חולדאי מעניק את החניה שלכם לעסק פרטי
ראש העיר ת"א מבצע מהפכה שקטה ומדרכות בכחול-לבן מופקעות לטובת חברת קורקינטים. ומה עם התושבים? הצחקתם אותו
בחודשים האחרונים מתרחשת בתל אביב מהפכת חניה רדיקלית שמוביל ראש העיר רון חולדאי. היא נעשית בשלבים, בשקט, כמעט בהיחבא - ובעיקר בעריצות. הבעיה עם מהפכת החניה הזו שהיא נעשית כמו כל מהפכה: במעמד צד אחד. תושבי תל אביב כלל אינם שותפים לה. הם לא מעורבים, לא מעודכנים, ואפילו צעדי הסברה למהלכים קיצוניים אין. כלום. קובעים עובדות בשטח - והתושבים כבר יסתדרו. התושבים קמים בבוקר ומגלים שהשתנו סדרי בראשית, אבל איש לא טרח לספר להם.
- לטורים נוספים - היכנסו לערוץ הדעות
ב-ynet
המהפכה היא כזאת: מקומות חניה בכחול-לבן המיועדים לתושבי העיר (שממילא סובלים ממצוקת חניה נוראית) עוברים לידיים של חברות פרטיות או מיזמים עסקיים. זה התחיל לפני כשנתיים כאשר מקומות חניה בכחול-לבן הופקעו לטובת מיזם עסקי המכונה "אוטותל" ומופעל על ידי חברה פרטית. לא הספיקו התושבים להתאושש, ובשבועות האחרונים הם מגלים שמקומות חניה ניכרים ברחבי העיר נשדדו לטובת מיזם עסקי אחר: חברות הקורקינטים החשמליים שהעירייה החליטה לסדר להם מקומות חניה שמורים על חשבון התושבים.
חולדאי בחר בפתרון הקל: במקום לקדם ולהוביל מהפכה אמיתית ברישוי הקורקינטים החשמליים (שלא לדבר על בטיחות הרוכבים או על אכיפה), הוא החליט להסדיר לחברות הקורקינטים החשמליים מקומות חניה שמורים. במקום לטפל בליבת הבעיה ‑ מטפלים בטפל.
התוצאות בשטח מרגיזות: רובם הגדול של מקומות החניה לקורקינטים נשארים ריקים. יש לכך הסבר טבעי: מי שרוכב באופן לא חוקי על קורקינט חשמלי לא יטרח להחנות אותו במקום מסודר. אם אין מספר רישוי לקורקינט - לך תדע מי רכב עליו. ימים שלמים נשארים מקומות החניה השמורים לקורקינטים מיותמים, בעוד התושבים נאנקים תחת מצוקת חניה קשה.
באחת הפעמים התלונן תושב תל אביב בפני חולדאי על מצוקת החניה הנוראה בעיר ועל הפקעת מקומות לטובת מיזמים עסקיים ופרויקטים נדל"ניים (שם העירייה מגלה נדיבות מפליאה לטובת יזמי נדל"ן וצובעת להם חניה פרטית באפור). חולדאי השיב בדרכו הייחודית: "אז תמכור את האוטו". טוב, כך יכול להרשות לעצמו להשיב רק מי שעומד כל כך הרבה שנים בראשות העירייה, בדיוק כמו אותו מנהיג שבע שנמצא כל כך הרבה זמן בשלטון ולא מצליח להבין למה אנחנו מתלוננים על פקקים בזמן שהוא רואה רק מחלפים חדשים וכבישים פתוחים.
הצעה ידידותית לראש העירייה ולפקידיו הצייתנים: תנסו יום אחד בעצמכם לחפש מקום חניה (בלי רכב ונהג צמוד), אפילו סתם בשביל הרוח הספורטיבית.
אפשר להניח שמאחורי מהפכת החניה של חולדאי עומדת כוונה טובה: לרווח את העיר הצפופה ביותר בישראל ולהוריד את נפח התנועה. אבל כמו תמיד, הבעיה היא עם הצד השני של המטבע: מה החלופה? העירייה לא מציעה או מאפשרת פתרונות חלופיים או תחבורה ציבורית נאותה ויעילה, אלא מטילה את הבעיה על התושבים שלה. רוצים מהפכת חניה? בבקשה - תציגו תוכנית רחבה, מעמיקה, ובעיקר תחבורה ציבורית מתקדמת, ואז תבקשו מתושבי העיר שלכם לוותר על המכונית. את הכחול-לבן תוכלו לצבוע תמיד.
- יובל קרני הוא עיתונאי "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com