בזכות השת"פ עם עדיקה: יש כניסה לכלבים בקניוני עזריאלי
קבוצת עזריאלי ממשיכה להשקיע בשדרוג ובשיפוץ הקניונים הוותיקים ומגוונת את תמהיל החנויות ב-16 קניוניה. השנה השיקה הקבוצה חנויות של רשתות האופנה TOPSHOP, עדיקה, RESERVED ורשת העיצוב היפנית מיניסו
בשיתוף Superbrands
קבוצת עזריאלי היא חלוצת הקניונים בישראל. ב-1982 ייסד את פעילותה איש העסקים והפילנתרופ הישראלי-קנדי דוד עזריאלי ז"ל והחל בבניית הקניון הראשון בישראל - קניון אילון ברמת גן. עזריאלי אף הכניס לשפה העברית תחדיש לשוני כאשר הגה את המילה "קניון" - הלחם של המילים “קניות" ו"חניון".
לאחר פתיחתם של קניונים נוספים בירושלים ובבאר שבע, נפתח באפריל 1998 קניון עזריאלי תל אביב, הממוקם במרכז עזריאלי, שהפך לאחד מהאייקונים הבולטים של העיר. כיום כוללת הקבוצה 16 קניונים: קניון עזריאלי תל אביב, קניון עזריאלי אילון, קניון עזריאלי הנגב, קניון עזריאלי ירושלים, קניון עזריאלי חולון, קניון עזריאלי הוד השרון, קניון עזריאלי מודיעין, קניון עזריאלי גבעתיים, קניון עזריאלי חיפה, קניון עזריאלי עכו, קניון עזריאלי קריית אתא, קניון עזריאלי רמלה Outlet, עזריאלי הרצליה, Outlet עזריאלי אור יהודה, קניון עזריאלי רעננה וקניון עזריאלי ראשונים שהושק ב-2017.
הסביבה התחרותית
זירת הקניונים בישראל צפופה ותחרותית, ופועלות בה מספר קבוצות קניונים. מלבדן, קיימים מספר שחקנים נוספים המפעילים קניונים בודדים. למרות השוק הרווי, נפתחים בישראל קניונים חדשים מדי שנה ומציעים חוויות נוספות של בילוי וקניות, תוך בידול תחרותי בתחום האופנה, מתחמי בילוי, מסעדות ועוד.
התחרות בענף הקניונים מושפעת משני גורמים נוספים: הראשון הוא הירידה המשמעותית שחלה בשנים האחרונות במחירי הטיסות, כאשר ישראלים רבים מעדיפים לרכז קניות אופנה ומוצרים לבית בחו"ל; והשני הוא ההזדמנויות ההולכות ומתרחבות בזירת האונליין, בדגש על מותגים בינלאומיים, שנגישותם משתפרת מאוד עבור הצרכן הישראלי.
האתגר השיווקי
על מנת לשמור על מעמדה ולבדל את חוויית הקנייה בקניונים, האתגר המרכזי של הקבוצה הוא לחדד את חזון ה-Omnichannel (אומני-צ'אנל) - להמשיך ולגעת בכמה שיותר צרכנים בכל הערוצים העומדים לרשותה. זאת, באמצעות הרחבת הפריסה, שדרוג חוויית הקנייה והבידול בקניונים הפיזיים, ובמקביל הרחבת זרוע הסחר הדיגיטלי עם אתר הסחר של הקבוצה, המציע פתרונות קנייה נוחים, משתלמים וממוקדים. שני אתגרים נוספים שעומדים בפני עזריאלי בקניונים הפיזיים הם שדרוג חוויית הלקוח באמצעות טכנולוגיות חדשות, והפיכת מתחמי המזון בקניונים למתחמים עשירים במסעדות איכותיות ולאזורי בילוי מושכים ומהנים בפני עצמם.
הפתרונות היצירתיים
שימור מעמדה של קבוצת עזריאלי מצריך יצירת בידול בחוויית הקנייה, תוך שיפור מתמיד שלה. זאת, מתוך הקשבה לצורכי הלקוחות ולטעמם המשתנה. לכן, הקבוצה פועלת בכמה אופנים מרכזיים.
שדרוג חוויית הקנייה בקבוצה - קבוצת עזריאלי מציעה ללקוחותיה מגוון רחב של מוצרים ושירותים, ופועלת לשילובן של רשתות מובילות נוספות בקניונים שלה. בשנה החולפת, השיקה החברה בקניוני הקבוצה חנויות של רשתות האופנה TOPSHOP, עדיקה, רשת האופנה הפולנית RESERVED, וחנויות של רשת העיצוב הסינית מיניסו. ההשקות של חנויות אלו יצרו עניין רב ומשכו לקוחות רבים.
כמו כן, כחלק משדרוג חוויית הקנייה, החלה הרשת להתיר כניסת כלבים עם בעליהם לקניון עזריאלי הוד השרון ועזריאלי תל אביב, כאשר בכוונתה לאפשר כניסת כלבים לכל קניוני הקבוצה בעתיד הקרוב. מהלך זה הוא חלק משיתוף פעולה עם רשת עדיקה המזוהה עם קידום מסרים אוהדים לבעלי חיים.
בנוסף, הרשת מקפידה לרענן כל העת את קניוני הקבוצה, לשפץ, להוסיף ולעדכן את התמהיל בהם בהתאם לרוח הזמן, במיוחד לאור העובדה שהוותיקים שבהם נבנו לפני שלושה עשורים ויותר. כך לדוגמה, שודרג באופן נרחב ביותר קניון עזריאלי ירושלים. הקניון, שנפתח ב-1993, מארח כ-30 אלף מבקרים ביום בממוצע, ומשתרע על כ-37 אלף מ"ר של שטחי מסחר. במסגרת השיפוץ עודכנה נראות הקניון והוא הותאם לצרכים המשתנים של הלקוחות. כמו כן, בהתאם לקונספט ההסעדה העדכני, נפתח במקום מתחם "מלחה מרקט" שהכניס לקניון חוויית אירוח ובילוי בשלל מסעדות וברים.
במקביל, שופץ בהשקעה נרחבת קניון הנגב בבאר שבע, שנפתח ב-1990. בנוסף, הקבוצה מרחיבה את קניון עכו בכ-9,000 מ"ר של משרדים והחלה בהכנות לקראת הרחבת קניון מודיעין וקניון ירושלים. במקביל לשדרוגים, בתי העסק במתחמים נהנים מעלייה בצריכה הפרטית ובגידול בפדיונות בקניונים ב-2019.
אתר הסחר Azrieli.com - ב-2017 השיקה קבוצת עזריאלי את אתר הסחר Azrieli.com בהמשך להגשמת חזון ה-Omnichannel. אסטרטגיה זו, המשלבת את האוף-ליין והאונליין, החלה ב-2015 עם השקת כרטיס המתנה Azrieli Gift Card הניתן למימוש בחנויות קניוני עזריאלי, והמשיכה ב-2016 עם השקת האפליקציה Azrieli App המרכזת עבור הלקוחות מידע, הטבות ותוכן בהתאמה אישית. השקת אתר הסחר השלימה את החוויה הדיגיטלית תוך שהיא מאפשרת ללקוחות רכישה מכל מקום בו הם נמצאים, כך שניתן לרכוש ממגוון המותגים הנמצאים בקניוני עזריאלי, וכן ממותגים שנמצאים רק באתר – בתשלום אחד ומשלוח אחד.
השנה המשיכה הקבוצה לפתח את Azrieli App עבור מאות אלפי המשתמשים בה, שנהנים מהטבות חודשיות, ממוקדות ובלעדיות, בהן הצעות ערך מותאמות אישית, חניה אוטומטית, והנחה של 50% על החניה. ב-Azrieli App המשיכה הקבוצה לשים דגש על שיתופי פעולה עם אתר הסחר וכן שווקו כרטיסים להופעות דרך האתר תוך קבלת הטבות ייחודיות.
הנגשה עבור אנשים עם מוגבלויות - לצד פיתוח חוויית הקנייה, הכלים הדיגיטליים והממשקים הטכנולוגיים, המשיכו לפתח בעזריאלי גם את הנגישות עבור לקוחות עם צרכים מיוחדים. כך למשל, התבצע פרויקט הנגשה לעיוורים וכבדי ראייה בקניונים ופותחה עבורם אפליקציה מיוחדת להתמצאות עצמאית במרחב בקניון, כאשר היא מבוססת מיקום והנחיות קוליות. הפרויקט שהחל כפיילוט בקניון עזריאלי הוד השרון התרחב השנה לכל קניוני הקבוצה.
דברים שלא ידעת על קניוני עזריאלי
- דוד עזריאלי הגה את המילה "קניון" שהיא הֶלְחֵם של המילים "קניות" ו"חניון".
- נכון ל-2019 מפעילה הקבוצה 16 קניונים בכל רחבי הארץ.
- סניפי רשתות בינלאומיות רבות, בהן H&M, Superdry ו-Foot Locker, נכנסו לראשונה לישראל דרך קניוני עזריאלי.
- Azrieli.com הוא מודל ראשון מסוגו בעולם לאתר סחר של קבוצת קניונים: כל המותגים, התשלום והמשלוח במקום אחד.