב והמועמדויות בגראמי נערמו.
ב-1971, הצמד הוציא את הלהיט הכי גדול שלו - גרסת הכיסוי המצליחה ל-Proud Marry של קרידנס קלירווטר רבייבל. אבל מתחת לפני השטח, הכל היה רקוב. טרנר ניסתה להתאבד ב-1968 ובלעה כדורי וליום. "מה היה הטריגר באותו יום? נתחיל עם העובדה שהיו שלוש נשים בבית באותו הזמן ואייק קיים יחסי מין עם כולן. לשלושתנו גם קראו אן, כדי שהוא לא יצטרך לזכור עוד שמות", כתבה באוטוביוגרפיה, והוסיפה שאחת מהן גם הייתה בהיריון ממנו. טרנר פיללה שאייק יעזוב אותה לטובת אחת מהן, אך הוא ידע טוב מאוד מה יש לו ביד. יעברו שנים עד שהיא תגלה כי מאחורי גבה הוא כינה אותה "מיליון הדולר שלי", ולא מתוך אהבה.
כשאייק לא התעלל פיזית באשתו או ביזה אותה עם נשים אחרות בביתם, הוא היה מסומם, וגם זה הוסיף עוד שמן למדורת העצבים המהלכת שהוא היה. טינה אומנם הייתה חתומה על רוב השירים שהצמד הוציא בשלב הזה, ואף השתתפה באופרת הרוק "טומי" של להקת ההו, אך עדיין הייתה נתונה למרותו של בעלה, שלא חסך ממנה את שבטו. "סקס עם אייק הפך לעוין - סוג של אונס - במיוחד כשהוא התחיל או נגמר במכות", חשפה טרנר ב-2018. "מה שהיה מכוער ומלא שנאה בינינו בעבר, הפך גרוע יותר עם כל הסנפת קוקאין", הוסיפה ופירטה: "הוא שפך קפה רותח על פניי והעניק לי כוויות בדרגה שלוש, הוא התייחס לאפי כאל שק איגרוף כל כך הרבה פעמים שיכולתי לטעום דם זורם בגרוני כששרתי והוא שבר את הלסת שלי", כתבה וסיכמה: "כבר לא יכולתי לזכור איך זה להיות בלי פנס שחור".
ב-6 ביולי 1976 השניים היו אמורים לחתום על חוזה עם חברת הקלטות בדאלאס, אך הם נקלעו למריבה וטינה ברחה מבעלה כל עוד נפשה בה. "הוא היכה אותי כל הדרך משדה התעופה למלון, וכשהגענו הפנים שלי היו נפוחים והחליפה מנוקדת בדם", סיפרה על התקרית שהפכה אותה לאישה חופשיה. "הוא אמר לעובדים שהיינו בתאונה אבל אני ידעתי פעם נוספת שאני נראית כמו אישה שבורה ומושתקת. בחדר, העמדתי פנים שאני אותה טינה, עשיתי את הפעולות הרגילות, וכל הזמן חשבתי 'מה יקרה אם אני פשוט אברח'?".
שלושה שבועות מאוחר יותר היא ביקשה להתגרש ואחרי שנתיים הגירושים אושרו סופית. טינה שילמה מכספה את כל החובות לנושים שהתדפקו על דלתה ונבעו מביטולי ההופעות של הצמד. היא הופיעה במועדונים קטנים, חלטרה בתוכניות וקוששה דולר לדולר. אלבום הסולו הראשון שלה משנת 1977 התרסק בקופות ובמצעדים וכך גם אלו שבאו אחריו. כתוצאה מכך, עזבה את הלייבל שלה אך המשיכה לעלות על הבמה עם המופע Wild Lady of Rock n' Roll - שהחזיר אותה לאט לאט לתודעה, בזכות הכריזמה הבלתי מתפשרת שלה. טרנר נתנה הופעה מלאת אנרגיה כזמרת שלא מפסיקה לרקוד על הבמה, והקהל הגיב ברגליים.
חלפו עוד חמש שנים קשות, ואז ההצלחה שוב דפקה על דלתה. ב-1983 היא הקליטה קאבר לשיר Let's Stay Together של אל גרין ושנה לאחר מכן הקליטה את האלבום Private Dancer בחודשיים בלבד. האלבום מכר מעל 10 מיליון עותקים ושלושת הסינגלים שלו, בהם גם What's Love Got to Do with It, הגיעו למקומות הראשונים בבילבורד. הקאמבק שלה הושלם סופית כשבטקס פרסי הגראמי טרנר זכתה בארבעה פסלונים.
ב-1985 היא כיכבה לצידו של מל גיבסון בסרט האפוקליפטי "מקס הזועם וכיפת הרעם" שזכה להצלחה וגרפה עוד גראמי על השיר One of the Living שכתבה לסרט. ביולי אותה שנה היא הופיעה לצד מיק ג'אגר בלייב אייד (ועם כל הכבוד לווירטואוזיות של שני האמנים האלה על הבמה, כולם דיברו רק על זה שהוא הוריד לה את החצאית. ושלום לג'נט ג'קסון וג'סטין טימברלייק) ובהמשך הוציאה דואט עם בריאן אדמס. האלבום הבא, Break Every Rule מכר יותר ממיליון עותקים בארצות הברית וסיבוב ההופעות העולמי לכבודו שבר שיאים במספר אנשים והכנסות, עם יותר מ-4 מיליון צופים בסך הכל.
טרנר של שנות ה-80 ניפצה שיא אחר שיא, אחד מהם, שיא אמיתי של גינס, היה בשנת 1988, כשהופיעה בריו דה ז'נרו בפני 180 אלף איש בקונצרט הרוק הגדול ביותר לאמן יחיד עד אז. שנתיים לפני כן היא כבר הרגישה בטוחה מספיק להוציא את הביוגרפיה שלה "אני, טינה", ובה שפכה אור על חיי הנישואים שלה. הספר הפך לרב מכר ובהמשך גם לסרט What's Love Got To Do With It - בכיכובם של אנג'לה באסט ולורנס פישבורן - שלראשונה הפנה זרקור אמיתי למערכת היחסים ההרסנית בין אייק לטינה.
בערוב ימיו, טרנר אובחן כסובל מהפרעה דו קוטבית ובביוגרפיה שלו משנת 1999, Takin' Back My Name: The Confessions of Ike Turner, הודה כי היה אגרסיבי כלפי אשתו, אך לא לקח אחריות מלאה על מעשיו. "בטח, סטרתי לטינה. היו לנו ריבים והיו פעמים בהן הפלתי אותה לרצפה בלי לחשוב. אבל מעולם לא הרבצתי לה", כתב בספרו, אבל טרנר לא שכחה ולא סלחה לאיש שהפך את חייה לגיהינום עלי אדמות. הוא מת ב-2007 ממנת יתר של קוקאין והיא לא טרחה להגיע ללוויה. "כאדם זקן, סלחתי לו. אבל לא הייתי עובדת איתו. הוא ביקש ממני עוד סיבוב הופעות אחד ואמרתי 'ממש לא'. אייק לא היה מישהו שאפשר לסלוח לו ולאפשר לו לחזור לחייך", אמרה לסאנדיי טיימס ב-2018.
טרנר ידעה על מה היא מדברת. בשנות ה-90, בעוד היא ממשיכה לעשות לעצמה שם כמלכת הרוקנ'רול, כוכבו של אייק דעך, התמכרותו לקוקאין החמירה והוא אף בילה כמה חודשים טובים מאחורי סורג ובריח, בדיוק כשהשניים קיבלו הזמנה להיכנס להיכל התהילה של הרוקנ'רול. טרנר הודתה על הכבוד, אך ויתרה על האירוע.
היא חזרה לאולפנים ובשנת 1995 הקליטה את Golden Eye, שיר הנושא של סרט ג'יימס בונד באותו שם, שנה לאחר מכן הוציאה את האלבום Wildest Dreams וב-1999 שחררה את האלבום העשירי והאחרון שלה, Twenty Four Seven, שסיבוב ההופעות שלו היה המצליח ביותר בשנת 2000, והכניס יותר מ-100 מיליון דולר. במהלך הופעה בציריך, הודיעה כי היא פורשת, אך ב-2008, אחרי הופעה משותפת בגראמי לצד ביונסה, יצאה לסיבוב הופעות נוסף לרגל 50 שנות קריירה שהיה אחד הנמכרים בכל הזמנים. אחריו היא פרשה באמת לחיים של נוחות לצד בן זוגה, ארווין באך, מפיק מוזיקלי גרמני שצעיר ממנה ב-16 שנים.
הם נפגשו כשהיא הייתה בת 46 והוא בן 30, כולם חשבו שהוא הבוי טוי שלה וזה רק רומן חולף, אך בשקט בשקט ומתחת לרדאר בשוויץ, השניים מתחזקים זוגיות כבר יותר מ-30 שנה, שכללה טקס נישואים והשתלת כליה. "הייתי עושה את זה שוב", אמר באך לניו יורק טיימס, על החלטתו לתרום לה כליה, לאחר שטיפולי הדיאליזה של טרנר כשלו והיא הגיעה למצב בו שקלה לקחת את חייה בעזרת ארגון Exit שעוזר לחולים סופניים לסיים את חייהם בכבוד. על כך טרנר השיבה בהומור: "ובכן, אני אולי אצטרך עוד אחת לצד השני".
באותו ריאיון, סיפרה טרנר כי היא נהנית מהפנסיה. "אני לא שרה ולא רוקדת", אמרה האישה שחגגה חמישה עשורים על הבמה, "נמאס לי לשיר ולבדר את כולם, זה מה שעשיתי כל חיי". ואתם יודעים מה, היא יכולה להגיד ולעשות כל מה שבא לה. הפרפורמרית בחסד שפרצה את תקרת הזכוכית שהציב לה בעל מתעלל, הפכה לסנסציה על הבמה ולא עצרה עד שכבשה שיא אחר שיר - חוגגת יום הולדת 80 בשקט, בטירה מבודדת, עם בעל אוהב. ההפך הגמור מכל מה ששנאה בעברה.