עוד שנה של יותר מ-300 הרוגים בכבישים: "קשה לראות אם ותינוקת נקברות יחד"
חברים מנווה צוף מנסים להתאושש מהידיעה על מותן של ציפי (34) רימל ובתה נועם בת השלושה שבועות שנהרגו בצומת גבעת זאב: "היא הייתה אישה יצירתית וסוחפת. קשה לראות אם ותינוקת נקברות יחד". מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הלב נשבר למול התמונות הקשות של הרוגי תאונות הדרכים"
חמשת ההרוגים בתאונות הדרכים בסוף השבוע קירבו את מספר הקורבנות ב-2019 לאלו של השנה שעברה אף שנשאר עוד חודש עד לסיומה: ב-11 החודשים האחרונים נהרגו בכבישי ישראל 314 בני אדם, שניים פחות מב-2018 כולה (שבה נרשמה ירידה מ-377 ב-2016 ו-364 מ-2017). במהלך 2019 התרחשו עד כה 24 תאונות קטלניות יותר מאשתקד. כך או אחרת, זו השנה השביעית ברציפות והתשיעית בעשור האחרון שבה נהרגו יותר מ-300 בני אדם בכבישים. יוצאת דופן הייתה שנת 2012, שבה נהרגו 290 בני אדם. מאז קום המדינה נהרגו בכבישי ישראל 34,009 בני אדם, בהם 5,132 ילדים.
אתמול (יום א') היה קטלני במיוחד בכבישים. ציפי רימל בת ה-34 ובתה נועם רחל בת השלושה שבועות מנווה צוף נהרגו בתאונה שאירעה בצומת גבעת זאב שבכביש 443 ליד ירושלים. בתאונה נפצעו באורח קשה האב אפרים והבן איתי. כמו כן, אתמול נהרג גם הולך רגל בן 74 מפגיעת רכב בצומת בני דרור שבכביש 4 באזור השרון. בתאונה אחרת, נהרג גבר כבן 50 שנמחץ על ידי המשאית שבבעלותו, שהתדרדרה בחצר ביתו ברחוב החיצים בהרצליה.
חברתה הטובה של רימל, עדנה בר-און מנווה צוף לימדה איתה בבית הספר. לדבריה, ציפי הייתה מחנכת ומורה לאנגלית, ואחד התפקידים המשמעותיים שלה היה גם ריכוז חברתי בביה"ס: "היא הייתה בחורה מאוד יצירתית, מאוד סוחפת, שהצליחה למשוך אליה את כל צוות המורים. היא נגעה בכולנו. ממש נגעה בכולנו. כשבתה נועם נולדה היא הייתה בעננים. היא כל כך רצתה בת. החיוך לא זז מהפנים שלה מהיום שנודע לה שזו בת".
על המשפחה הוסיפה בר-און: "אנחנו מתפללים לרפואתו של בנה איתי שמציין יום הולדת 12. ציפי כבר תכננה את הבר מצווה שלו, היא כבר שיתפה אותי בתוכניות שלה. היא כבר ידעה מה יהיה כמעט לפרטי פרטים. הבת השנייה, לאה, בכיתה ד', ברוך השם היא לא הייתה באוטו. ילדה מקסימה שהייתה מאוד מאוד קשורה לאמא שלה. בן נוסף, עמיחי, לומד בכיתה ב', ולבן הקטן קוראים הראל".
- איך מתמודדים בבית הספר?
"היה לנו יום מאוד קשה ומורכב. השתדלנו לתמוך אחת בשנייה. באו הרבה אנשי מקצוע, פסיכולוגים, יועצים של המועצה, לתמוך בנו ולעזור לנו. בעזרת השם נמצא את הכוחות להמשיך הלאה כדי לעזור למשפחה ולהתפלל לרפואה שלמה של אפרים ואיתי, שיהיו שלמים בגופם ובנפשם".
יהודית בינון, תושבת נווה צוף, הוסיפה: "אנחנו חברים טובים של יוגי ושורי, ההורים של אפרים. מכירים אותם מאז שהם עשו עלו לארץ, 30 ומשהו שנה. שאלו אותי אם אני מכירה אותם, והיה לי כל כך קשה להעביר את התחושה שפה בנווה צוף זה בעצם לא יישוב, זה משפחת נווה צוף וכולם מכירים את כולם. אין מי שלא מכיר את אמא של אפרים שהיא המזכירה של היישוב או את אפרים וציפי שיש להם נגיעה בכמעט כל דבר ביישוב. הם היו מדריכי נוער וציפי הדריכה כלות לפני נישואים.
"הייתי עכשיו בסיטואציה שבה קברו אימא והניחו עליה את התינוקת שלה באותו קבר. זה משהו שאי אפשר לתאר. הלוואי שהם יהיו הקורבנות האחרונים אבל אני ריאלית".
לימור זרביב מנווה צוף: "קברנו מישהי שכולם הרגישו שהיא החברה הכי טובה שלהם. לצערנו אנחנו יישוב למוד אסונות ואנחנו יודעים לצאת מהם. אנחנו קהילה חזקה. לפני שלוש שנים היה פיגוע שריפה ואז הרצח של משפחת סלומון ועכשיו האסון הזה".
"תוצאה של הזנחה"
מבט מעמיק על ההשוואה בין השנה ל-2018 מגלה כי בשבעה מתוך 11 החודשים נהרגו יותר בני אדם מהחודשים המקבילים בשנה שעברה. 194 נהרגו בכבישים בינעירוניים, ומדובר בעלייה חדה של 14% מהשנה שעברה. 120 נהרגו בשטח עירוני.
הולך הרגל שנהרג בכביש 4 היה ה-78 ב-2019. מרבית ההרוגים בין הולכי הרגל (28) היו בני 64-25, ו-26 היו בני מ-65 ומעלה. עד כה נהרגו 14 רוכבי אופניים חשמליים ב-2019, ועלמת 19 ב-2018 כולה.
מתחילת השנה נהרגו 67 רוכבי אופנועים בכבישי הארץ, האחרון שבהם ביום שישי. מדובר בעלייה תלולה של 23 קורבנות בהשוואה לאשתקד.
"הלב נשבר למול התמונות הקשות של הרוגי תאונות הדרכים", אומר מנכ"ל עמותת אור ירוק ארז קיטה. "ארבעה הרוגים בכמה שעות, שמצטרפים ליותר מ-300 משפחות שכולות שנוספו השנה. כבר עכשיו ניתן לומר בעצב רב ש-2019 היא שנת כישלון בצמצום ההרוגים מתאונות דרכים. עוד חודש שלם לפנינו ואנחנו קרובים מאוד למספר ההרוגים בכל שנת 2018.
"הכשלון השנה הוא תוצאה של הזנחה וצמצום הכסף שמיועד למאבק בתאונות הדרכים, כסף שמציל חיים. מדינת ישראל לא יכולה להמשיך לקבל את הרוגי תאונות הדרכים באדישות ובשלוות נפש כאילו מדובר בגזירת גורל. חייבים לחזק את משטרת ישראל ולהוסיף 200 ניידות תנועה שחסרות ועוד מאות שוטרים, ובמקביל יש להגדיל את התקציב לטיפול בכבישים האדומים ובצמתים המסוכנים".